StoryEditor

Jednoduché ovládanie. Aj to vám prinesie peniaze do biznisu

13.02.2014, 10:15
Autor:
nedned
Trendy hovoria jasne: úspech v podnikaní ovplyvňuje funkčnosť produktu alebo služby, teda to, koľko ľudí si ho kúpi a bude ho aj pravidelne využívať.

Pri produktovom dizajne platí v zásade jedno pravidlo: čím jednoduchšie sa produkt alebo služba ovláda, tým je zákazník spokojnejší. Matej Ftáčnik z The Spot tieto slová potvrdzuje: „O kvalite nerozhoduje iba estetické hľadisko. Produktový dizajn nastavuje to, čo produkt robí, čo si zákazník myslí, že produkt robí, ale aj to, ako rýchlo a ľahko sa produkt používa.“ Čo všetko je teda obsiahnuté v produktovom dizajne? Podľa Ftáčnika je to grafika, jednotlivé interakcie v rámci produktu alebo služby, ale aj procesný a UX dizajn, vďaka ktorým je služba navrhnutá tak, aby bola čo najjednoduchšia a najzrozumiteľnejšia.

Spoločník? Ideálne dizajnér

„Prax dokazuje, že startupy, v ktorých je jedným zo zakladajúcich členov dizajnér, sú v reálnom biznise úspešnejšie,“ tvrdí Ftáčnik. Ako príklad uvádza Jacka Dorseyho, zakladateľa známych sietí Twitter a Square, ktorý začínal práve ako produktový dizajnér. Rovnakú skúsenosť má aj Peter Komorník, spoluautor startupu Sli.do. „Jeden z našich spoluzakladateľov je excelentný dizajnér, a naozaj to cítiť,“ tvrdí. Jeho kvality mladý podnikateľ ocenil najmä v začiatkoch plánovania projektu, keď hľadali správny kompromis medzi rýchlosťou služby a jej dizajnom. „Osvedčilo sa nám testovať s používateľmi už základné náčrty a pýtať si tak feedback aj od ostatných dizajnérov,“ spomína na začiatky Komorník. Na základe spätnej väzby z testovania zistili, že plánovali zbytočné funkcie.

Potrebujete funkčný prototyp

Lepšie ako päťkrát počuť je raz vidieť. Aj preto potrebujete prototyp. „Produkt nemusí mať finálny dizajn, má slúžiť iba ako tzv. tester domnienok a hypotéz, ktoré vznikajú pri plánovaní biznisu,“ vysvetľuje Ftáčnik. Hypotézy zahŕňajú najmä biznis model, správanie sa zákazníkov a reálne vlastnosti či funkcie, neskôr zahrnuté do finálneho produktu. Odlíšiť tu však treba prototyp od tzv. wireframe. Ten je len vizuálnou ukážkou, ako by mohol produkt vyzerať.

Dôležité je načasovanie

Dôležité je odhadnúť správny čas, kedy ukončiť fázu príprav. Tu pohorí väčšina nováčikov. Snahou o dokonalosť premeškajú vhodný čas na predstavenie. „Pri startupoch vynikajúco funguje mantra: better done than perfect (lepšie vyrobený ako dokonalý),“ uzatvára.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. máj 2024 09:45