Vedieť správne klásť otázky aj odpovedať na ne je jeden z najúčinnejších spôsobov, ako vtiahnuť partnerov do dialógu.
Tu sú pravidlá, ako zvládnuť diskusiu tak, aby vás viedli k úspešnému výsledku.
Uchopenie témy
V diskusii sa otázky kladú hlavne kvôli tomu, aby ste čo najlepšie uchopili a pochopili diskutované témy. Zakaždým, keď sa diskutér na niečo opýta, mal by si byť istý, že jeho otázky sú jasné a zrozumiteľné.
Aby to tak bolo naozaj, je nevyhnutné:
– formulovať otázky stručne a výstižne;
– ubezpečiť sa, že otázky sú korektné a že účastníci sú schopní na ne reagovať;
– vylúčiť to, aby si poslucháč niečo sám domýšľal;
– vyhnúť sa takým otázkam, ktoré by mali smerovať k odhaleniam na verejnosti;
– neodpovedať si sám na svoje vlastné otázky.
Pre začiatok dvojstranného rozhovoru je vhodné položiť najprv otvorené otázky, aby ste si vytvorili počiatočnú informačnú bázu. Pre takýto vstup sú vhodné otázky ako „čo“, „kde“, „kedy“, „ako“, „prečo“. Pri takýchto otázkach často pomôžu osvedčené spojenia, ako „povedz mi niečo o ...“, „ako hodnotíte...“, „čo si myslíte o možnosti..“.
Vytvorenie atmosféry
Čaro otvorených otázok je v tom, že:
umožňujú nadviazať kontakt a vytvoria atmosféru zainteresovanosti;
- poskytnú poslucháčovi príležitosť na nezávislú odpoveď svojou vlastnou formuláciou;
- podporujú okamžitú spätnú väzbu;
- pomáhajú podrobnejšie zanalyzovať názory;
- preveria stupeň porozumenia.
Priama cesta k odpovedi
Naproti tomu takzvané priame otázky si vyžadujú jasnú odpoveď, ktorá najčastejšie pozostáva z jediného slova – súhlasím, áno, nie. Komunikační znalci okrem toho neodporúčajú zneužívať tento typ otázok, pretože bránia aktívnej spolupráci. V situáciách, keď je potrebné verifikovať určité informácie, sú však takéto dotazy na mieste. Napríklad „Je táto technológia efektívna?“ alebo „Stáva sa vám to často?“ a podobne.
Kedy používať priame otázky:
- ak ste už dostali odpoveď „áno“ alebo „nie“;
- ak si potrebujete overiť určitý fakt;
- ak chcete prejaviť pochopenie pre situáciu;
- ak chcete potvrdiť dohodnutú vec;
- ak je v hre voľba medzi dvoma alternatívami.
Pozor na manipuláciu
Pomocné otázky sa používajú vtedy, ak potrebujete spoločníka v rozhovore priviesť k odpovedi, ktorú od neho očakávate. Tento prístup sa však považuje za manipulatívny, takže pred dospelým publikom sa neodporúča. Po prvé, spoločník má nárok sformulovať vlastné myšlienky po svojom, a po druhé, takéto správanie môže vyvolať obrannú reakciu partnera. A to sa môže skončiť tým, že sa uzavrie do seba, čo znemožní efektívnu komunikáciu.
Zdroj: delovoymir.ru