StoryEditor

Elektronický výpis vybavíte ľahko

11.08.2009, 00:00
Autor:
(zk)(zk)
Elektronické výpisy preferujú viac mladší ľudia, ktorí považujú papierový styk za prežitok.

Kedy je výpis z účtu plnohodnotným dokladom, nie je nikde definované. "Z hľadiska účtovníctva je dôležité, aby obsahoval všetky náležitosti riadneho výpisu z účtu zasielaného poštou a tiež aby ho osoba, ktorá vedie účtovníctvo (účtovná jednotka) odsúhlasila. Vtedy sa výpis stáva účtovným dokladom. Ak by bol elektronický výpis z účtu údajmi identický s výpisom účtu doručovaným poštou alebo preberaným osobne, mal by mať v očiach úradov rovnakú váhu,“ hovorí Boris Gandel, hovorca Tatra banky.

Elektronické chcú hlavne mladší
Ako ďalej spresňuje Michal Grajcar, vedúci oddelenia platieb a elektronického bankovníctva Slovenskej sporiteľne, elektronické výpisy preferujú viac mladší ľudia, ktorí považujú "papierový styk“ za prežitok. "Mnohí si tieto údaje prenášajú do svojho "domáceho účtovníctva“ na sledovanie príjmov a výdavkov, prípadne na rýchle vyhľadanie reklamovanej platby. Majú tak k dispozícii aktuálne informácie o zaplatených, prípadne nezaplatených faktúrach za byt, elektrickú energiu a podobne. Vo firmách sú elektronické výpisy samozrejmosťou, lebo do svojho účtovníctva denne automaticky prenášajú stovky, prípadne tisíce obratov, ktoré by nedokázali manuálne prepisovať z papierového výpisu do počítača.“ O originál papierového výpisu má podľa jeho slov sofistikovanejší klient záujem len v nevyhnutných prípadoch - väčšinou ide o súdne konania a podobne.

Spoplatnené či úplne zadarmo?
Každodenné výpisy na e-mailovú adresu, ktoré môže klient dostávať napríklad v rámci služieb Tatra banky, majú predovšetkým informačný charakter, nespĺňajú náležitosti riadneho výpisu (napríklad neobsahujú identifikačné údaje banky). "Sú len doplnkovou službou elektronického bankovníctva, ktorú si klient môže nastaviť prostredníctvom Internet bankingu,“ spresňuje Boris Gandel.

Elektronický aj papierový výpis dostáva podľa vyjadrení Michala Grajcara klient v rámci vedenia účtu alebo balíka. "Pokiaľ požaduje viac druhov výpisov, prípadne náhradný výpis, za ich vydanie a zaslanie, zaplatí v zmysle Sadzobníka poplatkov. Tlačené výpisy sú zvyčajne drahšie ako elektronické, ich cena odráža náklady banky aj poštovné,“ dodáva Grajcar.

Pri úvere len písomné žiadosti
Pokiaľ v banke žiadate o úver či hypotéku, banky vždy vyžadujú predloženie dokladov v papierovej podobe osobne, len elektronicky to zatiaľ možné nie je. "V prípade dokladov preukazujúcich príjem - napríklad daňové priznanie, respektíve potvrdenie o príjme, vyžaduje banka tlačenú formu. Elektronická komunikácia s klientom v tejto oblasti zatiaľ nie je štandardizovaná,“ spresňuje Michal Grajcar.

Čo ešte vybavíte elektronicky
Podľa Grajcara si v súčasnosti viete v banke elektronicky vybaviť prakticky čokoľvek. "O raste obľúbenosti elektronických služieb svedčí skutočnosť, že dnes robia klienti prostredníctvom elektronického bankovníctva 85 percent transakcií v tuzemskom aj v zahraničnom platobnom styku. Okrem platieb si prostredníctvom elektronického bankovníctva zriaďujú termínované vklady, žiadajú o úver, o platobné karty, menia limity na kartách alebo otvárajú účty a podobne,“ konštatuje vedúci oddelenia platieb a elektronického bankovníctva Slovenskej sporiteľne.

Okrem možností elektronických platieb a služieb Internet bankingu medzi ďalšie poskytované služby Tatra banky patria napríklad služby v oblasti bežných účtov (prevodné príkazy, zadanie/zrušenie/zmena trvalého príkazu), v oblasti elektronických služieb (zadanie služby b-mail, blokovanie GRID card, zmena hesla ku GRID card, blokovanie prístupu k Internet bankingu), v oblasti platobných kariet (blokovanie platobných kariet, vystavenie žiadosti o vydanie náhradnej platobnej karty), v oblasti úverov, v oblasti kurzov a úrokov (informácie o kurzových lístkoch) a mnohé iné.

Prečítajte si aj:
Údaje z účtu archivujte aspoň dva roky

Je tlačený elektronický výpis z bežného účtu rovnako plnohodnotný ako ten zaslaný poštou? Niekde je akceptovaný, inde ako doklad nestačí. Inštitúcie zvyčajne nemajú v danej situácii jednotný prístup. Najčastejšie sa elektronický výpis požaduje, ak si daná inštitúcia potrebuje preveriť potrebnú úhradu.

Daňový úrad môžete kontaktovať aj cez internet

Dokumenty v elektronickej forme akceptujú aj daňové úrady za určitých podmienok. Môžete s nimi komunikovať bez čakania v radoch na daňovom úrade alebo strácania času pri získavaní telefonického kontaktu s príslušným daňovým úradníkom. Elektronické podávanie daňových dokumentov cez internet nie je zamerané iba na podávanie daňových priznaní k daní z príjmov. „Služba Elektronické podávanie daňových dokumentov v súčasnosti umožňuje elektronicky podať daňové priznania k dani z pridanej hodnoty, k dani z príjmov právnickej aj fyzickej osoby alebo k dani z motorových vozidiel, súhrnný výkaz, ročné hlásenie o vyúčtovaní dane zo závislej činnosti, štvrťročný prehľad k dani zo závislej činnosti, ale aj účtovné výkazy používané v jednoduchom a podvojnom účtovníctve,“ spresňuje Miroslav Dobák, hovorca Daňového riaditeľstva SR v Banskej Bystrici.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. december 2025 20:53