StoryEditor

Overte si, či za vás zamestnávateľ platí správne odvody

12.10.2014, 18:05
Autor:
tasr, runtasr, run
Ak ste zamestnaný, odvody za vás musí odviesť zamestnávateľ. Ak sa vám však niečo nezdá, reklamujte to v Sociálnej poisťovni alebo žiadajte opravu.

K povinnostiam zamestnávateľov patrí okrem iného aj úloha zaregistrovať zamestnanca v Sociálnej poisťovni a odvádzať za neho poistné v správnej výške a včas. Zamestnanec si však môže overiť plnenie týchto povinností, a to buď elektronicky alebo v príslušnej pobočke. V budúcnosti sa tak pri žiadostiach o niektorú z dávok sociálneho poistenia vyhne situácii, že mu na ňu nevznikne nárok, lebo nebol zaregistrovaný. Prípadne ak by zistil, že má v evidencii uvedené nesprávne vymeriavacie základy na výpočet dávky. Dôležité je to preň i z pohľadu získania úveru od bankových inštitúcií, ktoré si v Sociálke overujú výšku príjmov.

Ak poistenec Sociálnej poisťovne predloží doklady dokumentujúce jeho zamestnanie u zamestnávateľa, Sociálna poisťovňa údaje prenesie do svojho informačného systému a vylúčia sa tak problémy s dávkami či s poskytovaním bankového úveru.

Stav účtu

Poisťovňa vedie každému tzv. individuálny účet poistenca a bezplatne umožňuje prístup k informácii o jeho zmenách aj na svojej internetovej stránke. Poistenec prostredníctvom tejto elektronickej služby získa údaje o svojich mesačných vymeriavacích základoch, ale aj o tom, či zaňho zamestnávateľ poistné odvádzal. Cez individuálny účet poistenca možno získať údaje za obdobie od roku 2004. 

Čo treba robiť

Pre získanie prístupu k tejto elektronickej službe stačí, aby poistenec osobne prišiel do ktorejkoľvek pobočky poisťovne. Po overení totožnosti poistenca na základe predloženého občianskeho preukazu alebo cestovného pasu a podpísaní Dohody o používaní elektronických služieb mu Sociálna poisťovňa na počkanie pridelí prístupovú (GRID) kartu, na základe ktorej získa prístup k informácii o zmenách stavu individuálneho účtu v elektronickej forme.

Ak zistíte nezrovnalosti, môžete si uplatniť reklamáciu, či už listom, mailom, faxom alebo osobne tak v Sociálnej poisťovni, na ústredí, ako aj v pobočke. Ak v reklamácii žiadate opravu alebo doplnenie chýbajúcich údajov, vtedy je najlepšie obrátiť sa na miestnu pobočku poisťovne. Ak máte k dispozícii relevantné doklady, na základe ktorých je možné uskutočniť opravu alebo doplnenie údajov, treba ich priložiť k reklamácii. 

01 - Modified: 2006-11-15 09:22:10 - Feat.: 0 - Title: Kubiš začína odvolávať
01 - Modified: 2024-05-07 15:04:17 - Feat.: - Title: Banka UniCredit chce zrýchliť redukciu expozície voči ruskému trhu. Tamojšia divízia zdvojnásobila zisk 02 - Modified: 2024-05-06 11:25:56 - Feat.: - Title: Mnohým ľuďom porastie dôchodok. Štát nanovo posudzuje desaťtisíce penzií, bude tiež vyplácať doplatok 03 - Modified: 2024-05-05 13:54:26 - Feat.: - Title: Siahne vláda živnostníkom na ich paušálne výdavky? Danko má pre ministra financií jasný odkaz 04 - Modified: 2024-05-04 12:27:44 - Feat.: - Title: Ozbrojené skupiny v Gaze ukradli z pobočiek banky 70 miliónov dolárov 05 - Modified: 2024-05-03 09:04:27 - Feat.: - Title: Sociálna poisťovňa vyplatí pre štátny sviatok v máji dôchodky o deň skôr
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
09. máj 2024 09:45