Aj nepriame náklady sa totiž musia premietnuť do tejto ceny, aby podnikateľ nebol stratový. "Tvorbu ceny ovplyvňuje viacero aspektov, a preto ju treba stanoviť tak, aby vytvárala zisk. Teda konečná cena jednoznačne musí prevyšovať náklady na vyhotovenie produktu alebo na ponúkanú službu a taktiež musí počítať s investíciami potrebnými na ďalší rozvoj podnikania,“ hovorí Elvíra Chadimová z poradensko-vzdelávacej spoločnosti Wifi Slovakia.
Kalkulácie úrady kontrolujú
Zdanlivo ľahká vec, zostavenie ceny však robí ťažkosti nielen začínajúcim, ale i skúsenejším podnikateľom. Pritom jej treba venovať maximálnu pozornosť, pretože od nej závisí ich existencia. Ako si teda určiť správnu cenu za tovar, aby priniesol požadovaný zisk?
Podnikateľ predovšetkým musí detailne poznať náklady súvisiace so svojou činnosťou. "Základom tvorby akejkoľvek ceny je jej kalkulovanie. Musí zmerať všetky náklady vynaložené na vytvorenie daného produktu. Je to dôležité nielen na stanovenie ceny, ale aj na dodatočné hľadanie skrytých rezerv pri prípadnom znižovaní ceny v budúcnosti,“ hovorí Jaroslava Lukačovičová zo Združenia podnikateľov Slovenska. V praxi teda musí byť každá cena produktu podložená kalkuláciou, pretože ich pri kontrole vyžadujú aj príslušné orgány.
Cenu primárne tvoria priame a nepriame náklady, pričom priame sú napríklad náklady na materiál či mzdy. Medzi nepriame zase patria ostatné prevádzkové náklady, ako napríklad doprava či odpisy. K nákladom si podnikateľ pripočíta zisk, ktorý chce dosiahnuť.
V ideálnom prípade je dobré, ak si podnikateľ urobí takzvanú predbežnú kalkuláciu nákladov. "Treba ju urobiť ešte pred začiatkom výroby produktu a po nej zase uskutočniť kontrolu plánovaných nákladov. Výsledky sa potom porovnajú so skutočnosťou,“ radí Chadimová.
Nezabudnite na odvody
Živnostníci či firmy však v praxi robia pri zostavovaní množstvo chýb, čo vedie k tomu, že ich zisk je nízky, prípadne nulový. Zabúdajú totiž do ceny započítať aj nepriame náklady. "Vznikajú v súvislosti s jeho činnosťou a musia sa z niečoho uhradiť, teda mali by ich zahrnúť do cien výrobkov alebo služieb. Podnikatelia často zabúdajú na režijné náklady, ako je nájom, telefóny, pohonné látky, odvody podnikateľa,“ pripomína Lukačovičová. Problémy však podľa Chadimovej spôsobujú aj chýbajúce kalkulácie, ďalej stanovenie cien "len tak od oka“, chýbajúci prehľad o cenách podobných produktov či nezapočítanie mzdy podnikateľa, čo môže mať pre podnikateľa vážne dôsledky. "Nesprávna kalkulácia cien, najmä, ak cena za tovar alebo službu nepokrýva náklady potrebné na výrobu alebo poskytnutie služieb, znamená zánik podnikania.“
Vplyv konkurencie
Okrem nákladov a zisku treba pri tvorbe ceny pozerať aj na konkurenciu. Bez porovnania s ňou si môže podnikateľ predaj služby či tovaru skomplikovať. "Vedieť, ako stojím na tom s cenami oproti konkurencii, je veľmi dôležité. Spotrebiteľ a jeho nákupné správanie často vychádza z toho, že si porovná ceny konkurenčných výrobkov, zváži vybavenie alebo pridanú hodnotu jednotlivých dodávateľov a až na základe tohto porovnania urobí konečné nákupné rozhodnutie. Keď už podnikateľ ponúka za svoj výrobok alebo službu v porovnaní s konkurenciou vyššie ceny, mal by ich vedieť zákazníkovi logicky vysvetliť, prípadne poukázať na výhody svojich produktov,“ zdôrazňuje Lukačovičová.
Katarína Šimurková