Notári začali ako prví, od roku 2005, využívať verejné listiny v elektronickej podobe. Každá notárska zápisnica sa v takejto forme povinne ukladá do Notárskeho centrálneho registra listín.
Akú má podľa vás budúcnosť elektronická komunikácia firiem s notármi, so súdmi či s úradmi?
Rozšírenie zaručeného elektronického podpisu závisí predovšetkým od pripravenosti štátnej a verejnej správy poskytovať elektronické služby občanom a podnikateľom. Práve dnes začína platiť novela zákona o informačných systémoch verejnej správy, ktorá chce prispieť k rozšíreniu spomínaných elektronických služieb. Zavádza pojem integrované obslužné miesto, ktoré slúži ako kontaktné miesto asistovanej komunikácie fyzickej aj právnickej osoby s informačným systémom verejnej a štátnej správy pri poskytovaní elektronických služieb verejnej správy. Notár sa v zákone definuje ako osvedčujúca osoba, ktorá je zároveň oprávnená prevádzkovať integrované obslužné miesto.
Čo všetko sa dá vybaviť na notárskom úrade elektronicky?
Notári dokážu prvopis každej listiny transformovať do elektronickej podoby. Z takto uloženej listiny dokáže každý notár u nás vydať osvedčený odpis. Zabezpečená je tým maximálna právna bezpečnosť, archivuje sa presný čas uloženia listiny, vylúčené je jej pozmeňovanie či falšovanie.
Elektronický podpis vytláča podpis overený notárom. Je jeho používanie bezpečnejšie, nemôže sa nejakým spôsobom zneužiť?
Poopravím vás, elektronický podpis nenahrádza podpis osvedčený notárom. Zákon iba zavádza právnu fikciu, že ak sa právny úkon uskutoční elektronicky, podpíše zaručeným elektronickým podpisom a opatrí časovou pečiatkou, osvedčenie pravosti podpisu sa nevyžaduje. V právnom poriadku je zaručený elektronický podpis zrovnoprávnený s vlastnoručným. Obyčajnému elektronickému nemožno uprieť právnu účinnosť, ale ten, kto by ho chcel použiť na právne úkony, by musel dokazovať, že sú splnené podmienky Občianskeho zákonníka. Podpis osvedčený notárom teda požíva v právnom prostredí väčšiu právnu istotu a dôveru než zaručený elektronický.
Má už každý notár elektronický podpis?
Samozrejme, notári ho používajú takmer každý deň. Notárska komora už sedem rokov prevádzkuje Centrálny informačný systém a jednotlivé centrálne notárske registre. Komoru zákon definuje ako verejnú certifikačnú autoritu, notári komunikujú s týmto informačným systémom a jednotlivými registrami na základe elektronického podpisu. Na základe zaručeného elektronického podpisu vydávajú osvedčené výpisy z obchodného registra, komunikujú s katastrálnymi úradmi, podávajú návrhy na vklad do katastra pre úkony vykonané vo forme notárskej zápisnice v elektronickej podobe. Notár ako osvedčujúca osoba a prevádzkovateľ integrovaného obslužného miesta bude pripravený zabezpečovať aj komplexné elektronické služby, čo však závisí aj od pripravenosti štátnej a verejnej správy.
