Väčšina z vás má v peňaženke aspoň jednu. Debetnú či kreditnú – a často bezkontaktnú platobnú kartu. Ruka v ruke s pohodlným platením často kráčajú aj obavy o bezpečnosť svojich peňazí. Konzervatívni klienti sa boja najmä bezkontaktných kariet. Banky však tvrdia: nie je to opodstatnené.
Pozor ako na hotovosť
„S platobnou kartou treba zaobchádzať rovnako obozretne ako s hotovosťou. To znamená, nespúšťať ju z ruky, nenechať ju bez dozoru,“ pripomína základnú zásadu Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. A dodáva, že bez zadania PIN kódu môžete urobiť bezkontaktnú transakciu najviac do sumy 20 eur. “Nad ňu je už potrebné potvrdiť transakciu PIN kódom”. To platí pri absolútnej väčšine slovenských bánk.
Najčastejší mýtus? Iba mýtus
Častým argumentom odporcov bezkontaktných platieb je, že vám z účtu stiahnu peniaze bez vášho vedomia, napríklad ak bude bezkontaktne platiť človek pred vami. Nie je to pravda.
Komunikácia medzi kartou a platobným terminálom je chránená najmodernejšími bezpečnostnými technológiami a bezkontaktné platby sa vykonávajú len v malej vzdialenosti od čítačky. “To znamená, že klient sa nemusí obávať toho, že by mu boli peniaze odpočítané bez jeho vedomia napríklad náhodným prechodom okolo platobného terminálu,” tvrdí Anna Jamborová, hovorkyňa Poštovej banky.
Rovnako platí, že platba nemôže byť „zdvojená“, lebo to jednoducho nie je technicky možné.
Nechcete? Nikto vás nenúti
Ak máte voči bezkontaktnému plateniu predsalen neprekonateľnú averziu, nemusíte sa obávať, že vám ju banka “nanúti”. Aj keď vám vydá bezkontaktnú kartu, môžete ju ľahko “znefunkčniť”. “Klient, ktorý má kartu vybavenú bezkontaktnou technológiou, sa vždy môže rozhodnúť, či chce využívať bezkontaktné platby alebo bude aj pri platbách nižších ako 20 eur potvrdzovať transakcie zadávaním PIN – kódu,” vysvetľuje Jamborová.
Čo banky odporúčajú:
–aktívne notifikačné SMS o platbách kartou (bez ohľadu na výšku transakcie).
–ak stratíte platobnú kartu, alebo vám ju ukradli, čo najskôr kontaktujte svoju banku, napríklad prostredníctvom infolinky
–to isté platí aj v prípade, že zaznamenáte na účte neznáme pohyby
–noste platobnú kartu na bezpečnom mieste
–počas platenia v reštaurácii nenechajte personál s kartou odísť mimo vášho dohľadu
(zdroj: Tatra banka, Poštová banka)
Základné zásady bezpečného používania každej platobnej karty
–kartu po získaní ihneď podpíšte na podpisovom prúžku na zadnej strane
–kartu chráňte pred mechanickým poškodením a magnetickým poľom
–PIN kód nikdy neuchovávajte v blízkosti karty, neoznamujte ho iným osobám, ani polícii, ani pracovníkom banky
–Ak si neviete PIN zapamätať, využite možnosť zmeny PIN cez bankomaty. V žiadnom prípade PIN nepíšte na kartu
–Pri platení v obchode či reštaurácii kartu nespúšťajte z očí. Buďte prítomní pri každej platbe platobnou kartou
–pri zadávaní PIN kódu sa vždy presvedčte, že jeho zadanie nesleduje iná osoba, zakryte si klávesnicu rukou
–snažte sa mať pri každom použití karty písomný doklad o realizácii transakcie
–aktivujte si službu zasielania SMS správy pri realizácii každej transakcie kartou
–pravidelne si kontrolujte výpis z účtu, všetky transakcie sa musia zhodovať
–ak máte viac kariet, nedržte ich na jednom mieste
(zdroj: VÚB banka)
Problémy s bankomatom
Ak bankomat schválil výber, ale nevydal vám požadovanú hotovosť, postupujte nasledovne:
a) skontrolujte či výdaju peňazí z bankomatu nebráni nejaké iné zariadenie
b) kontaktujte non-stop infolinku vašej banky
c) kontaktujte políciu na tel. čísle 158
d) nevzdiaľte sa od bankomatu až do príchodu polície
Hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová ďalej radí: najjednoduchšou prevenciou, ale zároveň aj najúčinnejšou ochranou zo strany klienta, je pri zadávaní PIN kódu zakryť klávesnicu rukou. Takto nikto (človek stojaci za chrbtom) ani nič (prípadná mikrokamera) z prstov PIN neodčíta a podvodník nemá kompletné údaje na jej zneužitie.