29.08.2015, 00:01

Hádať sa v práci je hotové umenie. Takto z konfliktu vyťažíte viac

Konflikty sú niečo, čo nás posúva vpred. Treba však dodržiavať isté pravidlá.

Hádky nemá nikto rád, napriek tomu sa im nedá úplne vyhnúť. A to ako v osobnom, tak i v pracovnom prostredí. Ak sa však hádame správne, môžu byť hádky aj prínosom a posúvať vzťahy aj pracovné výsledky vpred. Je však dôležité hádať sa správne a istých reakcií sa radšej vyvarovať. Inak z hádky nevzíde okrem nepríjemného pocitu a dusna nič iné.

Zostaňte v prítomnosti

Dbajte najmä na to, aby komunikácia i hádka bola čo najkonštruktívnejia. „Pri bežnej komunikácii, ktorá by mala vyzerať konštruktívne, je dôležité byť prítomný a aktívne počúvať druhú stranu, aby sme vedeli správne reagovať,“ hovorí pre HNonline Tomáš Gebe, kouč a lektor osobnostného rozvoja. „Aktívne počúvanie zároveň znamená vnímať druhého človeka. Nielen čo nám rozpráva, ale ako rozpráva, akým tónom a farbou hlasu,“ vysvetľuje ďalej s tým, že všímať si treba aj neverbálnu reč tela, čiže gestá. „Tie nám totiž často prezradia viac, ako samotné slová.“

Nepripravujte si odpovede vopred

Ďalším pravidlom je pozorné počúvanie a plná pozornosť venovaná druhej strane. „Ak chceme čo najkonštruktívnejšie reagovať na to, čo nám druhá strana hovorí, je dôležité nepripravovať si odpoveď, ešte kým k nám daný človek hovorí,“ hovorí ďalej kouč. „Aktívne počúvanie znamená počkať, kým druhá strana skončí, a až potom reagovať,“ vysvetľuje s tým, že ako ľudia máme tendenciu už sa dopredu pripravovať, čo druhej strane povieme, hlavne ak sa dostaneme do negatívnej konverzácie a hádok. „Kým sa však náš mozog zaoberá tým, ako budeme reagovať, často nám môžu ujsť tie najdôležitejšie veci.“ Takáto hádka však konštruktívna nikdy nebude.

Ukážte, že ste rovnocenný partner

Problémom pre mnohých ľudí je, ak sa druhá strana nahnevá. Kým sa rozhovor či hádka odohrávajú v pokoji a v rámci slušnosti, vieme rozumne argumentovať aj pokojne hovoriť. Ak však druhá strana začne dávať najavo hnev, máme problém. „Ak je druhá strana agresívna a naším cieľom nie je hádať sa, je nevyhnutné mierniť naše emócie,“ hovorí odborník. Zároveň však jedným dychom dodáva, že je nevyhnutné ukázať, že sme rovnocenný partner. „Ale určite nie zvýšením hlasu a agresívnymi slovami, ale postojom. Opäť môžu veľkú úlohu zohrať naše gestá a mimika, najmň spôsob, akým ich používame. Naozaj môžu tú situáciu ukľudniť.“ Druhá strana si tak našu rovnocennosť podvedome uvedomí. A rozhodne je zlým nápadom zvýšiť hlas.

Nevyťahujte „tabu“ témy

Na pracovisko niektoré témy nepatria. A to ani štandardne, ani do hádky medzi kolegami. „Je predpoklad, že na pracovisku kolegov nejaký čas poznám a viem, že niektoré témy sú dajme tomu pre nich citlivé. V hádke a emóciách treba na to myslieť a tieto citlivé témy nevyťahovať a nedráždiť. Či už je to politika, náboženstvo alebo niečo iné,“ hovorí Gebe. Ohľaduplnosť v tomto smere je nevyhnutnosťou, ak  chceme, aby z hádky vzišiel reálny výsledok, ktorý bude na niečo dobrý. A nie iba neefektívne poldňové „dusno“.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.