Vlastne to nie je žiadna novinka. Aj pred takými tridsiatimi rokmi tu veľmi dobre fungoval systém pracovných odporúčaní. "Len mal podobu dohadzovania miest cez známych na základe ich ústneho príhovoru a zaručenia sa za pracovníka," dodáva Pavel Hájek, riaditeľ spoločnosti ReFine, ktorá prevádzkuje web zameraný na zhromažďovanie referencií.
Aj dnes môže odporúčanie predchádzajúceho zamestnávateľa zohrať významnú, či dokonca rozhodujúcu úlohu v záverečnej fáze výberového konania, kedy sa volí medzi niekoľkými málo uchádzači, ktorí sú často schopnosťami takmer vyrovnaní.
Rovno do životopisu, alebo až na vyžiadanie?
Či sa majú odporúčania priložiť k životopisu, alebo či ich stačí poskytnúť na vyžiadanie, na tom sa personalisti nezhodnú. Záleží na požiadavkách konkrétnej firmy.
"Podľa môjho názoru stačí referencie dodať, až keď si o ich potenciálny zamestnávateľ vyžiada," myslí si Barbora Tomšovská zo spoločnosti Touchdown Czech Republic a dodáva, že ak je uchádzač odmietne poskytnúť, o niečom to vypovedá, ale samozrejme záleží aj na konkrétnej situácii. Problém môže byť totiž v pôvodnom zamestnávateľovi. "Ak uchádzač poskytne referencie sám, svedčí to o otvorenosti jeho rokovaní," oponuje jej Ivan Balogh z Plzeňského Prazdroja.
Zlatou strednou cestou je preto uviesť v životopise kontakty na niekoľko ľudí, ktorí hodnotenia v prípade potreby dodajú. Keď už uchádzač so životopisom rovno predloží aj odporúčanie, musí počítať s tým, že si ich personalista overí, najčastejšie telefonicky. "Pýtame sa na jeho schopnosti, na profesijnú zdatnosť a aj na charakterové rysy prejavujúce sa pri práci," upresňuje Alica Hamidová z Mercury Group.
S referenciami sa ďalej intenzívne pracuje hlavne vo väčších, často nadnárodných firmách. "V západnej Európe sa odporúčania a celý výberový proces využíva oveľa systematickejšie, aj v menších firmách," hovorí Jiří Halbrštát, marketingový manažér ManpowerGroup.
Negatívne hodnotenie vyvráťte niekoľkými pozitívnymi
Nie je pravda, že odporúčanie dáva len priamy nadriadený. Môže sa stať, že vzťahy medzi zamestnancom a zamestnávateľom nie sú na konci pracovného vzťahu ideálne, a teda sa nedá očakávať kladné hodnotenie.
Referenciu tak môže poskytnúť obchodný partner, klient, spolupracovník, podriadený, ktokoľvek, kto sa stretol s uchádzačom o prácu a môže ho ohodnotiť. Stačí niekoľko slov o hlavných zručnostiach pracovníka či dojmy zo spolupráce. Odporúčania však môže napísať napríklad aj tréner či spoluhráč z tímu, v prípade študentov a absolventov bez praxe ich učiteľ alebo vedúci práce. Výhodné je žiadať o referencie v priebehu celého pracovného pomeru.
A čo robiť, ak nie je referencia práve lichotivá? Podľa Pavla Hájka treba vytĺcť klin klinom a zohnať si na jedno zlé hodnotenie tri kladné. Je tiež dobré mať v zálohe náležité (a samozrejme nie vymyslené) vysvetlenie zlej referencie, personalista sa na pohovore iste bude pýtať.
Strážte si internet. A nielen Facebook
Málokto si pri žiadaní o prácu uvedomuje, že referenciou je aj ľahko dosiahnuteľný výstup zo sociálnych sietí. Nie je tajomstvom, že pracovníci HR oddelenia si uchádzača na internete preverujú.
Komu by sa zdalo, že najčastejším zdrojom informácií býva Facebook, bol by možno prekvapený. Nielen ten. Stále sa nájde veľa ľudí, ktorí zabezpečenie svojich profilov podceňujú a dovoľujú aj cudzím ľuďom pozerať sa na fotky z piatkového ťahu po baroch.
Personalisti však cielia v prvom rade na profesijnú sociálnu sieť LinkedIn, ktorej obľuba aj u slovenských užívateľov neustále rastie. "Dá sa hovoriť o akejsi sociálnej reklame, osobnom marketingu, prezentovanie seba samého," hovorí Pavel Hájek a dodáva, že sa bohužiaľ ľudia často nevedia predať. Napríklad hrajú niekoľko rokov súťažne volejbal, ale nenapadne ich, že je to relevantný údaj pre prijímací pohovor. Človek je schopný fungovať v tíme, plniť určitú funkciu, spolupracovať. Aj to je pre personalistov cenná informácia.