Fakt, že radosť zo svojej práce nemajú vyše dve tretiny Slovákov, vyplýva z prieskumu spoločnosti Happy Company. „Slováci stále vnímajú prácu ako prostriedok na zabezpečenie živobytia, radosť z nej je až na druhom mieste,“ vysvetľuje riaditeľka Happy Company Lýdia Sirotová. Počet ľudí, ktorí sa z práce tešia, je však vyšší než v roku 2013, keď sa takýto prieskum robil prvýkrát. Sondu do správania urobila Happy Company na vzorke 836 respondentov v spolupráci s personálnou firmou McROY Slovakia.
Odvážnejší Slováci
Za pozitívnym vývojom možno hľadať oživenie na trhu práce, pokles nezamestnanosti a z nich vyplývajúce zlepšenie pozície ľudí pri hľadaní práce. „Ekonomická kríza 2008 - 2009 a s ňou spojené prepúšťanie vyvolali v mnohých ľuďoch strach o zamestnanie. Slováci si začali prácu viac vážiť a veľká časť sa neodvážila hľadať niečo nové aj v prípade, ak by na súčasnom mieste neboli spokojní. Tento efekt pretrvával aj po kríze, no dnes slabne. S rastúcim počtom voľných miest sa ľudia menej boja zamestnanie zmeniť, ak v tom pôvodnom neboli spokojní. To v konečnom dôsledku zvyšuje aj spokojnosť, ktorú sme v prieskume zisťovali,“ vysvetľuje Sirotová.
Vyššia pružnosť v zmenách
Oživenie ekonomiky sa prejavilo i na dôvodoch, prečo ľudia zostávajú v práci napriek tomu, že ich nebaví. Najvýraznejšie totiž klesol počet tých, ktorí tvrdia, že je lepšia zlá práca než žiadna. Naopak, narástol počet tých, ktorí sa chystajú z práce, v ktorej nie sú spokojní, odísť.
To, že väčšina ľudí nechodí do práce s radosťou, je bežné i v zahraničí. Podľa prieskumu Gallupovho inštitútu chodí do práce angažovane (teda vidia vo svojej práci zmysel a majú ju radi) 34 percent ľudí. Aj toto číslo postupne stúpa, v januári 2014 bolo ešte pod 30 percentami.
Šťastní sú výkonnejší
Šťastní a motivovaní zamestnanci sa pritom firmám oplatia. Zvyšuje sa nielen ich lojalita a znižuje fluktuácia, no vyššia býva aj produktivita a kreativita motivovaných ľudí. „Niekedy stačí na správnu motiváciu obyčajná pochvala, inokedy je potrebné zmeniť aj procesy fungujúce vo firme. Platí však, že do šťastia zamestnancov sa oplatí investovať,“ uzatvára Sirotová.