StoryEditor

Ako sa vyhnúť situácii, že vám odberatelia neplatia

17.07.2015, 15:00
Autor:
redred
Peniaze vám dlhuje viac odberateľov naraz, neprišli ešte ani platby za niekoľko mesiacov staré objednávky.

Stále vám tiež nezaplatil váš obchodný partner, s ktorými ste sa dohodli, že budete spoločne znášať náklady na transport vášho tovaru. A to už ubehla ozaj dlhá doba, pomaly vám dochádzajú prostriedky, ktorými vy potrebujete uhrádzať svoje záväzky.

Ako sa nedostať do takéhoto stavu, že vám iní neuhrádzajú pohľadávky? Ako si zabezpečiť, aby ste mali dostatočne plynulé cash flow a boli schopní vytvárať si finančné prebytky? Aj tu platí „čarovné slovko“ prevencia a je nutné na ňu myslieť pred uzavretím každého obchodného vzťahu.

Čo vieme o budúcom obchodnom partnerovi?

Jednou z foriem prevencie a prvým krokom pred uzatvorením akéhokoľvek nového zmluvného vzťahu by malo byť získavanie informácií o budúcom obchodnom partnerovi, radí Michal Šoltes, konateľ inkasnej spoločnosti EOS KSI Slovensko. „Je dobré vedieť všetko o podnikateľských spôsoboch vášho budúceho obchodného partnera a jeho záväzkovej spoľahlivosti, či sa napríklad nenachádza v zozname dlžníkov, najmä v súvislosti s daňovými povinnosťami, či platí zdravotné poistenie a odvádza odvody do Sociálnej poisťovne. Treba tiež vedieť, či sa nenachádza na zozname exekučných konaní alebo, či voči nemu nebol podaný návrh na konkurz,“ uvádza odborník.

Ďalšie informácie ohľadne majetku budúceho obchodného partnera možno získať prostredníctvom katastra nehnuteľností, ako aj registra záložných práv. Ďalej sa oplatí preskúmať, či jeho web stránka alebo inzercia zodpovedá skutočnosti, či u neho neprišlo k náhlym zmenám v spoločnosti (ako napr. výrazný pokles klientov, úbytok zamestnancov, a pod.).

Kvalitná obchodná zmluva je základ

Každý zodpovedný živnostník, podnikateľ či firma by sa možnému riziku neuhradenia pohľadávok mohli vyhnúť, pokiaľ uzatvoria „kvalitnú obchodnú zmluvu“. Tá by mala byť podľa Michala Šoltesa zrozumiteľná, transparentná a obojstranne výhodná. Upozorňuje, že potreba uplatňovania prevencie v zmluvných vzťahoch vyplýva aj z Občianskeho zákonníka, konkrétne sa v ňom hovorí: ...„účastníci sú povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov“.

Myslite aj na monitoring

Dôležitým nástrojom prevencie je aj monitoring odberateľov, obchodných partnerov, prípadne dlžníkov. Zahŕňa permanentné monitorovanie pohľadávok spoločností, ich lehôt splatnosti, úhrady pohľadávok, respektíve ich neuhradenia v termíne splatnosti, a tiež preverovanie finančnej situácie daných subjektov. Všetky informácie je potrebné vyhodnotiť a v prípade rizika neuhradenia pohľadávky, prijať opatrenia na jej zabezpečenie alebo úspešné vymoženie. „Odporúčam zabezpečiť si dôsledné sledovanie a hodnotenie platobnej schopnosti svojich odberateľov či iných obchodných partnerov. V prípade potreby je tiež užitočné zamyslieť sa nad spoluprácou so spoločnosťou venujúcou sa manažmentu pohľadávok, prípadne nad prísnym režimom vymáhania pohľadávok,“ hovorí Michal Šoltes.

Je podľa neho dobré kontaktovať svojich zákazníkov ešte počas splatnosti faktúr (najmä telefonicky) a zisťovať tak dôležité informácie. Zároveň to má aj psychologický efekt na dlžníka a jeho rozhodovanie. „Krátko po splatnosti odporúčame upomínať ďalšími dostupnými spôsobmi ako napríklad e-mailom, SMS, prípadne prvou písomnou upomienkou. Ak nemáte na tieto činnosti priestor alebo nechcete viazať na to kapacity, toto všetko vie na profesionálnej úrovni zabezpečiť aj kvalitná inkasná spoločnosť, pričom v týchto skorých fázach procesu vystupuje ešte v mene samotného veriteľa.“

01 - Modified: 2007-07-25 08:03:00 - Feat.: 0 - Title: V 1. polroku sa v Česku vyrobilo 473 000 áut
01 - Modified: 2024-11-04 18:30:00 - Feat.: - Title: Lacný raj energií si odskákali slovenské firmy. Biznis: Vytvorila sa pasca, lepšie sú na tom aj bohatí Nemci 02 - Modified: 2024-10-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Manželia Gogolovci z Takoy: Chceme ukázať, že má zmysel vrátiť sa domov. Čo je ich konkurenčná výhoda? 03 - Modified: 2024-10-01 16:25:00 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: Prečo sa verejná inštitúcia musí pozastavovať nad svojou reputáciou a brandingom 04 - Modified: 2024-09-30 12:55:43 - Feat.: - Title: Podnikanie prináša slobodu. Je vhodné aj pre vás? 05 - Modified: 2024-09-28 16:14:25 - Feat.: - Title: Príspevok na podnikanie dostalo v tomto roku takmer tisíc ľudí
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. november 2024 10:33