Manažéri a ich riadiace zručnosti významne ovplyvňujú chod firmy. Preto je dôležité, aby dokonale fungovala obojsmerná komunikácia. Avšak nikto nie je neomylný. Čo všetko teda robia manažéri zle?
1. Nepoužívajú manažérske zručnosti
Medzi hlavné manažérske zručnosti patrí motivácia, delegovanie úloh, vedenie, plánovanie a načúvanie. Existuje však veľká skupina manažérov, ktorí ich vôbec nevedia využívať. Častou chybou je, že vedúci majú pocit, že zamestnanci nie sú dostatočne kompetentní a úlohy nezvládnu.
2. Nie sú príkladom
Je dôležité, aby manažéri šli podriadeným príkladom, či už ide o včasné príchody do práce, firemný dress-code, plnenie úloh alebo dodržiavanie termínov.
3. Nevedia oceniť prácu a poďakovať za ňu
Všetci zamestnanci sa asi zhodnú na tom, že je príjemné, keď sa im dostane uznanie za odvedenú prácu alebo úspešne dokončený projekt. Áno, dostávajú samozrejme mzdu alebo plat a prípadná bonusová finančná odmena sa určite hodí, ale prosté poďakovanie má nesmiernu váhu a motivuje.
4. Používajú nevhodné formulácie, kritizujú verejne
Nikto nemá rád kritiku, preto je dôležité, aby manažér zvolil vhodný spôsob a správnu formuláciu. Práve to, akým spôsobom negatívne hodnotí podriadených, patrí medzi najslabšie miesta slovenských manažérov. Dôležité je riešiť celú záležitosť v súkromí medzi štyrmi očami, nie verejne pred kolegami.
5. Nepoznajú svojich podriadených
Nie je potrebné, aby každý manažér poznal dátum narodenia každého svojho podriadeného alebo si pamätal mená jeho detí, hoci by to bolo určite pekné. Vedúci by sa mal snažiť spoznať svojich ľudí po osobnej stránke, a teda tiež vedieť, čo koho motivuje a ako koho riadiť.
6. Nie sú kvalifikovaní
Manažéra by mali jeho podriadení vnímať ako autoritu, človeka, ktorý je znalcom v odbore a dokáže ostatným poradiť.
7. Nemajú na svojich zamestnancov čas
Šéf by si mal na svojich podriadených urobiť čas, ak potrebujú niečo riešiť (alebo sa o to aspoň snažiť).
8. Nevedia jasne nastaviť pravidlá alebo ciele
K bežným manažérskym chybám, ktoré znižujú motiváciu zamestnancov, patrí nejasne nastavené alebo neustále sa meniace pravidlá a ciele, ktoré treba dosiahnuť.
9.Nedávajú spätnú väzbu
Pre motiváciu a udržanie dobrého pracovného výkonu je dôležité vedieť, či je manažér spokojný s odvedenou prácou. Aj negatívna spätná väzba vo forme konštruktívnej kritiky je lepšia ako žiadna. Dnes je už pomerne bežné, že sa vo firmách v rôznych intervaloch konajú hodnotiace pohovory. Tie pomôžu odhaliť aj nespokojnosť podriadených a zabrániť tomu, že ich firma stratí.
10.Odmietajú zodpovednosť za podriadených
Dávať pred nadriadeným vinu za nesplnenie úloh svojim podriadeným je veľmi neprofesionálne a hlavne to vedie k tomu, že sa manažér stáva nedôveryhodným a stráca rešpekt pred svojím tímom.
Autor: Iveta Smutná, personálno-poradenská spoločnost McROY Czech
Zdroj: Idnes.cz