StoryEditor

Často rozhoduje aj nekvalita od susedov

09.08.2010, 00:00

Nebyť drahý ani lacný, starať sa, aby klientela "neušla" za podobným tovarom do zahraničia, či využívať rôzne balíky služieb. Také sú stratégie našich podnikateľov pri tvorbe ich cien za výrobky alebo služby. Pozerajú sa pritom nielen na konkurenciu, ale berú ohľad napríklad aj na sezónu.

Neprajné zahraničie
"Na začiatku podnikania som si urobila prieskum vo viacerých konkurenčných firmách, a z toho som spravila cenový priemer. Držím sa toho -- nebyť lacný ani príliš drahý, ale kvalitný, pretože v našom regióne je veľká drevárska konkurencia," hovorí majiteľka spoločnosti Drepex Eva Pechancová. Spoločnosť pôsobí v drevovýrobe už viac ako 14 rokov. "Stále sa snažím o renováciu a nové profily," hovorí Pechancová o stratégii, ako pritiahnuť viac zákazníkov a zvýšiť tak obrat.

Predaj a s tým súvisiacu cenu výrobkov jej však sťažuje konkurencia od susedov. "Život nám znepríjemňuje dovoz poľských výrobkov. Sú síce lacnejšie, ale oveľa nekvalitnejšie. Ku každému zákazníkovi máme individuálny prístup a svoje výrobky garantujeme i našimi certifikátmi." Klientov sa preto snažia prilákať doplňujúcimi službami, ako napríklad chemickou úpravou dreva či dopravou až na stavbu.

Majiteľka predajní nábytku a bytových doplnkov Môj domov v Prievidzi a Bratislave Eleonóra Solárová zase poukazuje na to, že v záujme udržania klientov musí ísť nižšie s maržou. "Niekedy sa stáva, že marža je nepostačujúca, ale tovar je potrebný na doplnenie sortimentu. V tom prípade sa nedá nič robiť a treba ho vziať na predajňu, aby zákazník nemusel hľadať iných dodávateľov, a tak sa celkom presunúť do inej predajne. Môže sa stať, že ho stratíte," hovorí Solárová. Prispôsobiť sa podľa nej treba aj takzvaným odporúčaným cenám od výrobcu. "Tovar na predajniach sa ponúka všade za hranicami, preto treba dodržiavať ceny, aby sa nestalo, že sa zákazníci presunú do zahraničia."

Zlacňovanie nie je jednoduché
Hotelieri zase využívajú sezónne faktory a cenu variujú. "Pokiaľ ide o Bratislavu, v našom prípade ide najmä o biznis klientelu. Tá kulminuje od začiatku roka do júna, potom je dva mesiace počas letných prázdnin najslabšia, ale zase v mesiacoch september až december je pomerne stabilná," hovorí generálny manažér hotela Chopin airporthotel Bratislava Radúz Dula. Ceny nielen v Bratislave, ale celkovo v hoteloch tejto siete stanovujú podľa trhu, polohy a vybavenia hotela. "V dnešnej situácii je v stredoeurópskych mestách obrovská konkurencia prichádzajúca najmä od nových projektov, ktorým ,tečie do topánok´, a na druhej strane z projektov, ktoré už sú amortizované a majitelia sa snažia dostať z nich posledné peniaze," dodáva Dula.

V seneckých hoteloch sa zase sezónnosť prejavuje v balíkoch služieb, kde je cena znížená. Ísť však s cenou len tak dolu nie je podľa riaditeľa hotelov Senec a Senec Relax Radoslava Gregu jednoduché, či už ide o vplyv sezóny, alebo rôzne akcie. "Po uvedení hotela na trh je s cenou možné hýbať len veľmi opatrne, a to tak nahor, ako aj nadol. Stála klientela je už zvyknutá na nastavenú cenu a jej zvýšenie -- ak nie je odôvodnené zlepšením kvality alebo zväčšením rozsahu služby -- vníma negatívne. Isť s cenou nadol sa zdá byť jednoduché, ale pokiaľ si klient zvykne na zníženú cenu, pôvodnú bude brať ako neprimerané obohatenie na svoj úkor, a ak na nej budeme trvať, odíde," vysvetľuje Grega.
Katarína Šimurková

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. november 2024 04:30