Majiteľ či prevádzkovateľ motorového vozidla by sa mal najprv uistiť v technickom preukaze, či je povinný prejsť na elektronický systém platenia za používanie vybraných diaľničných a cestných úsekov. Musí tak urobiť len vtedy, ak celková hmotnosť vozidla prekročí 3 500 kg vrátane vytvorenia jazdných súprav. Týka sa to nielen nákladných vozidiel a jazdných súprav, ale aj vozidiel určených na prepravu 9 a viac osôb vrátane vodiča, teda mikrobusov a autobusov.
Podmienkou je mať vo vozidle umiestnenú tzv. palubnú jednotku (OBU). Toto elektronické zariadenie bude zaznamenávať prejazd jednotlivými spoplatnenými úsekmi takmer dvochtisíc kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy, ktoré strážia mýtne brány. Údaje z jednotky budú potom slúžiť na výpočet mýta.
Registácia
Palubnú jednotku získa prepravca na základe registrácie. Tú môže urobiť iba prevádzkovateľ vozidla, alebo jeho splnomocnený zástupca. „V mene prevádzkovateľa tak môže urobiť aj vodič, ak sa mýto bude platiť vopred formou predplatenia,“ konštatuje sa vo všeobecných podmienkach správcu výberu mýta. Vychádza sa tak v ústrety najmä zahraničným prepravcom, ktorých vodiči budú s vozidlom vstupovať na územie SR a prechádzať spoplatnenými úsekmi.
Registrovať sa možno: telefonicky, osobne alebo cez internetový formulár. Stačí uviesť základné identifikačné údaje o svojej spoločnosti. Odporúčame tak urobiť vopred prostredníctvom internetového formulára. Systém údaje zaeviduje a slúžia ako podklad pre uzavretie zmluvného vzťahu s vyhotovenie zmluvy.
Registrovať sa možno tu:
|
Potom už len stačí navštíviť kontaktné miesto, kde treba podpísať dva druhy zmlúv a prevziať palubnú jednotku. Registrovanie znamená podanie návrhu na uzavretie Zmluvy o užívaní vymedzených úsekov ciest a Zmluvy o poskytnutí palubnej jednotky.
Údaje uvedené v registračnom formulári ešte pred podpisom zmlúv pracovníci kontaktných miest preveria. Preto si treba so sebou priniesť tieto doklady:
- platný občiansky preukaz alebo cestovný doklad
- plnú moc (pri splnomocnení na konanie)
- osvedčenie o evidencii vozidla alebo technický preukaz
- živnostenský list, výpis z obchodného registra
(originál alebo overenú kópiu nie staršiu 3 mesiace) - potvrdenie o emisnej kontrole
- bankové údaje
- certifikát o emisnej triede vozidla (napr. EURO 3, atď.)
Palubná jednotka
Je to malé elektronické zariadenie (145 x 126 x 41,2 mm) a váži ani nie polkilogramu. Umiestni sa na palubnú dosku pripevnením tak, aby ich snímacie zariadenia na mýtnych bránach zaregistrovali. Hoci súčasná vyhláška rezortu dopravy to nepovoľuje, už sa chystá jej novelizácia, pretože by inak bolo ohrozené evidovanie údajov do mýtneho systému. Tu nájdete návod na obsluhu palubnej jednotky a jej zobrazenie.
Ako používať palubnú jednotku
|
Za prevzatie palubnej jednotky musí zaplatiť prepravca tzv. zábezpeku. Je to poplatok vo výške 50 eur za kus, ktorý sa prepravcovi vráti, ak mu vznikne nárok. Ďalej za prenájom prístroja 1 euro a za fixnú inštaláciu pôvodne 160 eur (134,90 € bez DPH), čo je nutná podmienka pre možnosť fakturácie mýta. Pevnú montáž vykonáva Česmad. Združenie dopracovcov sa nakoniec dohodlo so SkyToll na znížení tohto poplatku o 17 % na 111,9 € bez DPH.
Ak by sa počas používania palubná jednotka pokazila, alebo chce prepravca podať reklamáciu či sťažnosť či vybaviť súvisiacu agendu, mal tak urobiť na kontaktnom mieste.
Kontaktné miesto vybavuje:
- podanie reklamácií a sťažností
- vymení nefunkčnú alebo poškodenú jednotku
- prijíma naspäť palubnú jednotku, ak pominú dôvody na jej používanie
- vrátenie zábezpeky za palubnú jednotku
- vrátenie nespotrebovaného predplateného mýta
- prijíma doplatok mýta
- poskytuje výpis mýtnych transakcií
- poskytuje poradenstvo
Registrovať sa takisto možno na distribučných miestach, kde sa možno prihlásiť iba na režim predplateného mýta. Od 15. decembra boli sprístupnené distribučné miesta aj na hraničných prechodoch alebo v ich blízkostiach.
Dva spôsoby platenia mýta
Pri podpise zmluvy sa prepravca môže rozhodnúť pre jednu z možností platenia mýta:
1. Režim predplatného mýta (tzv. prepaid) spočíva v predplatení sumy, minimálne vo výške 50 eur, horná hranica nie je obmedzená. Výšku kreditu si prepravca volí sám tak, aby postačoval na dokončenie jazdy. Výšku kreditu treba priebežne sledovať. Platiť za kredit možno v hotovosti alebo určenými bankovými a tankovacími kartami. Až po zaplatení kreditu na kontaktnom alebo distribučnom mieste (čerpacie stanice a hraničné prechody) možno vojsť vozidlom na spoplatnenú cestu.
2. Režim následného platenia mýta (postpaid) znamená dodatočnú úhradu na základe faktúry so splatnosťou 14 dní. Prepravcovi tak vznine záväzok, ktorý požaduje správca mýta vopred zabezpečiť. Akceptuje: bankovú záruku, hotovostnú záruku alebo záruku prostredníctvom vydavateľa palivových kariet vo výške 600 eur. „Platba na faktúru je výhodná najmä pre dopravcov, ktorí jazdia pravidelne, pre dopravné spoločnosti s väčším počtom vozidiel a pre všetkých, ktorí chcú ušetriť čas pri dobíjaní predplatených kupónov,“ odporúča združenie dopravcov Česmad.
Najmä menší prepravcovia si musia ustrážiť aj dátum posledného používania palubnej jednotky. Ak totiž uplynie 6 mesiacov odo dňa poslednej mýtnej transakcie, zmluva so správcom mýta zaniká. Na kontaktných miestach je možné opätovne požiadať o jej oživenie.
