Určite vám už šéf nie raz rázne povedal, že musíte byť tough. Alebo vás pochváli tým, že sa vášmu tímu podarilo uzavrieť super deal. Dokonca, že na budúci týždeň idete "launchovať“ nový produkt. Spomínané anglikanizmy nie sú vo vyjadrovaní manažérov ničím výnimočným, no mnohých zamestnancov nimi ešte aj dnes dostávate do rozpakov. Používaním manažérskeho žargónu na nesprávnych miestach totiž môžete pôsobiť rozpačito. A v mnohých podriadených vyvoláte dojem, že nemáte záujem komunikovať s tými, ktorým to v tomto smere "nepáli“.
Neduhy manažérskeho slovníka
"Spomínaný žargón môže v ľuďoch, ktorí mu nerozumejú, vzbudzovať nedôveru. Tým, že používate zbytočne a často cudzie výrazy, začnú pochybovať o vašej sebadôvere. Dokonca to môže vyvrcholiť podozrením, že určite pred nimi chcete niečo dôležité zatajiť. Podvedomým a sústavným používaním tohto žargónu môžete iných nudiť, frustrovať a nahnevať. Časom to vedie k tomu, že vás prestanú počúvať,“ upozorňuje obchodná konzultantka spoločnosti Centire Zuzana Lazišťanová. A to platí nielen v prípade zadeľovania úloh či tvorby plánov, ale predovšetkým pri tom, ak chcete svojich zamestnancov pochváliť.
Sila je vždy v jednoduchosti
Pri nezrozumiteľnom vyjadrovaní nemusíte používať dokonca ani cudzie výrazy. Podľa Zuzany Lazišťanovej jednoduchosť ľudia ocenia predovšetkým v krízových situáciách, pri citlivých témach. Ak sa o niečom takom chystáte informovať, pokúste sa to najprv predniesť doma rodine alebo kamarátom, ktorí nepôsobia vo vašej brandži.
Používanie prázdnych klišé, keď sa váš prejav stáva zmesou nekonkrétnych osvedčených viet premiešaných cudzími slovami, je jednou z najčastejších chýb. Okrem nej je to už spomínané používanie cudzích slov predovšetkým z anglického jazyka, pričom ich obsah zostáva nezmenený (target, SMART, challenge). Alebo opakovanie rovnakých fráz (všetko je výzva, všetko má najvyššiu prioritu, keď sa niečo podarí je to super, skvelé, ....to je vzrušujúce).
Prejav, ktorý považujú kolegovia z manažmentu ako inšpiratívny a zrozumiteľný, môžu podriadení vnímať ako niečo, nad čím rezignovane mávnu rukou. Všetky negatíva manažérskeho slovníka výstižne zhrnul expert na komunikáciu Marc Alexander vo svojom článku Ako manažérsky žargón narúša komunikáciu v biznise. A manažéri by si z neho mali brať príklad. Jedinou výhodou používania manažérskeho žargónu je, že umožňuje rýchle a stručné vyjadrovanie. No spája iba ľudí, ktorí mu rozumejú.
Pozor na pracovné pozície
O prácu sa v súčasnosti uchádzajú aj tí, ktorých znalosť anglického či iných cudzích jazykov je minimálna alebo čiastočná. Preto je dôležité, aby ste voľné pracovné pozície na internete či v tlači uvádzali v slovenskom jazyku. Ak má niekto z týchto ľudí napríklad šancu stať sa obchodným zástupcom, určite ho odradí, ak si nájde ponuku na pozíciu Sales Representative. Niekdajšia účtovníčka, ktorá cudzí jazyk prakticky nepotrebuje, zase nepochopí výraz Accounting Clerk alebo Accountant Receivable (účtovník pohľadávok).
"Samozrejmosťou je používanie anglického jazyka v medzinárodných, najmä amerických spoločnostiach, kde vrcholný manažment a vedúci tímov sú cudzinci a angličtina je firemným jazykom. A jej znalosť je podmienkou prijatia do firmy,“ hovorí riaditeľ personálnej spoločnosti AuJob Peter Ulbrik. Pokiaľ však ide o českú či slovenskú spoločnosť, vhodné je používanie anglického jazyka najmä na úrovni stredného a vyššieho manažmentu. Ľudí v administratíve, na zákazníckej podpore či pozíciách rôznych asistentov cudzími výrazmi nezaťažujte.
Prečítajte si aj: |
Naučte sa počúvať nielen svojich ľudí, ale aj klientov Hlavným cieľom školení a tréningov zameraných na komunikáciu šéfov s podriadenými je naučiť manažérov rozprávať zruzumiteľne, počúvať. Tiež získavať informácie a zreteľne rozdeľovať úlohy. Všetko to platí aj voči klientom a dodávateľom firiem. Na správnych školeniach v tomto smere by ste mali riešiť konkrétne modelové situácie, konflikty, preberať reálne prípady, pri ktorých máte pocit, že ich nezvládate. Komunikačné školenia sú určené nielen pre vedenia firiem, ale aj pre ostatných zamestnancov firmy. V praxi totiž platí, že nielen riadiaci manažér musí zruzumiteľne podávať informácie svojim spolupracovníkom. Napríklad aj asistentky šéfov pracovných tímov každý deň spracovávajú veľa dôležitých faktov a práve oni sú s klientmi prostredníctvom telefonátov v kontakte ako prvé. A získané informácie musia posúvať ďalej. |
Od stola sa „jazyk“ vašich ľudí nenaučíte Určite je veľký rozdiel, ak chcete vysloviť pochvalu či zadať úlohu manažérovi, alebo ľuďom vo výrobných halách. A najmä nezabúdajte, že ak budete podvedome a sústavne používať cudzie výrazy, odradíte nielen väčšinu spolupracovníkov, ale aj priateľov, ktorí nepôsobia vo vašich profesionálnych kruhoch. |