Textové správy a e-maily šíriace fámu, že niektoré české banky majú finančné problémy, začali v piatok znovu dostávať klienti viacerých bankových ústavov. Po eBanke a HVB Bank sa zlé správy začali dozvedať aj klienti Československej obchodnej banky (ČSOB).
"Je pravda, že niekto pomocou textových správ začal v piatok o našej banke tvrdiť, že sa dostala do finančných problémov. To však úplne odmietam. Domnievam sa, že tieto ohovárania sú pokračovaním kampane, ktorú ktosi v minulom týždni viedol proti eBanke a HVB Bank," povedal hovorca ČSOB Milan Tománek. Ako dodal, právnici banky už vyhotovili trestné oznámenie a ak sa budú fámy šíriť i na začiatku budúceho týždňa, tak ich podá polícii.
Podľa Tománka sa ohováranie šíri regionálne. "Naši zamestnanci v Plzni a v hradeckom regióne v piatok museli zodpovedať veľa otázok týkajúcich sa našej finančnej situácie," dodal. ČSOB má v súčasnosti vo svojich pobočkách a v Českej národnej banke uložených v likvidnej forme 80 mld. CZK, žiadne problémy tak podľa Tománka nehrozia.
Podľa niektorých informácií sa v piatok na severnej Morave začali šíriť textové správy, ktoré obsahovali fámy, že finančné problémy má aj Komerční banka. Ako uviedla hovorkyňa banky Markéta Dvořáčková, vedenie banky o tom nemá dosiaľ žiadne informácie. Hovorkyňa Českej sporiteľne Věra Čarná povedala, že textové správy osočujúce Českú sporiteľňu sa zatiaľ neobjavili. "Zatiaľ sme žiadny prípad nezaznamenali a dúfam, že to tak aj zostane," povedala Čarná.
Problémy v piatok tiež začala mať Česká banková asociácia, ktorá vo svojom komuniké uviedla, že "tieto správy sú v príkrom rozpore s realitou", lebo banky pôsobiace na našom trhu sú v zahraničných rukách, majú prehľadnú vlastnícku štruktúru a vysokú kapitálovú primeranosť. "Napríklad nedávno publikované údaje o zisku viacerých bánk za uplynulý rok svedčia o finančnom zdraví týchto bánk," povedal generálny tajomník asociácie Petr Špaček.
Podobným problémom čelila v SR nedávno Všeobecná úverová banka (VÚB). V dôsledku šírenia fámy o jej údajných problémoch si klienti vybrali z banky približne 800 mil. Sk. Situácia sa podľa generálneho riaditeľa VÚB v minulom týždni už stabilizovala, k čomu pomohlo aj vyhlásenie centrálnej banky o stabilite a sile VÚB. V roku 2001 mala s obdobnými fámami problémy aj Tatra banka, ktorá v rámci ohováračskej kampane cez SMS a e-mailové správy stratila za dva týždne dve miliardy vkladov. Banka za akúkoľvek informáciu, ktorá by viedla k zadržaniu hlavných autorov kampane, ponúkla vtedy odmenu vo výške 5 mil. Sk.
StoryEditor