StoryEditor

Kilometre diaľnic sa od roku 2007 v Poľsku strojnásobili

28.06.2015, 12:05
Autor:
zubzub
Je ťažké predstaviť si pružnú ekonomiku bez silnej dopravnej siete obklopujúcej krajinu.

Moderné a bezpečné cesty

Cestná doprava je jedným z najdôležitejších činiteľov vplývajúcich na hospodársky rozvoj Poľska, na ktorého území sa stretávajú európske dopravné koridory spájajúce sever s juhom a západ s východom kontinentu.  
Finančný výhľad rozpočtu EÚ, ktorý sa začal v roku 2007, otvoril pred Poľskom nové možnosti rozvoja cestnej infraštruktúry. Výstavba kvalitných vnútroštátnych ciest bola definovaná ako prioritná úloha v oblastiach podpory verejnej infraštruktúry, na ktorú bolo vo finančnom výhľade EÚ na roku 2007 až  2013 vymedzených viac ako 10 miliónov eur z fondov EÚ. Tieto prostriedky boli doteraz prefinancované na 99 %.

V porovnaní s rokom 2007 sa v Poľsku trojnásobne zvýšil počet kilometrov rýchlostných ciest a autostrád. Momentálne je vo výstavbe viac ako 1 550 km autostrád a 1 470 km ciest prvej triedy. Dodatočne je v realizácii 77 km autostrád a 417 km rýchlostných ciest a vo fáze výberového konania je ďalších 860 km nových vnútroštátnych ciest. Nová cestná infraštruktúra sa merateľným spôsobom pričiňuje o zlepšenie bezpečnosti a o výrazné skrátenie jazdných časov medzi najväčšími mestami.
Podľa projektu nového Programu výstavby vnútroštátnych ciest na roky 2014 až 2023, spracovaného Ministerstvom infraštruktúry a rozvoja Poľskej republiky, je plánovaná výstavba viac ako  2 200 km nových vnútroštátnych ciest (1 860 km autostrád a rýchlostných ciest a 35 obchvatov s celkovou dĺžkou viac ako 360 km). Na tento účel bude vyhradená suma 92,7 miliardy PLN, čiže v prepočte viac ako 23 miliárd euro.

Výsledkom realizácie tohto programu bude vytvorenie koherentnej siete ciest s veľkou priepustnosťou, ktorá pomocou rýchlostných ciest prepojí všetky vojvodské miesta s Varšavou. Novopostavené a modernizované úseky ciest budú tvoriť v prvom rade prvky transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ako aj úseky spájajúce mestské centrá v európskych rozmeroch. Na zefektívnenie cestnej premávky sa budú využívať Inteligentné prepravné systémy (ITS).

Zmodernizované železnice

Momentálne má Poľsko na modernizáciu železničnej infraštruktúry k dispozícii najviac finančných prostriedkov v histórii. Vďaka nim sa poľské železnice menia, aby poskytovali oveľa väčší komfort pasažierom, boli modernejšie a bezpečnejšie. Po koľajniciach jazdia napr. moderné súpravy Pendolino, ktoré spájajú najväčšie poľské mestá, ako trojmesto (Gdansk, Gdyňa, Sopot), Varšavu, Krakov či Katovice. Na tento investičný program, realizovaný v rokoch 2011 až 2015, spoločnosť PKP Intercity plánuje vynaložiť spolu 5,6 miliardy PLN, čiže viac ako 1,4 miliardy euro.

Rekonštruované sú aj železničné trate. Od roku 2008 bolo zrekonštruovaných 6,3 tis. km. Čoraz krajšie sú aj vlakové stanice: od roku 2007 ich bolo zmodernizovaných a zrevitalizovaných viac ako 100 a v súčasnosti sa modernizuje a revitalizuje ďalších 30. Tieto pozitívne zmeny by nebolo možné vykonať bez rekordných investičných nákladov, ktoré znášajú poľské železničné spoločnosti. 

Pred Poľskom stoja však ďalšie výzvy. Cieľom je železničná sieť, ktorá by umožňovala rýchle, bezpečné a komfortné cestovanie po celej krajine. Investičné prostriedky v oblasti železničnej dopravy v najbližších rokoch budú pochádzať hlavne z EÚ. V súlade s Partnerskou zmluvou, podpísanou medzi Poľskom a Európskou komisiou, sa z prostriedkov EÚ na roky 2014 až 2020 plánuje vynaložiť suma okolo 10,2 miliardy eur. Naďalej sa bude skvalitňovať osobná aj nákladná preprava. To znamená, že Poľsko bude pokračovať v modernizácii, revitalizácii a vo výstavbe železničných tratí, v kupovaní a modernizovaní  vlakového parku, ako aj v zavádzaní moderných systémov riadenia dopravy. Zlepší sa tak aj  dojazd a preprava v rámci najväčších aglomerácií.

 

Rozvíjajúce sa letiská

 

Rovnako dôležité sú aj investície v sektore leteckej dopravy. Výstavba a rozširovanie letiskovej infraštruktúry, ktorá súvisí aj s riadením letovej prevádzky, je už niekoľko rokov jednou z priorít poľskej vlády. Cieľom týchto investícií bolo zvýšenie kapacity letísk, čo súvisí aj so vzdušným priestorom, pri súčasnom zaručení maximálnej bezpečnosti vykonávania leteckých operácií a zabezpečenia vyváženého rozvoja leteckej dopravy.

Desať letísk: vo Varšave, v Krakove, Gdansku, Katoviciach, Vroclavi, Poznani, Rzeszowe, Štetíne, Lodži a Bydhošti, patriacich do Transeurópskej prepravnej siete, realizuje investície spočívajúce v modernizácii a rozvoji infraštruktúry. Mnohé z nich už aj boli dokončené. Vznikli moderné terminály, zmodernizované boli aj štartovacie dráhy, ako aj systémy zvyšujúce bezpečnosť. Výška doterajších nákladov vynaložených na realizáciu investícií na letiskách patriacich do siete TEN-T predstavuje viac ako 1,4 miliardy eur.

Pozeráme sa na dopravu ako na celok, preto sa budú realizovať aj investície, ktoré budú zlepšovať dostupnosť pevniny pre nákladnú dopravu do námorných prístavov. Cieľom je – vďaka efektívnej, komplexnej a premyslenej prepravnej sieti – vytvorenie čo najlepších podmienok na udržanie hospodárskeho rastu, ako aj zlepšenie komfortu a bezpečnosti cestovania.

Autor: Ministerstvo infraštruktúry a rozvoja Poľskej republiky

01 - Modified: 2007-07-04 13:51:00 - Feat.: 0 - Title: Fico podporuje zrušenie maximálneho vymeriavacieho základu
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-20 15:26:24 - Feat.: - Title: Dánske letisko v Billunde evakuovali, zastavili aj všetky lety 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-19 07:43:35 - Feat.: - Title: Katarské letisko Hamad považujú cestujúci za najlepšie na svete 05 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 09:16