Kancelárske prostredie je pomerne uniformné, preto si ho ľudia zvyknú upraviť na svoj obraz. Zdobia si ho fotkami, vizitkami, talizmanmi a niekedy je to naozaj veľmi zaujímavé. Podľa odborníkov takáto výzdoba pracovného prostredia inšpiruje a zvyšuje produktivitu práce, nech by bola akákoľvek.
Spoločnosť Regus sa rozhodla urobiť prieskum, aká výzdoba prevažuje v kanceláriách manažérov a vedúcich pracovníkov. Oslovila 22-tisíc ľudí z 80 krajín sveta. A výsledok? Prvé miesto v rebríčku najčastejších „ozdôb“ obsadili umelecké diela – sochy či obrazy. Podľa manažérov pôsobia reprodukcie slávnych majstrov, niekde môže ísť aj o originály, ako veľký zdroj inšpirácie.
Fotografie z rodinného prostredia
Pre iných manažérov sú zase inšpiratívne vizitky, ktoré skončili na druhom mieste. Dávajú si ich veľmi často na nástenky alebo do špeciálnych albumov na vizitky. Pripomínajú im kontakty aj úlohy, ktoré na nich čakajú. Tretie miesto obsadili rodinné fotografie a hneď za nimi sú kresby od vlastných detí. Ďalej sú to rôzne náboženské predmety a osobné darčeky pre šťastie.
Na stenách kancelárií je často vidieť i diplomy, osvedčenia a trofeje pripomínajúce pracovníkom ich minulé úspechy. Motivujú ich vraj na ďalšie výkony. Objavujú sa aj bábiky, a to najmä Na stoloch „večne mladých“ žien. Naproti tomu miniatúry áut sú zase doménou „večne hravých“ mužov.
Vzbura proti bezduchej atmosfére kancelárií
Katerina Manou zo spoločnosti Regus o tom hovorí: „Prieskum ukazuje, že pracovníci na celom svete si ozdobujú pracovné miesta osobnými vecami, aby sa cítili ako doma, aby boli aj v práci v blízkosti svojich milovaných a aby s tým naštartovali na vyšší výkon. Potvrdzuje to, že priestor hrá v zamestnaní významnú rolu."
Je správne trochu si pracovný priestor upraviť, tvrdí psychológ Tomáš Vašák. „Unifikovaný nábytok, bezduché neutrálne farby, žiadna výzdoba, nanajvýš ak farebný koberec. Tak vyzerá väčšina kancelárií. Je to vlastne popretie individuality. Anonymita a uniformita vytvárajú dojem, že je jedno, kto kde sedí. Pracovníci sú zameniteľní rovnako ako pracovné stoly," hovorí psychológ. Podľa neho má väčšina ľudí potrebu si priestor okolo seba vlastným spôsobom vyzdobiť.
Prečo si pracovný priestor zdobíme? Tu sú štyri základné príčiny:
Chceme sa v neosobnom prostredí lepšie cítiť – vtedy je výzdoba obvykle spojená so spomienkami, ktoré zosobňujú fotky a kresby detí či darčeky od blízkych. Tieto drobné pripomienky nasycujú našu potrebu vzťahov a kontaktov s blízkymi. Dodávajú energiu a inšpiráciu.
Chceme sa odlíšiť od uniformity prostredia. V tomto prípade býva snaha ľudí skutočne prapodivná. Vystavia si trebárs potápačské okuliare vo forme ťažidla alebo plagáty s Mr. Beanom. Základná funkcia v tomto prípade je vymedziť osobný priestor.
Silná býva aj potreba urobiť si pracovné prostredie esteticky prijateľnejšie, kde sa nám bude páčiť, a tým aj lepšie pracovať. Ibaže pojem krásy je pomerne relatívny. A tak sa na jednej strane môžeme stretnúť so zbierkou 34 malých porcelánových mačičiek a na druhej strane s reprodukciami Andyho Warhola.
A ešte tu môže byť jedna príčina zdobenia – prestíž. „Na stenu vpravo si zavesíme originály obrazov známych umelcov, aby bolo vidieť, že na ne máme. Na poličku povykladáme poháre z golfových turnajov, aby bolo vidieť, že sme športovci. Na ľavú stenu zavesíme niekoľko diplomov z prestížnych škôl a na stôl vedľa fotky rodiny položíme fotku zo stretnutia s pápežom," popisuje psychológ. Nakoniec dodáva: „Paradoxne tým naplníme akúsi gýčovú filmovú šablónu."
Zdroj: idnes.cz