To je budúca topmanažérka v niektorej slovenskej firme.
Ako sa ňou však stať? Uspejte v konkurze. Oháňať sa „ženskými kvótami“, ktoré na západe určujú počet žien vo vrcholnom manažmente, sa vám u nás neoplatí. Firmy napriek tomu, že žien majú nedostatok, takéto praktiky totiž odmietajú. „Nie.“ „Žiadne kvóty.“ „Kvóty nepoužívame.“ Odpovedali jednohlasne.
Ženy sú nedostatkový tovar
Problém u nás je, že sa ženy o topmanažment nezaujímajú. „Na vyššie riadiace pozície sa podľa mojej skúsenosti nehlási dostatočný počet žien a ani trh nám dostatočný počet kandidátok neponúka. Veľakrát je to však, našťastie, vedomé rozhodnutie žien, a nie ich diskriminácia,“ potvrdzuje prax Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje v Slovak Telekome. Sama je v najvyššom výkonnom manažmente firmy popri piatich kolegoch jedinou ženou.
„Väčšinu kandidátov zatiaľ stále tvoria muži,“ dáva jej za pravdu Jitka Fiřtíková, riaditeľka pre ľudské zdroje v poisťovni AXA pre Česko a Slovensko. Pomer nežného pohlavia v manažmente by pritom radi zvyšovali.
A keď už sa ženy osmelia a prihlásia, väčšinou ide o manažérske pozície – v rámci HR, financií alebo marketingu. „Veľkou výnimkou je však vidieť hlásiť sa ženu na tzv. silové pozície, ktoré zabezpečujú generovanie tržieb – napríklad pozíciu obchodného riaditeľa, generálneho riaditeľa či riaditeľa zodpovedného za dodávky konzultačných služieb,“ vymenúva Hana Petríková, generálna riaditeľka spoločnosti SAS Slovakia.
Nezáujem žien podľa Berecovej je daný asi časovým vyťažením, ktoré so sebou vyššia riadiaca pozícia prináša, takže sa veľa schopných žien rozhodne prioritne sa starať o rodinu a deti. „Je však nespravodlivé, ak chce žena ísť na riadiacu pozíciu a je jej to odopreté len kvôli obave, že nebude popri rodine stíhať vysoké pracovné tempo,“ hovorí.
Západ diktuje
Preto pokus striktne nariadiť, koľko žien má sedieť v manažmentoch (podpredsedníčka Európskej komisie Viviane Redingová navrhla 40-percentnú kvótu, pozn. red.) sa zdá nedosiahnuteľný. Že je opak pravdou dokazuje napríklad UniCredit Bank, kde sa ženy na zamestnanosti podieľajú až 70 percentami. V päťčlennom topmanažmente banky sú dve a v strednom manažmente majú takmer 50-percentné zastúpenie. „Naše manažérky riadia také útvary banky, kde sa strieda kreativita s presnosťou a dôslednosťou v oblasti čísiel, ale i zmysel pre výber a riadenie ľudských zdrojov,“ vyratúva Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
Na pohlaví nezáleží
Ambíciu mať aspoň 30 percent žien na vyšších a stredných pozíciách deklarovala aj spoločnosť Deutsche Telekom. Kým matka nášho Telekomu tak chce urobiť do konca roku 2015, jej dcéra to už spĺňa. A chce viac. „Neznamená to však, že vo výbere uprednostňujeme ženy pred mužmi. Ak máme voľnú pozíciu, snažíme sa o výber najlepšieho človeka, bez ohľadu na jeho pohlavie,“ ozrejmuje Petra Berecová.
O tom, že naozaj vyhráva najlepší svedčí aj to, že ženy často zaujmú miesto v typicky mužskom biznise. „V predstavenstve máme aktuálne dve ženy – generálnu a finančnú riaditeľku. Zaujímavosťou je, že v tradične mužskom pivovarníckom odvetví majú ženy v manažmente naozaj pevné miesto, napríklad šéfka výroby piva, šéfka balenia aj šéf kvality je žena,“ uzatvára Hana Šimková, manažérkou vonkajších vzťahov spoločnosti Heineken Slovensko.
ANKETA 1: Hlásia sa ženy do manažmentu, topmanažmentu?
Jitka Fiřtíková, riaditeľka pre ľudské zdroje CZ&SK, AXA
Väčšinu kandidátov zatiaľ stále tvoria muži.
Hana Šimková, manažérkou vonkajších vzťahov, Heineken Slovensko
Áno, o mnohé pozície v topmanažmente sa zaujímajú aj ženy, v mnohých prípadoch však manažérske pozície obsadzujeme z interných kandidátov.
Hana Petríková, generálna riaditeľka, SAS Slovakia
Hlásia sa na určité typy manažérskych pozícií – v rámci HR, financií alebo marketingu je to úplne bežné. Veľkou výnimkou je však vidieť hlásiť sa ženu na tzv. silové pozície, ktoré zabezpečujú generovanie tržieb – napr. pozíciu obchodného riaditeľa, generálneho riaditeľa či riaditeľa zodpovedného za dodávky konzultačných služieb.
Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje, Slovak Telekom
Na vyššie riadiace pozície sa podľa mojej skúsenosti nehlási dostatočný počet žien a ani trh nám dostatočný počet kandidátok neponúka. Veľakrát je to však, našťastie, vedomé rozhodnutie žien, a nie ich diskriminácia. Je to asi dané časovým vyťažením, ktoré so sebou vyššia riadiaca pozícia prináša, takže sa veľa schopných žien rozhodne prioritne sa starať o rodinu a deti. Je však nespravodlivé, ak chce žena ísť na riadiacu pozíciu a je jej to odopreté len kvôli obave, že nebude popri rodine stíhať vysoké pracovné tempo.
Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank
Áno, len v samotnej štruktúre Predstavenstva UniCredit Bank sú zastúpené až dve ženy z piatich členov predstavenstva, ktoré zastávajú vrcholové pozície.
ANKETA 2: Máte určené kvóty na počet žien v manažmente, topmanažmente?
Jitka Fiřtíková, riaditeľka pre ľudské zdroje CZ&SK, AXA
Nemáme žiadne kvóty.
Hana Šimková, manažérkou vonkajších vzťahov, Heineken Slovensko
Takéto kvóty v našej spoločnosti stanovené nemáme. Všetko je otázkou prirodzeného vývoja a zváženia ľudských a profesionálnych kvalít kandidátov pri obsadzovaní každej manažérskej pozície.
Hana Petríková, generálna riaditeľka, SAS Slovakia
Nie, kvóty na počet žien rozhodne nemáme a ani mať nebudeme. Nie je dôležité, či je kandidátom žena alebo muž, dôležité sú schopnosti, skúsenosti a schopnosť identifikovať sa s firemnou kultúrou.
Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje, Slovak Telekom
Naša materská spoločnosť Deutsche Telekom deklarovala ambíciu mať vo vyšších a stredných riadiacich pozíciách minimálne 30-percentné zastúpenie žien do roku 2015. Prvé kroky už Deutsche Telekom urobil – v najvyššom manažmente spoločnosti obsadili ženy dve významné pozície, jednou z nich je práve oblasť ľudských zdrojov. My na Slovensku máme tiež ambíciu udržať a potenciálne zvýšiť počet žien v manažmente a celkovo zlepšiť diverzitu vo firme. Neznamená to však, že vo výbere uprednostňujeme ženy pred mužmi. Ak máme voľnú pozíciu, snažíme sa o výber najlepšieho človeka, bez ohľadu na jeho pohlavie. Jednoznačne je pre nás podstatné nediskriminovať ženy a matky pri výbere a zaradiť potenciálne kandidátky do užšieho výberu, ak spĺňajú kritériá.
Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank
Nie, nemáme kvóty. Vzhľadom na medzinárodné zázemie UniCredit je jednou z našich priorít vytvárať prostredie, ktoré zabezpečuje rovnoprávnosť oboch pohlaví s cieľom zabezpečiť, aby mal každý zamestnanec príležitosť naplno využiť svoj potenciál.
