Koľko bude stáť elektrina v budúcom roku?
Dnes to ešte nie je možné povedať. Ak sa pýtate na cenu pre domácnosti, tak dosiaľ sme ešte od úradu pre reguláciu sieťových odvetví nedostali cenové rozhodnutie pre dodávku elektriny domácnostiam ani rozhodnutie týkajúce sa distribučných taríf. Rokovania však naďalej prebiehajú.
Prečo sa ceny menili ?
Od roku 2012 začína nové regulačné obdobie. Úrad v regulačnej politike na toto obdobie naznačil, ktorým smerom sa chce v rámci cenovej regulácie uberať, a to neskôr rozpracoval vo svojej vyhláške pre výpočet cien na rok 2012. Je možné, že aj tento nový výpočet spôsobí pohyb ceny či už jedným alebo druhým smerom. Dôležité je, aby v rámci zachovania stability v budúcich rokoch sa pravidlá výpočtu každoročne nemenili. Dnes ešte nevieme povedať, či a o koľko sa ceny budú meniť.
Od čoho teda ceny závisia?
Koncovú cenu za elektrinu tvorí niekoľko položiek a my sme schopní ovplyvňovať iba niektoré z nich. Napríklad poplatky za prenos a straty pri prenose elektriny sú položky, ktoré patria iným subjektom (v tomto prípade SEPS-u) a nám ich hodnotu oznámi úrad. Tie sa potom premietnu do tarify za distribúciu a vytvárajú možno mylný dojem o tom, že distribučné spoločnosti zvyšujú ceny, aj keď v skutočnosti tieto prostriedky cez distribučnú spoločnosť iba pretečú. My sa vieme vyjadriť len k položkám, ktoré patria priamo nám, a o tých, ako som už spomínal, ešte stále rokujeme.
Vedia ľudia, kto vlastne spôsobuje zmenu ceny v jednotlivom roku?
Aj preto, aby v tom bol väčší poriadok sa neustála snažíme o väčšiu transparentnosť a zjednodušovanie súčasných cenníkov. To platí najmä pre distribúciu. Preto v budúcom roku v záujme zvýšenia spravodlivosti v oblasti fixných platieb za distribúciu pre podnikateľov na napäťovej úrovni NN prechádzame od platby za ističové pásmo k platbám v závislosti od konkrétnej veľkosti ističa a jednotkovej ceny za ampér. Touto zmenou sa niektorým zákazníkom cena zvýši a iným zasa zníži, najmä sa však odstráni nespravodlivý stav, keď skupina zákazníkov s nižšou hodnotou ističa v rámci jedného pásma dopláca na inú skupinu s vyššou hodnotou ističa v tom istom pásme.
Vyhovel ÚRSO vášmu návrhu na budúcoročné ceny v plnom rozsahu alebo nie?
Rokovania ešte nie sú dokončené a tak ako každý rok, aj tento rok sú pomerne tvrdé, avšak korektné.
Je podľa vás dnes potrebné regulovať ceny? Konkurencia na trhu už je.
Opäť musíme rozlišovať medzi distribúciou a dodávkou. Distribúcia je prirodzený monopol, a tam regulátor nahrádza konkurenciu a trh. Preto táto oblasť bude musieť byť regulovaná vždy. Na strane dodávky už skutočne konkurencia je a funguje. Zastávame názor, že v súčasnosti už na trhu figuruje dostatok dodávateľov na to, aby cenu určoval trh. Úloha regulátora by mala v tomto prípade spočívať najmä v ochrane spotrebiteľa. Nie však reguláciou ceny, ale vytváraním podmienok, pravidiel a povinností, ktoré by zamedzili niektorým špekulatívnym dodávateľom využívať často nízku vedomosť obyvateľstva o tejto problematike.
Koľko ľudí u vás zmenilo svojho dodávateľa elektriny?
Zákazníci sú s našimi službami spokojní. Sme pre nich stabilným partnerom s viac ako 80-ročnou históriou na východnom Slovensku a partnerom so silným zázemím koncernu RWE. Naša spoločnosť doteraz nezaznamenala významný pokles zákazníkov, resp. iba minimum našich zákazníkov (menej ako 1 %) využilo možnosti liberalizovaného trhu s elektrinou.
Kedy sa podľa vás situácia na trhu s elektrinou pre domácnosti stabilizuje, respektíve koľko ľudí bude podľa vás pravidelne meniť svojho operátora?
Vnímame rôzne formy stabilizácie trhu. Ešte stále niektorí z alternatívnych dodávateľov používajú na získanie zákazníka "nekalé" prostriedky na oklamanie zákazníka namiesto reálnych argumentov. Tomu by sa malo predísť po zavedení pravidiel a kontrolných mechanizmov zo strany štátu, vedúcim k vysokým pokutám pre takéhoto dodávateľa, ako je to štandardom napríklad v Anglicku a Holandsku.
Sú tradiční dodávatelia dnes drahší ako alternatívni?
Keďže už aj tradiční dodávatelia ponúkajú zvýhodnené produkty, nie je až také jednoduché to určiť. Závisí od porovnávaného obdobia a konkrétneho zákazníka. Pre zákazníka, ktorý elektrinou nevykuruje, je reálna ročná úspora v eurách väčšinou jednociferné číslo.
Prečo je to tak?
Kľúčovým bodom je nákup elektriny na veľkoobchodnom trhu. Ak vylúčime krátkodobé extrémy, ako bola finančná kríza alebo Fukushima, tak je veľmi pravdepodobné, že alternatívny dodávateľ z dlhodobého hľadiska nenakúpi lacnejšie ako ten tradičný. Takže jeho konkurenčnou výhodou môžu byť iba nižšie náklady (čo je však väčšinou spojené s rozsahom a kvalitou jeho služieb) alebo zrieknutie sa časti marže. Obe tieto položky tvoria malý podiel na koncovej cene, a teda povoľujú nízke zľavy. V kombinácii s tým, že priemerná spotreba drvivej väčšiny zákazníkov nepresahuje 3 MWh/rok, matematicky vychádza ročná úspora nie až také atraktívne číslo.
V čom podľa vás ponúkate lepšie služby ako konkurencia?
VSE svojim zákazníkom poskytuje napr. odborné poradenstvo, energetický audit pre najvýznamnejších zákazníkov, poradenstvo pri nákupe tepelného čerpadla, príspevok na nákup tepelného čerpadla a zľavy u vybraných dodávateľov energeticky efektívnych vykurovacích systémov. Vytvorili sme samostatnú webovú stránku, zákazníkom sa prihovárame prostredníctvom nášho Zákazníckeho časopisu a poskytujeme im informácie o situácii na trhu s elektrinou a našich službách.
Záleží nám na zákazníkoch zo všetkých firemných segmentov, pričom každej skupine sa snažíme prispôsobiť ponuku produktov a služieb. Zákazníci si napr. môžu vybrať spôsob platby, ktorý im najviac vyhovuje.
Pokúsite sa niekedy masívnejšie vstúpiť na trh s elektrinou napríklad na stredom a západnom Slovensku?
Pri najväčších zákazníkoch sa konajú už teraz celoštátne tendre a výberové konania, a teda sa vôbec nedá hovoriť o tom, že pôsobíme iba na východnom Slovensku. Trh je otvorený. No snažíme sa investovať hlavne do skvalitnenia produktov a služieb pre našich súčasných zákazníkov na východnom Slovensku.
Ako sa budú pohybovať ceny pre firmy v budúcom roku?
Pri veľkých firmách je to individuálne. Pri tých menších to závisí od produktu. Veľa našich zákazníkov má zafixované ceny, a teda budú pre nich rovnaké ako v tomto roku. To platí pre obchodnú zložku ceny.
Aké kontrakty by ste dnes firmám radili uzatvárať? Myslím hlavne na dĺžku fixácie ceny.
Také, aké im vyhovujú a majú na svojej predajnej strane za vlastné výrobky a služby. Ak majú svoje predajné kontrakty dlhodobé, tak je pre nich vhodné rovnako riešiť aj náklady. Všeobecne sa dnes na trhu dá kúpiť elektrina na roky 2013 a 2014 za podobné ceny, aké budú v tom budúcom, takže, ak má zákazník záujem o stabilitu a zafixovanie cien, tak je na to vhodný okamih.
Ako situáciu v energetike na Slovensku ovplyvňujú dlhové problémy v eurozóne?
Prípadná kríza, ak by už bola spôsobená dlhovými problémami alebo niečím iným, mala by výrazný vplyv na dopyt po energiách a určite by ovplyvnila aj slovenský energetický trh.
Dotazník Všeobecný
Viete, koľko platíte mesačne za energie?
Priemerná mesačná spotreba za energie v mojej domácnosti je 150 eur.
Ktorý zo spotrebičov u vás doma má najväčšiu spotrebu?
U mňa doma má najväčšiu spotrebu chladnička.
Už ste niekedy volali na call centrum vašej spoločnosti?
Ešte som nevolal na call centrum, ale informácie získavam na základe pravidelných návštev a správ o kvalite poskytovaných služieb našim zákazníkom.
Trávite dovolenky na miestach, kde nie sú žiadne energie?
Rád navštevujem miesta, kde je voda, slnko a vietor, čiže more a väčšie jazerá -- to sú zložky, z ktorých sa v budúcnosti bude vo veľkej miere vyrábať elektrina na celom svete.
Ako zvyčajne trávite svoj deň voľna?
Keď mám deň voľna, idem behať alebo hrať tenis a vychutnávam si pobyt na čerstvom vzduchu, v prírode.
Dotazník špeciálny
Čo vás najviac prekvapilo, keď ste prvýkrát prišli na Slovensko?
V apríli 2006 som bol prvýkrát na Slovensku a mal som stretnutie vo Vysokých Tatrách. Ihneď sa mi zapáčilo toto impozantné pohorie. A vždy, keď som v Tatrách, je to pre mňa očarujúci pohľad.
Aký bol váš prvý deň vo VSE? Čo ste urobili ako prvé po nástupe do funkcie?
Počas môjho prvého dňa som navštívil viac ako 200 kancelárií v našej spoločnosti a osobne som pozdravil zamestnancov na ich pracoviskách.
Dokážu vás Slováci (vaši kolegovia) ešte stále prekvapiť alebo ste si už na ich mentalitu zvykli?
Stále ma príjemne prekvapuje veľká angažovanosť a vysoká motivácia našich zamestnancov v spoločnosti.
Čo vám na Slovákoch najviac chýba a čo, naopak, najviac vyhovuje?
Myslím si, že je potrebné aj naďalej zvyšovať kvalitu služieb na Slovensku; veľmi sa mi páči interkultúrne porozumenie Slovákov a Nemcov.
Oslavuje sa u vás doma sviatok svätého Mikuláša? Čo vás najviac prekvapuje na slovenských sviatkoch?
Pripravujem malé darčeky pre moju rodinu; ale inak budem 6. decembra na dôležitom zasadnutí predstavenstva.
Pri oslavách si veľmi rád všímam pevné spojenie tradícií a slovenských zvykov a obyčajov.
Kto je Norbert Schürmann
Profesionálnu kariéru začal v Mestskej správe mesta Eschweiler neďaleko Aachenu ako vedúci oddelenia Odpadové vody. Od roku 1990 pracoval na rôznych pozíciách v koncerne RWE, najmä na úsekoch Rozvoj projektov a Obchodu. Po päťročnom pôsobení v RWE Umwelt AG vykonával od roku 1995 rôzne funkcie v RWE Aqua GmbH. V roku 1998 bol v tejto spoločnosti vymenovaný za prokuristu a v roku 2002 sa stal konateľom. Od roku 2001 bol zároveň členom dozorných rád viacerých dcérskych spoločností v rámci koncernu RWE.