StoryEditor

Dobrý vs. zlý hotel. Čo si všímať?

24.09.2014, 05:00
Dnešným zamestnancom chýba chuť pracovať a preto je niekedy zo strany hotela nemožné dodržať štandardy hotelovej hygieny. Takto spoznáte dobrý hotel.

Vstúpite do interiéru hotela a z recepcie sa na vás usmeje príjemná recepčná, slušne vás privíta a spýta sa, ako vám môže pomôcť. Pri pohľade na ňu spozorujete, ako je upravená – žiadne dlhé nechty, vlasy zopnuté, nalíčená, v čistom oblečení. Konečne ste dostali svoju izbu a tešíte sa, že si vybalíte veci a na chvíľu si oddýchnete. V izbe nechýba odpadkový kôš či čisté uteráky. Na večeru sa vyberiete do hotelovej reštaurácie, kde vám pred jedlom ponúknu dezinfekciu rúk, stôl je čistý a jedlo vám priniesli v zohriatom tanieri. S hotelom ste nadmieru spokojní, cítite sa príjemne a odchádzate s myšlienkou, že sa sem vrátite aj nabudúce.

Na druhej strane celkom odlišná situácia – pri vstupe na recepciu vás privíta veľmi znudená mladá slečna, oblečená ľudovo „v teplákoch“, s pírsingom v nose. Za pultom má porozhadzované škatule a celá recepcia pôsobí veľmi nedôveryhodne. Na izbe vás čaká prekvapenie – posteľné prádlo nie je vymenené, v kúpeľni žiadne čisté uteráky. S prižmúrenými očami sa vyberiete do hotelovej reštaurácie. Čašník so žuvačkou v ústach pred vami „vyčistí“ stôl mokrou handrou tak, že po ňom musíte spratávať ešte omrvinky. Aj toto všetko svedčí o hygiene hotela či reštaurácie – všetko je o ľuďoch, ktorí v ňom pracujú.

Bez potrebných školení

„Existuje veľa nariadení a vyhlášok o hotelovej hygiene, ktoré apelujú na reštaurácie a hotely,“ hovorí Jana Ďurišová, ktorá za svoju dlhoročnú prax otvárala niekoľko prevádzok. „Nikto však nerieši to, či sú zamestnanci poriadne školení, hoci práve personál je za mnoho vecí v hoteli zodpovedných,“ dodáva. Podľa nej zamestnanci často nepoznajú základné princípy varenia či upratovania. Každý dobrý kuchár by mal napríklad poznať určité štandardy pri práci – týka sa to zmrazovania potravín či narábania s kuchynským vybavením. A každá kuchyňa – či už hotelová alebo reštauračná – by mala mať svoj prevádzkový poriadok.

„V prevádzkovom poriadku sú informácie nie len pre zamestnancov, ale aj pre hostí,“ tvrdí Ďurišová. A platí to aj pre hygienu. Podľa jej slov má väčšina sieťových hotelov vypracované štandardy aj čo sa týka usporiadania rôznych eventov či bufetov, dokonca si dajú záležať na pravidelných školeniach personálu. Prevádzkový poriadok slúži zas ako akýsi „manuál“. „Môžete mať nádherný príbor, nádherný hotel, no keď vás obsluhuje neupravený a nepríjemný čašník, kazí to celkový dojem,“ konštatuje odborníčka.

Pridaná hodnota

Hotely by mali dať hosťom určitú pridanú hodnotu, od čoho sa potom odvíja celkový vzťah hoteliéra a klienta. Záleží však na mnohých detailoch. Bez vhodných dodávateľov dezinfekčných a hygienických prostriedkov a kvalitnej práčovne sa prevádzka veľmi nepohne. Hygienici pri otvorení hotela pozerajú aj na to, či má podpísanú zmluvu s dodávateľmi. Faktom však ostáva, že mnoho hotelov sa pri výbere napríklad práčovne, ktorá má zabezpečiť čisté posteľné prádlo či uteráky, pozerá najmä na cenu služby.

„Nie je trendom, že sa prevádzkovatelia zaujímajú o to, ako napríklad práčovňa perie, v čom perie a aké dezinfekčné prostriedky používa,“ hovorí zo skúseností Ďurišová. Často je však opäť problém na strane personálu, dôležitým ostáva aj to, ako sa zamestnanci k prádlu správajú. Problémom v mnohých prevádzkach je tiež to, že hotely a hotelové reštaurácie používajú namiesto papierových obrúskov látkové utierky, v ktorých sa môžu množiť plesne.

Dôležité detaily

Wellness, sauna či vírivka? Aj pre ne platia prísne pravidlá. „Raz mesačne by sa mali odoberať z vírivky vzorky vody, pri bazénoch platí každý deň,“ opisuje odborníčka. Hygiena však často príde na kontrolu až vtedy, ak prepukne v samotnej prevádzky nejaký problém, alebo v opačnom prípade kontrolujú prevádzky námatkovo, bez ohlásenia. Ak nejaký hotel nespĺňa určité kritériá, nemusí dostať hneď pokutu, po upozornení hygienici počkajú na odstránenie nedostatkov. Ak sa tak však nestane, pokute sa prevádzka zrejme nevyhne.

J. Ďurišová vysvetľuje, prečo sú dôležité aj tie najmenšie detaily. „Čisté posteľné prádlo, čisté uteráky či ochotný personál - to sú len základy,“ tvrdí pre HN. Dodáva, že hosťa môže odradiť aj taká maličkosť, ako napríklad vlas na vankúši či chýbajúce hygienické pomôcky. Niekdy však nezaškodí ani pohľad do kuchyne hotela - ak má hotel dobre urobený plán, nestane sa napríklad, že sa v kuchyni „cesta“ špinavého riadu kríži s čistým, a podobne. „Niekedy, napríklad v malej kuchyni, sa však nedá splniť všetky požiadavky,“ dodáva a aj preto odporúča hotelom, aby konzultovali svoj biznis plán s hygienikmi. Každý hoteliér by si však mal položiť otázku, či chce v budúcnosti rásť a báť by sa nemal ani investície do ľudí. Práve tí môžu hotel povýšiť alebo úplne potopiť.

01 - Modified: 2006-10-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Turci únii neveria
01 - Modified: 2024-04-23 14:01:19 - Feat.: - Title: Na Slovensku podniká takmer trikrát viac mužov, ako žien 02 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 03 - Modified: 2024-04-22 10:00:00 - Feat.: - Title: Kraľuje sociálnym sieťam a láka na extrémne zľavy. Za globálnym úspechom značky Shein sa však skrýva omnoho viac 04 - Modified: 2024-04-15 13:42:00 - Feat.: - Title: Alagič sa kajá: Firma jej zrušila biznisovú spoluprácu kvôli Pellegrinimu. Najprv penila, teraz toto! 05 - Modified: 2024-04-10 07:56:10 - Feat.: - Title: Zlomené srdce nie je výmysel: Poradíme vám, ako ho vyliečiť a prekonať pocity straty
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 08:40