Bratislavský prístav zažíva boom. Počty turistov, ktorí navštívia lodnou dopravou naše hlavné mesto, vzrástli medziročne o pätinu. Dunaj priplavil v tomto roku približne 240-tisíc turistov. „Až 70 percent z tohto čísla sú nemeckí turisti,“ hovorí Gerhard Skoff, prezident združenia Danube Tourist Commission.
Paradoxne, k úspechu Bratislava prišla bez veľkého snaženia. Využila totiž svoju polohu na ceste nemeckých lodí do Budapešti. „Tento trh si nás našiel sám, my sme sa oň nesnažili,“ povedal pre HN vedúci odboru stratégie a rozvoja Slovenskej agentúry pre cestovný ruch František Stano. Podľa jeho slov si zahraniční turisti sami vyžiadali zastávku v Bratislave. Za pravdu mu dávajú aj štatistiky. „Tento rok zakotvilo v Bratislave asi 1 900 lodí, čo je o pätinu viac ako vlani,“ prezrádza Skoff. Za zvýšenými číslami možno hľadať nárast záujmu o tento druh dopravy v západnej Európe a aj záujem zo strany turistov z celého sveta. „Medzi zákazníkmi možno nájsť aj turistov z USA či Austrálie,“ prezrádza Skoff. Na palube však jednoznačne dominuje nemčina. „Zväčša sú to nemeckí dôchodcovia. Zloženie zákazníkov je charakterizované vekom 60 plus,“ hovorí prezident.
O tom, že plavby po Dunaji sú hitom predovšetkým pre dôchodcov, presviedčajú aj príklady z praxe. „Jeden z tour operátorov sa snažil prilákať na tieto plavby aj mladších účastníkov. Pripravil zoskoky padákom, tanečné akcie či výlety do prírody. Napriek tomu mu priemerný vek zákazníkov klesol len o jeden rok,“ porovnáva Daniel Thiriet, riaditeľ švajčiarskej spoločnosti sea chefs.
Aj keď počty turistov prekonávajú 240-tisícové hranice, v oficiálnych štatistikách sa nestihnú ocitnúť. „Lode kotvia v prístave deň, maximálne deň a pol,“ prezrádza Gerhard Skoff. Tento čas im podľa operátorov na Bratislavu stačí. Predĺžiť pobyt by mali nové programy. Najnovšie chcú zahraničných turistov zaujať ponukou, ktorá spája golf s výletnými plavbami. „Našou ambíciou je ponúknuť plavbu, kde by si klienti zahrali golf v Nemecku, Rakúsku, na Slovensku a v Maďarsku,“ prezrádza Skoff.
Stano priznáva, že ambíciou slovenskej strany je získať turistov aspoň na krátko a neskôr tento čas predlžovať. „Stále máme čo dohánať. Je napríklad katastrofou, že Bratislava nemá prístav pre individuálnych turistov s loďami,“ konštatuje Stano. O tom, že turistické plavby u nás zažívajú boom, hovorí aj úspech linky Twin City Liner. „Táto linka medzi Bratislavou a Viedňou má najväčšiu obsadenosť v Európe,“ konštatuje Stano.