„Lekár mi povedal, že na daný mesiac ich už má vyčerpané a mám prísť o mesiac až dva,“ sťažuje sa Vladimír z Bratislavy, ktorého celé meno máme v redakcii. „No rovnako mi odporučil, aby som sa v poisťovni sťažoval.“ A tak aj urobil.
Sťažovať sa? Nie vždy to ide
Poisťovňa mu len odporučila podať žiadosť o vyšetrenie, ktorou sa budú zaoberať. Ako objasňuje Martin Vrba z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ak išlo o o plánované vyšetrenie, poisťovňa musí nášmu čitateľovi na požiadanie poskytnúť informáciu, s ktorými ďalšími poskytovateľmi má uzatvorenú zmluvu. „Nie je v našej pôsobnosti sankcionovať poskytovateľa za odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti. Odporúčame mu obrátiť sa priamo na zdravotnú poisťovňu, prípadne na Odbor zdravotníctva samosprávneho kraja podľa sídla poskytovateľa."
Nízke výkony u špecialistov
Na vyšetrenie sa náš čitateľ dostal po mesiaci a pol. Ladislav Pásztor, prezident Asociácie súkromných lekárov tvrdí, že špecialisti doteraz robili aj také výkony, ktoré im poisťovňa nezaplatila, no teraz to už tak nie je. A výsledok? Pacient musí čakať aj na bežný výkon dlhšie. Ambulantí špecialisti si objednávajú cez poisťovňu konkrétny objem výkonov, tzv. limit. Čassto sa stáva, že lekár tento limit vyčerpá a začne tvoriť nadlimity. Lekár má tri možnosti, ako situáciu riešiť – preobjednať pacienta na neskorší termín, keď bude mať nové limity, čo však môže urobiť len pri odkladnej zdravotnej starostlivosti. Pri neodkladnej ho musí ošetriť vždy. Alebo mu povie, že si vyšetrenie musí zaplatiť. Tiež ho môže odporučoť na poisťovňu, aby mu určila iného špecialistu s nevyčerpaným limitom.
Čo na to hovoria poisťovne
„Naša poisťovňa má dostatok zmluvných lekárov na to, aby sme v takomto prípade vedeli zabezpečiť zdravotnú starostlivosť u iného lekára, povedala nám Alena Michalicová zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Monika Šimunová z Dôvery tvrdí, že s každým zmluvným špecialistom majú dohodnutý mesačný rozsah zdravotnej starostlivosti, ktorý rešpektuje počet pacientov a ich chorobnosť. „Mal by stačiť na to, aby lekár poskytol pacientom potrebnú starostlivosť.“ Poisťovňa Union podľa slov Judity Smatanovej uhrádza všetku vykázanú zdravotnú starostlivosť, až do výšky dohodnutého finančného limitu. „Po jeho prekročení je úhrada ďalšej starostlivosti prepočítaná zmluvne dohodnutým koeficientom.“
Pozor na 30. september
Ak ste nespokojný so zdravotnou poisťovňou, môžete ju zmeniť. Prihlášku do novej poisťovne treba podať do 30. septembra. V pôvodnej poisťovni sa nemusíte odhlasovať. Po doručení prihlášky vás v nej zaevidujú a ďalej ju pošlú na posúdenie Úradu pre dohľad. Keď ju akceptujú, stávate sa poistencom zvolenej poisťovne od 1. januára nasledujúceho roka. Vlani podľa Soni Valášikovej, hovorkyne úradu, využilo možnosť prepoistiť sa necelých 200 tisíc ľudí. Desaťtisíc prihlášok úrad neakceptoval. Zuzana Kullová
Zmenu zdravotnej poisťovne musíte oznámiť:
1. poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, s ktorým máte uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti – všeobecný lekár aj špecialisti
2. zamestnávateľovi, ak máte viacerých zamestnávateľov, treba zmenu oznámiť každému z nich
3. ak sa stanete poistencom novej zdravotnej poisťovne od 1. 1. 2014, musíte do 8. januára 2014 vrátiť preukaz poistenca a európsky preukaz zdravotného poistenia (ak ho máte vydaný) predchádzajúcej poisťovni
Zdroj: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Lekárske prehliadky po novom:
– pre dorast a dospelých obsahuje preventívna prehliadka komplexné vyšetrenie všetkých orgánových systémov, kontrolu stavu očkovania (napr. tetanus), vyšetrenie pulzu a tlaku krvi, kontrolu hmotnosti a výšky vrátane rád a dokumentácie; novinkou je sledovanie výšky osoby, ktorá sa dosiaľ nesledovala,
– pre ľudí starších ako 40 rokov pri prehliadke pribudlo meranie výšky a meranie cholesterolu a triacylglycerolov a triacylglycerolov v kapilárnej krvi (REP) raz za dva roky,
– muži od 40 rokov v rámci urologickej preventívnej prehliadky sa môžu pripraviť na ultrazvukové vyšetrenie močových ciest a obličiek, ale len vtedy, ak sa u nich vyskytuje karcinóm prostaty v prvostupňovom príbuzenstve (napríklad ak mal rakovinu prostaty rodič ši súrodenec),
– podľa nameraných hodnôt PSA (prostatický špecifický antigén) je stanovený aj počet preventívnych návštev u lekára v priebehu roka, ktoré poisťovňa hradí z verejného zdravotného poistenia,
– súčasťou preventívnych gastroenterologických prehliadok je aj skríning rakoviny konečníka a hrubého čreva u ľudí nad 50 rokov.