V každodennom pracovnom zhone sa snažíte stihnúť termíny, odpovedať na každý e-mail, byť včas na porade. Kľúčom k pracovnému úspechu je však rozlišovanie. Nevedie k nemu plnenie nepodstatných rutín, ale posun v oblasti, ktorá dôležitá je. Kľúčovými otázkami sú práve tieto:
Robím to, za čo som platený?
Čo chce zamestnávateľ predovšetkým?
Čo je napísané v pracovnej zmluve?
Na základe čoho som každoročne hodnotený?
Ak to neviete, spýtajte sa. Zvyčajne sa od vás vyžadujú dva až päť okruhov výsledkov.
Kľúčový indikátor úspechu
Ľudia sa často domnievajú, že poznajú svoje zamestnanie natoľko, že môžu určiť, čo je podstatné. Lenže o tom nerozhodujú len oni, ale aj zamestnávateľ, ktorý ich platí. No jeho predstava je často odlišná.
U vedca nie je hlavným indikátorom úspechu ukončenie experimentu, ale počet článkov vo vedeckých časopisoch. Pre predajcov to zas nie je dobrá znalosť produktov, ale objem uskutočnených predajov. Pre chirurga je to počet operovaných pacientov. A napríklad pre vodiča zas bezpečná jazda.
Čo nevidíme, zabúdame
V každodennom zhone má človek tendenciu na to podstatné zabúdať. Preto je dobré mať kritériá úspechu stále na očiach. Na prvej strane pracovného diára, na pozadí počítačovej plochy alebo na nástenke. A aspoň raz denne si pripomenúť niekoľko bodov, ktoré definujú pracovný úspech. Pýtať sa, či niektorý z nich nezanedbávate. To je začiatok.
Čo nemožno zmerať, to sa nedá skontrolovať
Definujte indikátory úspechu tak, aby boli jednoducho merateľné. Viditeľne si vypíšte, aký je ich ideálny stav a aká je aktuálna situácia.
Môžete zaznamenávať tiež subjektívnu spokojnosť s danou oblasťou. Učiteľ napríklad rozdelí svoje hlavné kritériá úspechu na výučbu, prípravu, samoštúdium a administratívu. Ak zistí, že s jedným nie je spokojný, tak vie, na čo sa bude v najbližšej dobe orientovať.
Urgentné neznamená dôležité
Indikátory úspechu ľudia často nepociťujú ako urgentné. Uzatvorenie obchodu, odučené hodiny alebo odoslanie článkov sa zdá byť všeobecnou a nehmatateľnou aktivitou. Zvoniaci telefón či nezodpovedaný e-mail sa naopak javí ako dôležitejšie. Preto sa venujú skôr im. Skutočné priority sú však zvyčajne inde. Ak si ich dokážete pripomínať a používať ich, potom budete v práci úspešní.
Autor: Dalibor Špok, psychológ