V nedávnych prieskumoch bolo publikované, že Slováci sú zaťažení na značkové výrobky. Sedemdesiatosem percent z nich si kupuje značkové topánky. Pravdepodobne športové a používa ich na všetky príležitosti. Hovoríme tomu, že si potrpia na dobrý imidž. Je to samozrejmé - málokto chce vyzerať pod svoju úroveň. Naopak, predpokladá sa, že väčšina snaží vyzerať lepšie, než by zodpovedalo aktuálnej situácii. Viera v dobrý dojem je základný predpoklad na motiváciu k príprave kvalitného životopisu, a to nielen pre tých, ktorí prácu hľadajú. Správny životopis alebo krátky bios by mali byť pripravené v skrini alebo v adresári každého profesionála. Nevytvoríte ho totiž za noc ani zo dňa na deň. Pri prezentácii človeka zohráva podobnú rolu ako formálne oblečenie na zvláštnu príležitosť.
10 mýtov o životopise 1. Životopis je dôležitý nástroj pri hľadaní práce. Omyl, životopis rozhoduje iba o pozvaní na interview a poskytuje témy pre interview. 2. Životopis má byť iba jeden. Omyl, pri hľadaní uplatnenia vytvárame verzie životopisov na mieru zamestnávateľov. 3. Čím dlhší, tým lepší Ten, kto rozhoduje, očakáva maximálne dve strany vzhľadom na vašu skúsenosť 4. Originalita a kreativita sú rozhodujúce Originalita zaujme, avšak pri životopisoch je prílišná originalita skôr varovný signál, že nemáte čo iné ponúknuť. 5. Jedna snímka je viac než tisíc slov Fotografie posielajte iba tam, kde je to podmienkou na pozvanie na interview. 6. Životopis znesie všetko Každá, aj malá lož, bude raz odhalená. Používajú sa na to aj špeciálne agentúry. 7. Životopis je pre nezamestnaných Omyl, aj pri zvažovaní interných kandidátov hrá váš životopis svoju rolu. 8. V životopise musí byť všetko Omyl, malo by tam byť to, čo chcete o sebe v písomnej podobe povedať jednému zamestnávateľovi. 9. Referencie sú súčasťou životopisu Referencie máme pripravené, ale poskytneme ich na vyžiadanie. 10. Na písme nezáleží Záleží na tom, aby sa text dobre čítal s minimálnou veľkosťou 11 bodov |
Instantný a skutočný životopis
Portály práce zvýšili pravdepodobnosť, že príležitosť našich snov o zamestnanie, o ktoré sa usilujeme, je nám viditeľnejšia, ako to bolo doteraz. Koncentrujú ponuku pracovných príležitostí, dokážu nás informovať o každej novopublikovanej príležitosti takmer okamžite po jej zverejnení. Portály práce výrazne zrýchlili čas potrebný na uvedenie informácií, pokiaľ ide o trh práce. A zautomatizovali reagovanie na ponuky. Umožnili však vystaviť nezrelé informácie formou, ktorú v našom tíme nazývame formou rýchlorozpustného - instantného životopisu. Stačí vyplniť naprogramovaný formulár a profil kandidáta môže "záujemca o prácu“ šíriť do celého sveta prostredníctvom správneho kliknutia. V priebehu jednej hodiny sú niektorí kandidáti pripravení vytvoriť bombing do viac ako dvadsať spoločností alebo personálnych agentúr očarení svojím prvým instantným životopisom. Tento typ formulárov pripravených na hľadanie práce úplným začiatočníkom nemá pri vysokokonkurenčnom prostredí súčasného trhu práce šancu na úspech a kvalitný životopis vytvára prvú veľmi dôležitú odlišnosť kandidáta. Životopisy vytvárané v šablónach portálov majú pri výberovom konaní na pozíciu u kvalitného zamestnávateľa malú šancu na pozvanie k rozhovoru. V čase, keď medzi 30-tisíc voľnými príležitosťami hľadá prácu iba 10-tisíc kandidátov, môže byť spomínaný životopis riešením. Na hľadanie kvalitného pracovného uplatnenia je však nesmierne dôležitá ručná práca, pred ktorou je nevyhnutná kvalitná príprava a dôslednosť.
Koho oslovujeme
Životopis zasielame dvom základným skupinám, ktoré o nás rozhodujú. Sprostredkovateľom: zamestnancom personálnych agentúr, špecialistom na priame vyhľadávanie, alebo si ho publikujeme na portáli, ktorý tak plní rolu sprostredkovateľa. Každý sprostredkovateľ je väčšinou za odmenu najímaný zamestnávateľom, aby mu vhodného kandidáta našiel, alebo ide o spoplatňovanú službu - čítanie životopisov. Priamo zamestnávateľom: manažérom, ktorí rozhodujú na úseku ľudských zdrojov, alebo manažérovi oddelenia, v ktorom chceme pracovať. Pravdepodobnosť, že získame pozvanie na interview priamo u zamestnávateľa, je pri profesionálnom životopise vyššia a cesta k práci, samozrejme, kratšia. Zamestnávateľom môžeme zaslať aj životopis takzvane naslepo. Jediné, čo riskujeme, je fakt, že sa nestane vôbec nič. No pokiaľ v uvedenej spoločnosti pracovať chceme, je to risk, ktorý sa oplatí. Pri zasielaní životopisu do agentúr neočakávajme pri súčasnom trhu práce rýchlo ohlas. Možno s výnimkou skutočne profesionálnych executive search a direct search agentúr, pokiaľ aj vaše vystupovanie a životopis sú spracované skutočne profesionálne. Šablóny sú nepoužiteľné a bez kvalitnej prípravy nám nepomôžu ani formuláre a pomôcky na portáloch práce. Príprava profesionálneho životopisu, s ktorým budete skutočne spokojný, sa nedá urýchliť vyplnením šablóny. Očakávajte, že skôr ako budete so svojím životopisom spokojný, bude to trvať minimálne 3 až 7 dní.
Michal Hatina, regionálny riaditeľ spoločnosti DBM Inc.