Komunikácia na pracovisku sa líši od tej medzi priateľmi a rodinou. Aby vzťahy vo firme či spoločnosti fungovali, musia zamestnanci dodržiavať zásady slušnosti a rešpektu. Nie vždy je to ľahké a škoda, ktorú netaktným správaním napáchate, sa ťažko napráva.
Vo všeobecnej komunikácii sa treba vyhnúť hlavne "komunikačným stopkám".
„Sú to formulácie, ktoré ak sa použijú v osobnej, telefonickej či mailovej komunikácii spôsobujú, že komunikácia zamrzne,“ vysvetľuje Roman Kurnický vedúci konzultant z tréningovej a konzultantskej spoločnosti Developium.
Komunikačné stopky sú napríklad:
- Prikazovanie (Musíš sa zamyslieť...)
- Poučovanie (Ty nevieš, že je všeobecne známe, že...)
- Moralizovanie (Tvojou povinnosťou je...; Všetci slušní ľudia...)
- Poskytovanie rád (hoci partner o radu nežiada) (Najlepšie by si urobil...)
- Hodnotenie a posudzovanie partnera (Keď si taký lenivý, ťažko môžeš dokázať...)
- Strhávanie pozornosti na seba (To ja som minulý týždeň tiež...)
- Bagatelizovanie (Nie je to zase až také hrozné...)
- Zvedavé vypytovanie sa (medzi prejavom záujmu o druhých a zvedavým vypytovaním je len veľmi krehká hranica)
- Unikanie od témy, nemiestne vtipkovanie
Skákanie do reči tiež v komunikácii nepomôže. "Je znakom nevychovania a o pracovníkovi hovorí, že je bez rešpektu a pokory," vraví Mariana Lalinská, HR špecialistka spoločnosti Grafton Recruitment Slovakia.
Snímka: Dreamstime
Ďalšou zásadou v komunikácii je nevyužívať príliš často email. Priemerný pracovník v kancelárii dostane denne desiatky emailov. Predtým, než niekomu naplníte schránku ďalším emailom zamyslite sa, či je to naozaj potrebné. Niektoré správy, zvlášť ak nie sú pozitívne, je vhodnejšie podať osobne. Na rozdiel od komunikácie cez počítač môžete takto prejaviť aj empatiu alebo pochopenie.
Ak už používate email, nezabúdajte na predmet správy. Okrem toho, že pritiahne pozornosť na vašu správu, sumarizuje o čom email je. Buďte konkrétny. Namiesto predmetu: „Porada“ skúste radšej „Porada k mesačným výsledkom, 10:00, 12.1. 2016
Ak potrebujete napísať len krátky odkaz, môžete na to použiť len miesto v predmete správy. V takomto prípade sa hlavne v zahraničí zvykne používať skratka EOM (End of message) aby adresát vedel, že nemusí otvárať celý email.
Za vyložene neslušné a povýšenecké v mailovej komunikácii sa považuje, keď v správe použijete veľa za sebou idúcich výkričníkov alebo otáznikov. Vety vo forme "Odpovedzte mi hneď!!!!!! či Ako sa toto mohlo stať???" nevyzerajú dobre a pôsobia agresívne.