Kto: Andy Kraus, scenárista
Vytvoril najúspešnejšie slovenské seriály Keby bolo keby a Panelák
Na Vysokú školu múzických umení išiel preto, lebo mal pocit, že nikde inde by ho nezobrali. V televíznych programoch hral už v detstve, no o svojich hereckých kvalitách má vážne pochybnosti. Pol roka po škole dokonca robil čašníka. Dnes je najvyhľadávanejším slovenským scenáristom a stojí za najúspešnejšími televíznymi seriálmi tohto roka Keby bolo keby a Panelák.
Krausove pondelky
Andy Kraus bol donedávna známy ako tvorca zábavných programov "pre masy“ ako Uragán alebo Hurikán, neskôr prvého slovenského sitcomu Susedia. Tento rok v jeho kariére nastal zásadný zlom. "Prvýkrát som pocítil, že ľudia, ktorí sa doteraz na moju prácu pozerali pomedzi prsty, zmenili názor.“
V jeho hlave sa totiž zrodil príbeh "najdrahšieho slovenského seriálu v histórii“ Keby bolo keby. Seriál sa zásadne líši od predchádzajúcej Krausovej tvorby. "Pri písaní scenára som mal oveľa vyššie nároky sám na seba ako pri iných projektoch. Pri Paneláku sa hercom posiela už nejaká druhá - tretia verzia, tu sme sa niekedy dopracovali k verziám deväť až desať,“ vysvetľuje. Keby bolo keby dosiahlo hneď v pilotnej časti mimoriadne vysoké čísla sledovanosti a jesennú sezónu na JOJ-ke asi najviac charakterizujú "Krausove pondelky“, keď za sebou nasledujú Panelák, Keby bolo keby a nakoniec Kutyil s.r.o., v ktorom Andy Kraus aj hrá.
Know-how nemám
Kde scenárista s takou diametrálne odlišnou tvorbou nadobudol know-how na dobré scenáre? "Know-how neexistuje. Treba len strašne veľa písať a mať okolo seba ľudí, ktorí vám povedia, že ,takto nie‘. Ja som mal šťastie na pána Vojta Hrona, ktorý spripomienkoval môj prvý scenár k seriálu Penzión Čierny Peter,“ spomína Kraus. Napriek tomu, že náročný scenár písal celý rok, z projektu nakoniec zišlo.
A potom prišli Susedia, ktorí sa stali najsledovanejším titulom televízie Markíza za roky 2006 a 2007. "Vtedy som prvýkrát dostal spätnú väzbu aj od divákov a zistil som, že tento typ humoru funguje.“ Na Susedov nadviazal Kutyil s.r.o. na konkurenčnej televízii JOJ, pre ktorú píše aj denný seriál Panelák. "Pri písaní Paneláku som len trochu ubral z tej absurdnosti scénok, ale štýl písania v podstate ostal rovnaký. "Panelák, ktorý je postavený na postavách, ktoré sú ,jednými z nás‘, je doteraz najúspešnejším a najdlhšie vysielaným denným seriálom Slovenska.
Luxusný seriál z chalupy
Minulý rok prišla od vedenia televízie JOJ požiadavka vytvoriť "áčkový dramatický seriál“, ktorý by obstál aj v zahraničnej konkurencii. Ponuka napísať scenár pristala, ako inak, na Krausovom stole. "S Tomášom Jančom sme vybehli na chalupu a začali sme to skladať. Páči sa nám, keď sa v sebe prelína viacero dejových línií, ktoré sa niekde stretnú. Tak sme si povedali, že urobíme vzťahový seriál. Vymysleli sme tri rodiny s odlišným sociálnym zázemím a neveru, okolo ktorej sa dá dobre rozohrať dej.“ O tom, že námet sa im podaril, vedel od začiatku. "Prvú verziu scenára som dokončil za jeden deň. Vtedy viem, že námet je dobrý.“ Keby bolo keby momentálne láme rekordy v sledovanosti a keďže ide o miniseriál zložený z dvanástich častí, tvorcovia už uvažujú nad druhou sériou. "Určite existuje možnosť, že seriál bude pokračovať, ale už sa jemne začínam zamýšľať aj na nejakým komediálnym seriálom na báze filmového snímania, niečo v štýle Zúfalých manželiek,“ ozrejmuje plány do budúcnosti. Takže herectvu dáva definitívne zbohom? "Myslím si, že potrvá určitú chvíľu, kým sa budem môcť na obrazovke ukázať inak ako fúzatý Maďar. Momentálne určite nemám herecké ambície, scenáristická tvorba ma maximálne napĺňa.“
