Chodievate autom na nákupy do susedného štátu, na dovolenku k moru alebo hoci len občas natankovať benzín za hranice? Kedykoľvek sa pritom môže prihodiť aj dopravná nehoda, či už ste ju zavinili vy, alebo niekto iný. Vyše roka platí, že ktorýkoľvek vodič-vinník, hoci je z inej než domácej krajiny, je v prípade cestného priestupku na území EÚ vystopovateľný a zodpovednosti neujde. Ani prípadnej pokute. Zodpovednosť za správanie na cestách už prestala byť ohraničená Slovenskom. Platí v celej EÚ. Vďaka smernici o bezpečnosti v doprave sa totiž medzi štátmi buduje elektronická databáza, umožňujúca vyhľadať identifikačné údaje majiteľa auta a zaslať mu oznámenie o spáchaní dopravného priestupku.
Zmena v právnom základe
Do databázy sú v súčasnosti zahrnuté všetky štáty únie, zatiaľ však s výnimkou Británie, Dánska a Írska. Dôvodom výnimky je, že právny základ pôvodného legislatívneho textu spadal pod policajnú spoluprácu, z ktorej sú tieto tri krajiny vyňaté. Smernica schválená v Bruseli začiatkom roka 2015 však dosiahla, že právny základ pravidiel o výmene informácií sa transformoval. „Zmenil sa z policajnej spolupráce na bezpečnosť dopravy,“ informuje Ivana Janíková, tlačová atašé Európskeho parlamentu na Slovensku. Súviselo to s požiadavkou Európskeho súdneho dvora z minulého roka po tom, ako súd vyslovil smerom k zákonodarcom požiadavku do roka prijať nevyhnutné zmeny v právnom základe, inak by sa pravidlá o výmene informácií zrušili.
Pod pôsobnosť počiatočnej smernice nespadali Spojené kráľovstvo, Írsko a Dánsko. Zmenou právneho základu sa platnosť nových pravidiel rozšírila aj na tieto tri členské štáty, ktoré ich budú musieť transponovať do svojho práva do dvoch rokov, teda do marca 2017.
Osem sledovaných kategórií
V prvopočiatkoch sa počítalo s tým, že nový systém bude zachytávať len štyri druhy priestupkov, ich okruh sa však postupne rozrástol na osem priestupkových kategórií. Nevyhnutnosť správať sa na cestách aj v zahraničí tak, ako keď na mňa dohliadajú policajné orgány vo vlastnej krajine, vyplynula nielen z toho, že vodiči sa v cudzine často cítili menej ohrození pokutami. Bolo to však aj preto, že tým ohrozovali všeobecnú bezpečnosť a navyše bolo to diskriminačné vo vzťahu k miestnym obyvateľom, ktorí sa mohli dopustiť podobných prešľapov.
Postup pri priestupku
Ako vyzerá postup, ak napríklad u nás zahraničný vodič spácha priestupok? Všetko sa odvíja od toho, že policajný orgán musí zistiť informáciu o držiteľovi/vlastníkovi auta, s ktorým sa tu urobil určitý dopravný priestupok. Musí ísť, samozrejme, o taký, ktorý spadá medzi medzinárodne sledovanej kategórie. „Potom sa táto informácia môže využiť v konaní o dopravnom priestupku podľa nášho vnútroštátneho práva a prípadná pokuta sa postúpi na vymáhanie – podľa predpisu EÚ prevzatého do slovenského zákona,“ vysvetľuje hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Baloghová.
Zákon upravuje postup pri uznávaní takejto pokuty, pričom kompetenciu v tejto oblasti má príslušný súd. Nová situácia má však na priestupcu podľa hovorkyne aj iný než finančný dopad. „Ak štát priestupku uloží priestupcovi takú sankciu, ktorá znemožňuje užívať na jeho území vodičské oprávnenie, na Slovensku sa takejto osobe vodičské oprávnenie neudelí.“
V akých oblastiach sa sledujú priestupky v EÚ:
- prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti vozidla
- nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia
- nezastavenie na červený svetelný signál na svetelnom signalizačnom zariadení
- vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu
- vedenie vozidla pod vplyvom inej návykovej látky
- nepoužitie ochrannej prilby na ustanovených kategórií vozidiel
- nedovolené vedenie vozidla v jazdnom pruhu
- používanie telefónneho prístroja alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti počas vedenia vozidla
Zdroj: MV SR