StoryEditor

Prísnejšie pravidlá na priechode

26.10.2011, 00:00

Novela zákona o cestnej premávke pripravila zmeny nielen pre vodičov, ale aj chodcov i cyklistov. Výsledkom je niekoľko nových pravidiel, ako je zastavenie vozidla, zákaz predchádzania a odbočovanie, ale aj sprísnenie postihu za ohrozenie chodcov a cyklistov.

Zastavenie a predbiehanie na priechode
Potrebujete zastaviť na priechode pre chodcov alebo pre cyklistov? Dobre si to rozmyslite. Hoci ani dnes nemôže vodič zastaviť na priechode na základe vlastného rozhodnutia, môže tak urobiť vtedy, ak potrebuje mať dobrý rozhľad na križovatke.

Novela naďalej nepovoľuje zastaviť na priechode, ak to nebude nevyhnutné. Chodci i cyklisti už nesmú byť obmedzovaní, ak potrebujú prejsť na druhú stranu cesty, a to aj bez obchádzania stojaceho vozidla. Ak teda budete stáť v kolóne, dbajte na to, by ste s vozidlom nezastali na priechode. Inak by ste bránili chodcom v plynulom prechádzaní.
Vodiči, naopak, už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov, ak potrebujú zastaviť či stáť na pravej strane vozovky v smere jazdy a čo najbližšie k okraju cesty. Ak by mali vodiči naďalej dodržiavať toto pravidlo, najprv by sa museli slovenské cesty prebudovať.

Aby sa chodci i cyklisti nezranili, novela zakazuje vozidlám, aby sa predbiehali bezprostredne pred priechodmi, alebo dokonca na priechodoch. Môže sa to stať na dvojpruhových cestách, ak vidíte, že vozidlo pred vami pribrzďuje, lebo dáva prednosť chodcovi a vy sa rýchlo preradíte do druhého jazdeného pruhu, aby ste plynulo pokračovali v jazde. Zabudnite, „myšičkám“ pred priechodmi je koniec. Prednosť má zvýšená ochrana života a zdravia chodcov a cyklistov.

Ohrozenie chodca a cyklistu na priechode
Vidíte, ako chodec vstupuje na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov? Vašou povinnosťou ako vodiča je dať chodcovi prednosť, pričom ho nesmiete ohroziť. Prísnejší trest vás bude čakať, ak ohrozíte chodca, ktorý prechádza cez cestu, na ktorú s vozidlom odbočujete. Alebo ak ho ohrozíte pri odbočovaní na miesto, ktoré sa nachádza mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo cúvaní.

Rovnaké práva budú mať aj cyklisti. Šoféri ich rovnako ako chodcov nebudú môcť ohroziť, keď práve prechádzajú cez vyznačený priechod pre cyklistov.
Keď budú chodci prechádzať cez priechod, nemali by tak robiť svojhlavo. Podľa zákona budú musieť byť ostražití aj pri prechádzaní vozovky mimo priechodu, teda dbať nielen na rýchlosť, ale aj vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Električka verzus chodec
Vodič motorového vozidla musí dať prednosť chodcovi. Doteraz tak musela urobiť aj električka. To sa však od novembra zmení. Vodiči električiek už nebudú mať povinnosť dať prednosť chodcovi.

Po novom to budú práve chodci, ktorí musia dať prednosť električke a umožniť jej plynulý prejazd. Až potom budú môcť prejsť na druhú stranu.
Takéto pravidlo je bežné aj v iných európskych krajinách. Vychádza z logického úsudku, že v porovnaní s autom má električka dlhšiu brzdnú dráhu a nedokáže tak rýchlo zastaviť ako auto. Bez ohľadu na to, že električka práve vychádza zo zastávky, keď ešte len naberá jazdnú rýchlosť, nebude musieť dať chodcovi prednosť.
V súvislosti so zavedením tohto nového pravidla vznikajú oprávnené obavy, ako sa prejaví toto pravidlo na štatistike dopravných nehôd, kým sa premietne do praxe.

Prednosť cyklistu pri odbočovaní
Novela jednoznačnejšie upravuje pravidlá pri odbočovaní cyklistu doprava alebo doľava tak, aby ho vodič neohrozil. Ak teda potrebujete odbočiť vpravo, a po vašej pravej strane ide cyklista, ktorý pokračuje v ceste rovno, nesmiete mu skrížiť jazdnú dráhu. Prednosť dáva vždy ten, kto križuje dráhu inému, uvádza sa v dôvodovej správe novely zákona.

A ako sa treba zachovať po novom, keď cyklista i vy ako vodič odbočujete na druhú stranu, teda doľava? Autori zákona to vidia takto.

Pri tejto situácii je cyklista naľavo od motorového vozidla (je povinný sa zaradiť čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy vzhľadom na rozmery vozidla) a pri prechádzaní križovatkou sa musí zaradiť naspäť na pravý okraj vozovky alebo na pravú krajnicu. Aj tu platí, že vodič nesmie cyklistu ohroziť.

Parkovanie na chodníkoch
Od novembra už nebudete môcť s vozidlami parkovať na chodníkoch, ako budete chcieť. Zachovať musíte voľných najmenej 1,5 metra zo šírky chodníka pre chodcov.
Zákaz zastavenia alebo státia na chodníku, aj pri splnení uvedenej podmienky, nebude možné v zónach, kde je státie vozidiel regulované. Týka sa to najmä historických centier miest, kde samosprávy i turisti považujú státie na chodníku za nevhodné.

Zavedenie tohto ustanovenia do praxe zostáva už len na pleciach obcí a miest. Takzvanými zónovými značkami môžu obmedziť parkovanie aj na chodníkoch v centre. Chodci sa tak už nebudú musieť predierať medzi zaparkovanými vozidlami. Šoféri zase budú musieť hľadať nové možnosti parkovania.

Nové dopravné značky
Cyklisti od novembra budú môcť na cestách vidieť nové značky. Ide najmä o smerové tabule, nové dodatkové tabuľky, ktoré umožňujú napríklad vjazd cyklistov do jednosmerky, alebo informujú o koridore, kde sa môžu pohybovať.

Výklad dopravných značiek spresňuje nová vyhláška. Cieľom je zlepšiť čitateľnosť značiek a spresnenie ich významu aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Napríklad v prípade dodatkovej tabuľky, ktorá bude informovať o kombinovanom vyhradenom cestnom pruhu pre MHD a cyklistov.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 09:52