StoryEditor

ZÁZRAK ZVANÝ VITAMÍN

06.03.2003, 23:00

Vitamíny sú veľmi dôležité látky, ktoré nutne potrebujeme k životu, aby organizmus správne fungoval. Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov na energiu, sú dôležité pre telesné funkcie a výstavbu nových tkanív. Majú nezastupiteľnú úlohu pri prevencii niektorých ochorení, spomaľujú degeneratívne prejavy starnutia a sú schopné posilňovať a obnovovať imunitný systém. Náš organizmus si ich však nedokáže vyrobiť, preto treba vitamíny prijímať z vonkajšieho prostredia:
-- stravou
-- pomocou potravín obohatených o vitamíny
-- pomocou vitamínových a multivitamínových tabletiek

Akým spôsobom vitamíny prijímať?
Základným zdrojom vitamínov by mala byť zdravá, pestrá a vyvážená strava. Je vhodné vyberať si také potraviny, ktoré sú bohaté na vitamíny a minerálne látky. Predovšetkým čerstvé ovocie, zeleninu, mliečne a celozrnné výrobky, hydinu, ryby by sme mali pravidelne zahŕňať do svojho jedálneho lístka. V mliečnych produktoch, napr. " živých jogurtoch", sa nachádzajú zdraviu prospešné baktérie mliečneho kvasenia -- probiotiká, chrániace organizmus pred vznikom mnohých ochorení. Dôležité je však aj prijímať potraviny s obsahom vlákniny a so zníženým obsahom cholesterolu, pretože sa výrazne podieľajú na prevencii v boji so srdcovo-cievnymi a kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Bojujme s jarnou únavou!
Pretože je naša strava málokedy "ideálna", musí ju väčšina ľudí dopĺňať vitamínovými preparátmi. Najmä v jarnom období, keď trpíme tzv. syndrómom jarnej únavy, sme často unavení, ospalí, cítime sa prepracovaní, nezabúdajme na dostatok príjmu vitamínov, šport a vhodný relax. V tomto období môžeme siahnuť aj po homeopatických liekoch. Francúzske Laboratóriá Boiron vyvinuli homeopatické lieky určené práve na prepracovanosť, únavu či duševné vypätie. Výhodou je, že ich môžu užívať deti, tehotné ženy, dospelí aj starí ľudia, pretože nie sú návykové, nemajú žiadne známe vedľajšie ani utlmujúce účinky. Sú účinné pri syndróme únavy a stavoch prepracovanosti. Pomáhajú prekonávať úzkosť, podráždenie, apatiu. Stimulujú centrálny nervový systém, mentálnu činnosť, zmyslové orgány a zlepšujú schopnosť pamäte a koncentrácie, čo ocenia prepracovaní ľudia aj deti, ktoré sa cítia preťažené zo školy. Homeopatiká sú voľne dostupné v lekárni.
Všeobecne patria vitamínové preparáty medzi doplnky stravy a nemali by sa stať jediným zdrojom vitamínov. Je vhodné si ich vyberať v lekárni, nie podľa ceny, ale podľa ich zloženia. Preto sa vždy poraďte s lekárnikom o tom, ktorý preparát je vhodný práve pre vás či vaše deti.

Nedostatok a prebytok vitamínov
Pri nedostatku vitamínov dochádza v organizme k hypovitaminóze. Tá môže nastať aj pri niektorých ochoreniach, kedy organizmus nie je schopný vitamíny vstrebávať. Nedostatok vitamínov sa prejavuje poruchami rôznych funkcií organizmu, ktoré môžu vyústiť až do vážnych ochorení alebo smrti. Naopak, pri nadmernom príjme niektorého vitamínu môže dôjsť k jeho predávkovaniu a stavu, ktorý nazývame hypervitaminóza. Tento stav odznie, ak vylúčime daný vitamín zo stravy.

Rozdelenie vitamínov
Podľa chemicko-fyzikálnych vlastností sa vitamíny rozdeľujú do dvoch skupín:
-- rozpustné v tukoch -- vitamín A a jeho provitamín -- beta-karotén, vitamín D, E, K
-- rozpustné vo vode -- vitamín C, vitamíny skupiny B -- B1, B2, B6, B12, niacin, kyselina panthotenová, kyselina listová, biotín


Vitamíny sú pre ľudský organizmus veľmi dôležité pretože:

1. vo forme koenzýmov sa zúčastňujú na metabolizme živín, teda premeny bielkovín, tukov a sacharidov na energiu (najmä vitamíny skupiny B)
2. sú nevyhnutné na rast a obnovu nových tkanív, napr. obnovu kostnej hmoty a kolagénu (vitamín C, D, B6, K1 a minerálne látky vápnik, horčík), na krvotvorbu (vitamín C, E, B6, B12, kyselina listová a železo), na dobrý vývoj centrálnej nervovej sústavy a svalovej hmoty
3. sú nevyhnutné na udržanie telesných funkcií, napr. na dobré videnie -- vitamín A, beta-karotén, na funkciu krvnej zrážanlivosti -- vitamín K
4. posilňujú imunitný systém -- vitamín C, E
5. sú dôležité na prevenciu a podporu niektorých ochorení -- kardiovaskulárne ochorenia -- vitamín E, C, beta-karotén, stopový prvok selén, v prevencii a liečbe osteoporózy -- minerálne látky vápnik, horčík a vitamíny zúčastňujúce sa na metabolizme vápnika -- C, B6, K1, D3.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. august 2022 22:29