Je známe, že svoje okolie zvykneme hodnotiť dvoma spôsobmi: racionálne a emocionálne. „Ak trebárs s niekým hovoríme, nehodnotíme, akú má farbu hlasu, ale konkrétny význam slov, postoje k situácii či názor. Naopak, hlas človeka, zovňajšok, mimiku tváre alebo gestá vnímame na úrovni emocionálneho, podvedomého vnemu,“ vysvetľuje ruská expertka na osobný branding Ľudmila Lakšemirovová na portáli delovoymir.ru.
Nedávny výskum neurobiológov podľa nej odhalil, že z prvého dojmu, ktorý v niekom vytvoríme, ide až 80 percent na vrub emocionálna a podvedomia. Len zvyšných 20 percent informácií si z prvého dojmu zostavujeme racionálne. Najdôležitejšie pritom je, že aj racionálne vnímanie sa spočiatku zloží cez emocionálny dojem o človeku. Ono to skrátka nepustí – prvotné sú vždy emócie a až druhotne nastupuje rozum. Z toho vyplýva jednoduchý záver: ak sa pripravujete na prvé, osobné alebo obchodné, stretnutie s neznámym človekom, osobitne sa najprv zamerajte nie na to, čo budete hovoriť, ale na to, ako budete vyzerať.
Využiť verzus zneužiť
S percentuálnym pomerom 80 k 20 súhlasí aj Božena Volková, konzultantka pre diplomatický protokol a imidž. „Dávnejšie americké prieskumy hovorili dokonca o ešte nižšom percente, akým racionálne prijímame prvý dojem z neznámeho človeka,“ hovorí. Na tomto základe sa podľa nej mnohí ľudia sústreďujú nielen na svoj obraz v očiach druhých, ale aj na predstieranie takéhoto obrazu. „Život je skrátka javisko, a tak sa aj správame,“ argumentuje Volková, „niekto si to uvedomuje viac, niekto menej. To, že imidž je taký dôležitý, vedia využívať úspešní a šikovní ľudia. A niekedy ho vedia aj zneužiť alebo použiť manipulatívne.“ No platí to aj naopak. Ak vieme, že imidž je taký potrebný, môžeme s ním pracovať a sami ho tvoriť.
Dve strany jednej mince
Aby ste vytvorili prvý super dojem na schôdzke, a to na úrovni emocionálneho vnímania partnera, dobré je vedieť, z čoho takýto vnem pozostáva.
a) Môže to byť jeho osobná skúsenosť, ak ide o človeka, ktorý sa s určitými okolnosťami už stretol a vyvodil si závery neskôr uložené do podvedomia.
b) Môže to byť aj všeobecná „sociálna“ skúsenosť, ak je v nejakej spoločnosti zaužívané „správať sa takto, a nie inak“ – v dnešnej informačnej ére, keď sú akékoľvek informácie dostupné rádovo v sekundách, je práve váha „sociálnej“ skúsenosti mimoriadne silná a vystupuje do popredia.
Čo je základné a čo doplnkové
Emocionálne vnímanie neznámeho však môžu ovplyvniť aj iné faktory. Napríklad? Vnútorný emocionálny stav v danej chvíli, psychologické osobitosti, vonkajšie faktory vplývajúce na iracionálne vnímanie (zvuk, svetlo, vôňa atď.) alebo momentálne okolnosti, napríklad pracovná stránka situácie. Na aké faktory vo svojom vzhľade by ste sa teda mali zamerať pri príprave prvého stretnutia? V poradenstve, ako na to, je najlepšie rozdeliť si pojem „zovňajšok“ na dve úrovne: základnú a doplnkovú. Čo patrí ku každej, si pozrite nižšie.
Pamätajte však na to, že nad akýmikoľvek radami o oblečení či správaní stoja dve poučky, ktoré ich „fatálne“ korigujú: 1. vo všetkom musí byť harmónia (šoková terapia je úplná výnimka), 2. vyvarujte sa škandálov (je to vulgárne).
Čo je neoddeliteľná stránka vášho zovňajška:
- postava
- chôdza a držanie tela
- mimika a gestá
- vzhľad
- hlas a spôsob reči
- osobná vôňa alebo fluidum
Čo je doplnková stránka vášho zovňajška:
- odev a módne doplnky, farba, štýl, materiál oblečenia
- účes, manikúra, make-up (vrátane odtieňa a farby)
- parfémová vôňa
- zvonenie na mobilnom telefóne
- značka auta a dokonca aj miesto vybrané na stretnutie