StoryEditor

Veľká noc? Preplácame za prebal, tvrdí analytik

03.04.2015, 16:16
Autor:
TASRTASR
Za to, že platíme pred sviatkami v obchode viac, údajne môže "jarný" prebal tovaru. Nie je to však zavádzanie, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Predaj potravín pred Veľkou nocou je pre obchodníkov po Vianociach druhou najväčšou "žatvou" v roku. Myslí si to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Obchod sa na to podľa neho cieľavedome pripravuje a kontroluje svoju konkurenciu.

"Marketing jednotlivých obchodných spoločností sa pozerá, ktorá konkurencia ktorý sortiment ponúka v zľavách. Cieľom toho je dostať spotrebiteľa do svojej predajne, a potom mu ponúknuť aj ostatné potravinárske produkty, ktoré možno ani nechcel kúpiť," povedal pre TASR s tým, že vo veľkom objeme ponuky a predveľkonočnej reklamy je celkom logické, že si ľudia kúpia viac, ako potrebujú, vrátane neakciového tovaru.

Trendu akcií a masívnej reklamy pred sviatkami, vystavovania tematického sortimentu, vytvárania atmosféry v obchode a ovplyvňovania myslenia ľudí, ktorý na Slovensko priniesli pred niekoľkými rokmi nadnárodné spoločnosti, sa podľa Drahovského slovenské obchody úspešne prispôsobili.

Analytik však poukázal na to, že pred 10 rokmi, keď toľko ľudí neprežívalo veľkonočné sviatky mimo domova, bol tlak na sortiment maloobchodu väčší ako dnes. "Čoraz viac ľudí, najmä z bohatších regiónov, odchádza na Veľkú noc mimo svojich domácností, a to svojím spôsobom znižuje predchádzajúci nápor na nákup potravinárskeho sortimentu. Väčšinou totiž odchádzajú do hotelov a penziónov, teda sa stravujú v reštauráciách a bufetoch," zdôvodnil.

Istá analýza z Nemecka podľa neho hovorí o tom, ako výrobcovia a obchodníci využívajú situáciu s veľkonočným sortimentom sladkostí. Na štandardné produkty, ktoré sa predávajú po celý rok, nalepia symbol Veľkej noci, napríklad zajaca či korbáče, a tieto výrobky predávajú v predveľkonočnom čase drahšie.

"Mnohé akcie predajcov sú vlastne len motiváciou na nakúpenie a tým, že sortiment je zabalený a pripravený k Veľkej noci, ho dokážu výrobca a obchod ponúkať za vyššiu cenu. Musia ho zabaliť tak, aby ho každý vnímal. Platí sa vlastne za prebalenie tovaru k sviatku jari," zhodnotil Drahovský.

Nepovažuje to však za zavádzanie, ale za využitie sentimentu spotrebiteľa. "V obchode vždy platí zásada ponuky a dopytu. Za predpokladu, že to zákazník kúpi, akceptuje obchodníkovu praktiku. Je to sezónna zmena ponuky akceptovaná dopytom spotrebiteľa," domnieva sa analytik. Za zavádzanie označil to, ak predajca avizuje hračku vo vnútri cukrovinky, ktorá tam v skutočnosti nie je.

01 - Modified: 2007-05-01 21:12:39 - Feat.: 0 - Title: Bankám zarábajú úvery
01 - Modified: 2022-11-30 23:00:00 - Feat.: - Title: Malajzia, Afrika či India: Exotické Vianoce nemusia stáť majetok a v zážitkoch sa im máločo vyrovná 02 - Modified: 2022-11-25 09:00:00 - Feat.: - Title: Stručná história Black Friday: Jeho história siaha do roku 1869, pôvodne sa ho ľudia aj obchodníci báli 03 - Modified: 2022-11-24 06:29:23 - Feat.: - Title: Viacerí už na Slovensku pohoreli. Trh lacnej módy chcú teraz u nás dobyť Poliaci, idú aj do Bratislavy 04 - Modified: 2022-11-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Mini triky, ktoré nosia maxi predaje 05 - Modified: 2022-11-04 17:30:11 - Feat.: - Title: Hirmanov rezort reaguje. O exporte tovaru dvojakého požitia do Ruska a Iránu nevedel
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
02. december 2022 11:40