Patria k najväčším stavebným firmám na našom trhu. Figurujú takmer v každej veľkej zákazke, často za stovky miliónov eur. A teraz dal štát práve im červenú. Doprastav, Strabag, Skanska a portugalský Mota-Engil sa v najbližšom období nedostanú k žiadnemu biznisu, platenému z verejných peňazí. Takéto dlhoočakávané rozhodnutie chce vydať Úrad pre verejné obstarávanie.
Dôvodom je kartel, ktorý uzatvorili ešte v roku 2005 s ďalšími tromi firmami pri výstavbe diaľnice pod Tatrami. „Skutok sa stal a bolo by neseriózne, keby neboli nejakým spôsobom potrestaní,“ povedala predsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie Zita Táborská. Jediný veľký hráč, ktorý sa na karteli nepodieľal, bol Váhostav.
Červená na tri roky
V praxi sa tak štát pri tendroch za stovky miliónov eur bude musieť spoliehať na menej známe mená. Ako však už v stredu vyhlásil minister dopravy Ján Počiatek, nepotrestanie hriešnikov by bolo absurdným rozhodnutím. Samotný Doprastav a Strabag vyjadrenie Táborskej nekomentovali. Ako pre HN povedala generálna riaditeľka Skanskej Magdaléna Dobišová, Švédi sa naďalej cítia nevinní.
Aktuálne sa však napriek tomu doťahujú na tendrovom úrade len detaily rozhodnutia, teda odkedy a na ako dlho bude zákaz platiť. Právnici, ktorých HN oslovili, majú na vec jasný názor – červená v štátnych zákazkách sa počíta od minulého štvrtku. Vtedy totiž začal platiť verdikt Najvyššieho súdu, ktorý o karteli rozhodol. A následne by mal zákaz podľa partnera advokátskej kancelárie Taylor Wessing e/n/wc Andreja Leontieva platiť tri roky.
Najnovšie rozhodnutie sa pritom bude vzťahovať už aj na rozbehnuté tendre. V praxi by tak mali byť stavbári vylúčení napríklad z výstavby najdlhšieho a najdôležitejšia tunela na diaľnici D1 – tunela Višňové.
Tam bojuje Doprastav so Skanskou. Ak by ich vylúčili, do hry by sa mohla dostať tretia stavbárska firma, a to Dúha Miroslava Remetu. Skanska bojuje aj o výstabu diaľnice D3 zo Žiliny smerom na Poľsko, ako aj úsek rýchlostnej cesty R2 pri Zvolene. K zákazkám by sa tak dostali firmy, ktoré skončili práve za touto stavbárskou firmou.
Pokuta za milióny
Čierna listina bude znamenať podľa odborníkov prečistenie trhu, teda otvorenie trhu pre iné spoločnosti. Analytik Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek však v tom vidí riziká. „Ich skúsenosti s výstavbou v našich podmienkach nemusia byť úplne dostatočné,“ povedal.
Okrem zmarených ziskov, ktoré by stavbári zarobili na výstavbe, však okrem toho musia zaplatiť aj pokutu takmer 45 miliónov eur. Najviac,13,9 milióna eur, dostala portugalská firma Mota-Engil. „Sme nevinní,“ konštatoval hovorca spoločnocti Pedro Arrais.