StoryEditor

Sfušovaný pohovor? Takto ho spoznáte

26.01.2014, 14:40
Autor:
nedned
Nepríjemná skúsenosť na pohovore dokáže ovplyvniť výkon aj na tých ďalších pohovoroch. Demotivuje, znižuje sebavedomie, ovplyvňuje prezentáciu.

Najväčšia chyba? Nabifľované šablónové otázky a pripomienky, ktorými budúci nadriadený skúša potenciálneho zamestnanca. Mali by ich používať naozaj iba skúsení personalisti, ktorí aj vedia správne vyhodnotiť odpovede. Už po niekoľkých takýchto schôdzkach sa totiž uchádzač snaží používať naučené spôsoby odpovedí, pretože sa dozvedel iba o chybách a nemohol sa bezprostredne prejaviť.

Nepodstatné detaily

Personalisti a aj tí, ktorí organizujú prijímacie pohovory, by mali sledovať iba tie prejavy, ktoré sa týkajú výkonu práce a zdržať sa nesúvisiacich pripomienok. „Personálny riaditeľ jedného z našich klientov oddeľuje fotografie v životopise kandidátov, aby vzhľad neovplyvnil názor jeho nadriadeného na uchádzača ešte pred osobným pohovorom,“ uvádza príklad David Petrů z Hill International.

Nedostatok času na pohovor

Ďalším problémom je nedostatok času vyhradeného na pohovor, čo ide na úkor podstatných informácií. Neinformovanosť uchádzačov, samozrejme, poškodí. „Firma môže na prvé posúdenie využiť služby personálnych agentúr, ktoré overia kvalitu uchádzačov osobným pohovorom s konzultantom, psychologickými testmi alebo organizáciou development centra s účasťou personalistov a budúceho nadriadeného,“ opisuje David Petrů.

Zbytočné naťahovanie pohovoru

Niekedy dochádza zo strany firmy k zbytočnému naťahovaniu výberového konania alebo odkladaniu rozhodnutia a práca je kandidátovi ponúknutá neskôr, ako bolo sľúbené. Ten už medzitým môže dostať inú ponuku, ktorú prijme, pretože si nemôže dovoliť ďalej čakať. Rovnako by však aj uchádzač mal informovať spoločnosti, v ktorých žiada o zamestnanie, že si vybral inú pracovnú ponuku a nešpekulovať, že ak sa mu na novom pôsobisku nebude páčiť, má v zálohe iné miesto. 

Neprofesionalita

Obe strany by mali zachovávať maximálnu profesionalitu. Uchádzač by sa mal vždy starostlivo pripraviť na pohovor, zistiť si detailné informácie o spoločnosti a presne vedieť, na ktorú pozíciu sa hlási, aj keď odpovedal na viac inzerátov. Žiadať personalistu priamo na pohovore, aby pripomenul opis pozície, je naozaj nepríjemný trapas. Personalista by zasa mal s kandidátom krátko prejsť podklady alebo prezentáciu úlohy, ktorú si od neho pred stretnutím vyžiadal, aby uchádzač nemal pocit, že sa pripravoval niekoľko hodín zbytočne.

Diskusia o plate

Vyčkávanie na to, kto sa pri prijímacom konaní skôr opýta na platové podmienky, je zbytočné. Kandidát by mal poznať svoju cenu. Príliš vysoké platové požiadavky môžu zastaviť slušne rozbehnutý pohovor a, naopak, nízke znížiť budúci príjem pracovníka a následne spokojnosť na novom mieste.

„Zatĺkanie“

Zatajovanie informácií nepomôže nikomu. Zamestnávateľ sa dozvie na základe referencií alebo psychologických testov, že niečo nie je pravda, čo môže úplne zmeniť pohľad na prejav uchádzača a pripraviť ho o vysnívané miesto. Aj firma by mala byť voči kandidátom otvorená a nezatajovať napríklad problémy s poklesom výroby, keď sa o trhu všeobecne vie, ale, naopak, záujemcov motivovať, aby priniesli novinky, ktoré jej pomôžu nepriaznivý vývoj zmeniť.

Zdroj: idnes.cz

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. december 2024 15:53