Ak chcete tankovať, telefonovať a najnovšie i cestovať vlakom, stačí prísť na jedno miesto -- k pokladnici hypermarketu. Ak by ešte pred pár rokmi táto veta poukazovala na vizionára či menej lichotivo označeného jedinca, dnes nemá ďaleko od pravdy. Lístky kamkoľvek v rámci Slovenska, za jednotnú cenu, no s platnosťou len v jednom konkrétnom dni, sa chystá predávať Železničná spoločnosť Slovensko i prostredníctvom reťazca Lidl. "Predpokladáme veľký záujem, železnica sa dostáva mimo tradičného prostredia. Očakávam niekoľko tisíc nových zákazníkov," komentuje pre HN Alexander Buzinkay, hovorca železničnej spoločnosti.
Pilotný projekt železníc
Kým reťazec má s akciou skúsenosti napríklad z Česka, pre železničnú spoločnosť je tento typ spolupráce stále veľkou neznámou. Napriek tomu si od nej sľubuje veľa. "Okrem priamych tržieb očakávame, že akcia nás pripomenie na začiatku turistickej sezóny," pokračuje Alexander Buzinkay. No tak tržby, ako aj pozitívny reklamný dosah pre dopravcu sú stále otázne. Za každý takto predaný lístok dostanú železnice presne päť eur. Na jednom cestujúcom z Bratislavy na Štrbské Pleso tak železnica stratí asi 8 eur. No ich nelichotivú bilanciu im zlepšuje podmienka, že cestujúci musí byť vo vlaku do 12. hodiny napoludnie. Jednodňoví výletníci si tak cestu späť uhradia už celú, ak sa nevrátia ešte pred obedom.
Zlacňovanie i zdražovanie
O propagačnom význame pre slovenského prepravcu pochybuje analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský. "Pre danú obchodnú spoločnosť je to veľmi šikovný marketingový ťah, železniciam to však žiadne nárasty prepravy neprinesie," hovorí. Rozpačito môže akcia pôsobiť i v spojení s pripravovaným zdražovaním cestovného. No možných negatívnych reakcií sa Alexander Buzinkay neobáva. Práve naopak, spoluprácu vníma jednoznačne pozitívne a s porovnateľnými akciami ráta i do budúcnosti. Aj z iniciatívy samotnej dopravnej spoločnosti, ktorá si potenciálnych partnerov chystá vyhľadávať sama.
Tomáš Ferenčák
StoryEditor