Hľadáte do firmy najkvalitnejších ľudí? Na pracovných portáloch ich nenájdete – špičkových zamestnancov totiž „skrývajú“ najmä sociálne siete. Na tejto filozofii založil svoj biznis startup InHiro. A medzi jeho klientmi sú vďaka tomu top mená z celého sveta – Unicef, Google či Mercedes.
Startup, ktorý dnes pomáha hľadať zamestnancov pre 1 600 klientov, bol pritom pôvodne „iba“ softvérom na vnútorné potreby firmy Websupport. Pomáhal tvoriť a triediť databázy uchádzačov o prácu. „Stále sme hľadali nových zamestnancov. Postupne sme sa v e-mailoch kandidátov začali strácať. Zistili sme, že potrebujeme vnútorný nástroj, aby sme vedeli manažovať výberové procesy,“ objasňuje pre HN Lucia Kubinská, ktorá bola jednou zo zakladajúcich členov InHiro.
Oslovili aj iných
Veľmi rýchlo však zistili, že podobný nástroj by ocenilo viacero menších či väčších firiem. A tak začali na InHiro intenzívne pracovať, aby im ho mohli ponúknuť. Lucia, ktorá v tíme pôsobí ako dizajnérka, dala celému produktu atraktívny vzhľad. No pridali aj ďalšie funkcie.
„Najprv to bol iba manažér e-mailov, neskôr sme zistili, že firmy majú tiež problém hľadať samotných zamestnancov. Tak sme k tomu pridali aj časť na tvorbu inzerátov,“vysvetlila Lucia. Na základe vlastnej skúsenosti zistili, že najkvalitnejší ľudia pracovné portály nečítajú, ale sú na sociálnych sieťach. A práve tam môžete nájsť pracovné ponuky vytvorené prostredníctvom InHira.
Stránka vám pomôže nájsť tých najlepších ľudí na pracovnom trhu.
Mali kde testovať
Websupport teda postupne vyčlenil zo svojich radov tím, ktorý sa venoval iba produktu In- Hiro. Podporovali ho nielen finančne, ale aj technicky. „Keď sa produktu začalo dariť a videli sme, že sme narazili na problém, ktorý riešia viaceré firmy, tak sme sa nakoniec osamostatnili a pomáhame mnohým firmám,“ povedala Kubinská. InHiro prihlásili do súťaže Start UpAwards.sk 2013, ktorú vyhrali. Hneď tu aj získali nového investora, spoločnosť Neulogy Ventures. Priznáva však, že bola pre nich obrovská výhoda, že vznikli pod krídlami Websupportu. Mohli si okamžite vyskúšať, či zlepšenia InHira nielen fungujú, ale či majú pre personálne oddelenia pridanú hodnotu.
Problémy s predajom
Ani ich začiatky však neboli úplne ideálne. „Občas sa nám stane, že vymyslíme niečo, čomu venujeme energiu, a nakoniec sa to ukáže ako úplne zbytočné,“ potvrdila Lucia. Navyše na začiatku sa borili s tým, že v tíme nemali nikoho, kto by mal skúsenosti s predajom. Preto do tímu k programátorovi a dizajnérke pribudol Andrej Steiner, ktorý zastáva pozíciu CEO.
Zaplátali dieru na trhu
Mladý tím so zaujímavým produktom zatiaľ nemá na Slovensku priamu konkurenciu. Podobné nástroje síce vyvíjajú Gréci, Poliaci či Briti, no majú s nimi priateľské vzťahy. „Odkukávame si navzájom nápadíky a sledujeme, čo komu funguje,“ uviedla Kubinská. Zdá sa, že mladý tím ide správnou cestou. Za necelý rok, odkedy uzrela svetlo sveta beta verzia InHiro, sa do služby na portáli zaregistrovalo 1 600 spoločností z celého sveta. Majú klientov ako Unicef, Google či Mercedes.
Čo teda radí Lucia Kubinská tým, ktorí zvažujú spustiť svoj vlastný startup? „Ideu treba čo najskôr overiť v praxi – nakódovať jednoduchý web s nápadom, alebo priamym oslovením potenciálnych klientov si to inak overiť v praxi. Ak sa osvedčí, že ľudia majú o produkt záujem, dajte do toho ďalšiu energiu,“ uzatvára.
Tím sa pomaly rozrastá, aby mohli uspokojovať stále viac zákazníkov.
Kľúčové momenty startupu očami jeho tvorcov
- začiatok roka 2013 – v spoločnosti Websupport zistili, že potrebujú nástroj na manažovanie výberových procesov a začali na ňom pracovať
- september 2013 – vymysleli pre neho názov InHiro a sprístupnili beta verziu verejnosti
- november 2013 – prihlásili sa do StartUpAwards.sk a vyhrali
- jún 2014 – InHiro sa úplne odčlenilo od Websupportu
Prečo investor podporil projekt
Pracovný trh otvára príležitosť pre inovatívne riešenia. Nové technológie sú obmedzené, personalisti nepoužívajú moderné nástroje na analýzu kandidátov. Na trhu je pritom zvýšený dopyt po vysokokvalifikovaných pracovníkoch. Ten je problém uspokojiť len prostredníctvom tradičných pracovných portálov. InHiro sa vyznačuje jednoduchým spôsobom používania. zameriava sa na dosiaľ nevyužitý potenciál malých a stredných firiem, ktoré hľadajú špičkových ľudí. Tím inHiro má navyše ambíciu vytvoriť najmodernejšiu analytickú platformu pre používateľov, vrátane inteligentných nástrojov. Ivan Štefunko, Neulogy Ventures
Názor odborníka InHiro uspel vďaka špičkovému dizajnu. A FacebookuStartup InHiro nastúpil na svoju cestu v personálnom biznise raketovou rýchlosťou. Za rok má klientov po celom svete. InHiro sa dá vnímať ako vyplnenie medzery na pracovnom trhu. „Pri jeho používaní sme okrem iného mali možnosť spravovať prihlásených kandidátov, ktorí na našu uverejnenú pracovnú ponuku reagovali. Prípadne sme vedeli ich reakcie presmerovať na interný systém, ktorý už používame,“ tvrdí Andrej Zhaňač z personálnej agentúry AuJob. Aj ona sama patrí medzi klientov, ktorí InHiro využívajú. Inzeráty podľa predstáv Podľa AuJobu síce existujú aj iné podobné systémy a služby. No ponúkajú menej kreativity než InHiro. Okrem toho, personalisti si pochvaľujú veľkú variabilitu InHira. „Poskytla nám dostatočné možnosti upraviť inzeráty podľa našich potrieb,“ potvrdzuje pre HN Zhaňač. Dá sa v nej totiž jednoducho vytvoriť jedinečný dizajn, ktorý má upútať konkrétnych záujemcov o prácu. Napríklad ak firma hľadá grafikov, vytvorí mimoriadne graficky pútavý vizuál. Personalisti však nevyzdvihujú iba pútavé grafické pracovanie. Plusom je aj prepojenosť so sociálnymi sieťami. Ponúklo nám možnosť využiť ich na zdieľanie pracovných ponúk,“ dodáva Zhaňač s tým, že v biznise a takisto pri prijímaní nových zamestnancov sú dôležité referencie známych. A práve intenzívne „zdieľanie“ informácií o pracovných ponukách na sociálnych sieťach sa dá považovať za pozitívnu referenciu. Sociálna sieť? Má aj mínusy V personálnej agentúre sú spokojní aj s ďalšími funkciami InHira. „Páči sa nám napríklad možnosť položiť potenciálnemu kandidátovi aj niekoľko otázok už pred pracovným pohovorom,“ dodáva na záver Zhaňač. Zhaňač však poukazuje aj na slabšiu stránku startupu. Zameriava sa totiž na ľudí, ktorí sa pohybujú na sociálnych sieťach. A hoci táto skupina narastá, stále je ohraničená jednou skupinou ľudí – tých, čo „žijú“ na sociálnych sieťach. „Toto pre nás bolo mierne limitujúce. Ak bude mať InHiro v budúcnosti presah a vplyv aj na kandidátov mimo tohto okruhu, určite zostane úspešný,“ myslí si Zhaňač. |
Čo dnes nájdete v novej prílohe Hospodárskych novín Startupy
- príbeh úspešného slovenského startupu
- rady kde a ako preraziť, ak plánujete rozbehnúť biznis
- všetko o startupových konferenciách
Špecializovanú prílohu nájdete v dnešných tlačených HN.
Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydanie cez SMS na váš mail TU.