Nové poplatky a drahšie poplatky. I to si banky pripravili pre svojich klientov po posledných zmenách vo svojich cenníkov. Tie menilo až 11 bankových domov na Slovenku, niektoré to od začiatku roka stihli dokonca viackrát. Mnohé zmeny sú skôr v neprospech klienta. „Množstvo poplatkov stúplo, čo sa negatívne prejaví v peňaženkách bežných ľudí. Pozitívne zmeny sú skôr tie, ktoré boli vynútené legislatívnymi zmenami, napríklad nulový poplatok za predčasné splatenie pôžičky,“ hovorí Maroš Ovčarik, finančný expert Finančnej hitparády.
Bankové domy menili napríklad mesačné balíky za balíky služieb, poplatky za prevodné príkazy, za vybavovanie úverov a zmenili i poplatky súvisiace s vydaním kariet, preberaním výpisov a zriadením elektronického bankovníctva.
Jedna služba, iný názov
Často, i keď platíte za rovnakú vec, v banke ich nájdete pod iným menom. Napríklad poplatok za vydanie obyčajnej platobnej karty jedna spoplatňuje jednorazovo pri vydaní karty, iná si účtuje mesačný poplatok, a ďalšia ročný poplatok za kartu. „Podľa môjho názoru viacero bánk mení cenníky pomerne často. Ako problém to vnímam hlavne preto, lebo o zmenách sa ľudia často nedozvedia, pretože nenavštevujú pobočky bánk ani internetové stránky bánk každý deň,“ objasňuje expert.
Banky menia svoje cenníky kedykoľvek v priebehu roka. Nie je v tom žiadna pravidelnosť. Oficiálne stanoviská finančných inštitúcií zdôvodňujú podľa Petra Draveckého, Executive Managera Partners Group Sk, tento krok výrazným znížením príjmov za posledné obdobie a zvýšenými vstupnými nákladmi. „Hlavným dôvodom však môže byť banková daň, ktorá im významne zvyšuje náklady, rovnako tak aj predpokladaný pokles predaja produktov kvôli zníženiu ich dostupnosti pre určité skupiny klientov.“
| Nové poplatky v bankách |
|
UniCredit Bank: vyčíslenie zostatku spotrebného úveru 20 EUR, vkladné knižky – výplata zostatku zrušeného anonymného vkladu 8,30 EUR Prima Banka: zrušenie účtu do jedného roka 5 EUR, zrušenie platobnej karty do jedného roka 5 EUR VÚB banka: zrušenie kreditnej karty do jedného roka 7 EUR, zrušenie dodatkovej karty do jedného roka 5 EUR OTP banka: pokuta za nerealizovanie mimoriadnej alebo predčasnej splátky úveru v dohodnutý termín 50 EUR |
Zaviedli aj nové poplatky
Ako spresňuje Maroš Ovčarik, neznamená to, že banky automaticky menili všetky položky a automaticky sa to dotkne všetkých klientov. Tento rok je dokonca frekvencia zmeny nižšia, ako sme boli svedkami v minulom roku. Do cenníkov sa dostali však aj úplne nové poplatky. „Tieto poplatky vnímam ako snahu bánk spoplatniť určité administratívne úkony, ktoré majú pri niektorých službách. Ide skôr o výnimočné služby,“ spresňuje expert.
Ak sa teda chcete v poplatkoch vyznať, musíte si naštudovať cenník. Tento, i niekoľko desiatok stranový dokumet, však najskôr musíte na internetovej stránke banky nájsť. Nie všetky ho totiž uvádzajú veľkými písmenami a na viditeľnom mieste.
Najdôležitejšie zmeny v cenníkoch od začiatku roka
| ČSOB | (zmeny od 1. januára 2013) |
|
Balíky služieb Poplatok za balík ČSOB POHODA: 5 EUR mesačne/0 EUR po zľave (predtým 4 EUR) Bežné účty Poskytnutie informácie o pohyboch a zostatkoch na účte – týždenne, poštou: 2,40 EUR mesačne (predtým 1,60 EUR mesačne); denne, poštou: 12,60 EUR mesačne (predtým 8 EUR mesačne)Bezhotovostné operácie Platobné karty – ostatné služby Čo na to ČSOB?
|
|
| Prima Banka | (zmeny od 1. januára 2013) |
| Úverové produkty Predčasné splatenie úveru alebo jeho časti: 0 % z predčasne splatenej čiastky úveru (platí len pre celkové splatenie úveru so zostatkom istiny do 10 000 EUR vrátane a pre úvery poskytnuté od 1. januára 2013) Zmeny od 1. apríla 2013 Zmeny od 1. mája 2013 Depozitné produkty Čo na to Prima banka?
|
|
| Tatra banka | (zmeny od 31. marca 2013) |
|
Balík služieb Platobné služby Elektronické bankovníctvo Platobné karty, Debetné karty (VISA Electron, Master Card) Kreditné karty (Visa) Čo na to Tatra banka?
|
|
| UniCredit Bank | (zmeny od 1. apríla 2013) |
| Prečerpanie účtu Doplnené poplatky za upomienku pri nesplatení a omeškaní: Prvá upomienka (najskôr po 5 kalendárnych dňoch omeškania so splátkou): 10 EUR Druhá a ďalšia upomienka (najskôr po 20 kalendárnych dňoch omeškania so splátkou): 20 EUR Pri nepovolenom prečerpaní banka doplnila informáciu o termíne zasielania upomienky (prvá – po 5 kalendárnych dňoch, druhá a ďalšie – po 20 kalendárnych dňoch) Sporiaci účet Še3 Spotrebné úvery Nový poplatok Čo na to UniCredit bank?
|
|
| VÚB Banka | (zmeny 15. januára 2013) |
| Flexipôžičky Banka odpúšťa poplatok za úplné predčasné splatenie Flexipôžičky v prípade, ak je predčasné splatenie realizované v období 12 mesiacov pred termínom konečnej splatnosti úveru a výška predčasného splatenia úveru nepresiahne sumu 10 000 EUR. Platí to však len pre úvery podpísané po 1. januáru 2013. Pre úvery uzavreté pred 1. januárom 2013 sa podmienky nemenia a predčasné splatenie je naďalej spoplatnené. Zmeny od 1. februára 2013 Zmeny od 1. marca 2013 Čo na to VÚB banka?
|
|
Rozhovor: Milan Repka, predseda predstavenstva a riaditeľ Fincentrum Slovensko
Znižovanie poplatkov závisí od konkurencie
Čo je najčastejších dôvodom toho, že banky upravujú cenníky a koľkokrát do roka sa to spravidla deje?
Banky sa rozhodujú meniť sadzobníky najčastejšie v súvislosti so zmenou legislatívy. Tieto zmeny poplatkov nie sú na pravidelnej báze, sú nadviazané na zmeny v makro- a mikroekonomickom prostredí. V súčasnosti sa neudiala žiadna výnimočná udalosť, ktorá by mala zapríčiniť výraznejšiu zmenu poplatkovej štruktúry v bankách.
Ktoré položky v cenníkoch sa zvyčajne upravujú? Na čo by sme si mali dať pozor?
Nie je možné jednoznačne stanoviť, ktoré poplatky sa najčastejšie menia, môže ísť o poplatky za vedenie bežného účtu, úverového účtu, poplatok za hotovostný vklad alebo výber, poplatok za kreditné alebo debetné karty, až po ojedinelé poplatky, s ktorými sa klient vôbec nemusí stretnúť. V každom prípade by ste sa mali pred uzatvorením zmluvného vzťahu oboznámiť s poplatkovou štruktúrou jednotlivých produktov, v budúcnosti sa vyhnete zbytočným prekvapeniam.
Musí nás banka upozorniť, ak náhodou zdvihne cenu za produkt, ktorý aktívne využívame, alebo to zbadáme až na výpise?
Pri každej zmene v poplatkoch musí banka upozorniť na zmenu sadzobníku. Ale nie je povinná oznámiť vám konkrétnu výšku zmeneného poplatku. Vyhľadanie výšky poplatku je už na vás. Poplatky sa nachádzajú v sadzobníku poplatkov, ktorý musí banka zverejniť na webe a musí ho taktiež poskytnúť na nahliadnutie vo svojich pobočkách.
Na aké absurdné poplatky by ste radi upozornili? Čo by podľa vás banky vôbec nemali spoplatňovať?
Medzi najdiskutabilnejšie poplatky patrí poplatok za vklad v hotovosti na pobočke, ktorý sa môže zdať neadekvátny. Klientom sa nezdá vhodné platiť banke za to, že jej poskytujú zdroje. Banky však argumentujú, že im pri hotovostných vkladoch vznikajú náklady na prevoz financií.
Kam podľa vás smerujú trendy v súvislosti s poplatkami?
Trendy v rámci Európy smerujú skôr k znižovaniu a odstraňovaniu poplatkov. V rámci Slovenska sa už medzi bankami našli prvé lastovičky, ktoré klientom poskytujú služby vedenia bežného účtu bez poplatku. Znižovanie poplatkov je do veľkej miery závislé od konkurencie. V prípade, ak sa na trhu nájde banka, ktorá bude klientom poskytovať služby bez poplatku alebo s omnoho nižším poplatkom oproti konkurencii, v rámci konkurenčného boja budú ostatné nútené siahnuť na svoje zisky a znížiť poplatky, aby si udržali klientov. Alebo musia poskytnúť za poplatok nadštandardné služby, ktoré neposkytuje banka s nižšími alebo nulovými poplatkami.
Zvyknú banky meniť poplatky aj na termínovaných vkladoch, alebo skôr len znižujú úroky?
Znižovanie alebo zvyšovanie úrokových sadzieb na termínovaných vkladoch je závislé od viacerých faktorov, medzi ktoré patrí i vývoj úrokových sadzieb na medzibankovom trhu. Jednoducho povedané, tieto sadzby neovplyvňujú ani banky, ani klienti. Drobné odchýlky medzi sadzbami jednotlivých bánk na trhu sú spôsobené stratégiou danej banky. Termínované vklady spravidla nie sú zaťažené poplatkami, zvyčajne jediný typ poplatku, alebo skôr sankcia, je odňatie časti úroku pri predčasnom výbere peňazí.
Ako sa môžu ľudia vysporiadať s nižšími úrokmi na termínovaných vkladoch v bankách?
Banky na Slovensku sú už v súčasnosti zaťažené bankovou daňou, ktorá znižuje ich zisky. Ak má klient záujem o termínovaný vklad, musí si uvedomiť, že nie je viazaný založiť si ho v banke, kde má vedený bežný účet. Pred voľbou konkrétnej inštitúcie je vhodné porovnať sadzby vo viacerých bankách a zvoliť tú najvyššiu v rámci trhu.