Máme novozaloženú neziskovú organizáciu, ktorá nemá vysoké obraty, napísal do HN Poradne náš čitateľ. Keďže s takýmto subjektom doteraz nemá ekonomické skúsenosti, potreboval by základnú orientáciu v účtovníckej agende. „Aké účtovanie je pre novozaloženú neziskovku najjednoduchšie a najvýhodnejšie? Máme účtovať v jednoduchom účtovníctve alebo je možné si v prípade neziskoviek zvoliť napríklad aj daňovú evidenciu?“ pýta sa čitateľ.
Hraničná suma je 200-tisíc eur
Ako radí právna poradkyňa Hedviga Takáčová, jednoduché účtovníctvo môžu viesť také účtovné jednotky, ako sú napríklad občianske združenia a ich organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, ďalej združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie, či neziskovky poskytujúce všeobecne prospešné služby. To však za podmienky, ak nepodnikajú a ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom roku sumu 200-tisíc eur.
„Uvedené subjekty vedú jednoduché účtovníctvo, a to podľa opatrenia ministerstva financií, ktoré určuje podrobnosti o účtovných postupoch, o položkách účtovnej závierky, či o rozsahu údajov určených na zverejnenie,“ vysvetľuje poradkyňa. Znamená to, že ak neziskovka nášho čitateľa má zodpovedajúci predmet činnosti a obrat pod spomínanou hranicou, účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva. Takéto účtovníctvo musí obsahovať okrem všeobecných náležitosti aj povinné súčasti: výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch.
Pozor na prechod medzi sústavami
Ako informuje Finančné riaditeľstvo na svojej stránke, subjektom, ako je občianske združenie, môže vzniknúť aj situácia (v závislosti od obratu), že musia účtovať v sústave podvojného účtovníctva, ale rovnako sa pre podvojné účtovníctvo môžu rozhodnúť dobrovoľne. V takých prípadoch si musia dať pozor na prechod medzi oboma sústavami účtovníctva. Ak daňový subjekt vedie podvojné účtovníctvo, jeho účtovná závierka musí obsahovať okrem všeobecných náležitosti aj nasledujúce súčasti: súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky. Miesto ukladania účtovnej závierky, či už sa ukladá v listinnej alebo elektronickej podobe, je Register účtovných závierok.
Podmienky sa sprísnili
Všetky subjekty, či ide o firmy, alebo neziskové združenia, by si mali uvedomiť, že doterajšia prax nezverejňovania svojej závierky (robil to každý druhý až tretí subjekt) je definitívne preč. Takýto benevolentný prístup štátu sa od 1. januára zmenil. Ministerstvo financií totiž spustilo ostrú prevádzku elektronického Registra účtovných závierok. V ňom sa začínajú sústreďovať účtovné výkazy všetkých firiem, inštitúcií aj fyzických osôb.
Elektronické podanie závierky sa zatiaľ týka len firiem – platiteľov DPH – a takiež tých, ktorých voči daňovému úradu zastupujú sprostredkovatelia (advokát, daňový poradca, účtovník). Subjekty neplatiace DPH budú môcť naďalej robiť závierky v listinnej podobe a doručiť ich môžu osobne alebo poštou na daňový úrad. Ten prevedie dokumenty prijaté v listinnej forme sám do elektronickej podoby a postúpi ich ďalej do elektronického registra závierok.