Podľa zákona o sociálnom poistení je žiadateľ o dôchodok pri spisovaní žiadosti o dôchodok povinný predložiť všetky doklady, ktoré slúžia ako podklad na posúdenie nároku na dôchodok a jeho sumu.
Majte potrebné údaje
„Každý poistenec by sa mal preto priebežne počas celého produktívneho obdobia zaujímať o svoje obdobia dôchodkového poistenia. K tomuto účelu mu slúži Informácia o stave individuálneho účtu poistenca do 31. 12. 2003 a Informácia o zmenách stavu individuálneho účtu poistenca od 1. 1. 2004.
O uvedené informácie môže poistenec požiadať ústredie Sociálnej poisťovne. Obdobia, ktoré nie sú uvedené v Informáciách, sa v evidencii Sociálnej poisťovne nenachádzajú a mal by si ich poistenec zabezpečiť skôr, ako požiada o dôchodok. Tým, že dodá všetky potrebné údaje, urýchli vybavovanie svojho dôchodku," radí Peter Višváder, hovorca Sociálnej poisťovne.
Poisťovňa vám pomôže
Poisťovňa môže za poistenca zisťovať chýbajúce doby poistenia až v konaní o dôchodku, t. j. až po tom, ako poistenec požiada o dôchodok. Takéto zisťovanie má však vždy za následok predĺženie konania o dôchodku. Každý poistenec, pokiaľ je to možné, by si mal zisťovať chýbajúce doby poistenia sám prostredníctvom zamestnávateľa, nástupníckej organizácie, prípadne archívu.
So zistením adresy (nie však so získaním dokladov) nástupníckej organizácie alebo archívu, v ktorom sú uložené potrebné doklady, môže poistencovi pomôcť aj príslušná pobočka SP.
Najviac chýbajú doklady o štúdiu
Poistencom najčastejšie chýbajú doklady o štúdiu. Tie môže získať v príslušnej škole, ak škola zanikla, v archíve. Ďalej sú to potvrdenia o evidencii na úrade práce do 31.12.2000 a potvrdenia o poberaní podpory v nezamestnanosti do 31.12.2003, tie získa na príslušnom úrade práce.
Chýbajúce doby poistenia a vymeriavacie základy získa tak, že požiada zamestnávateľa, resp. nástupnícku organizáciu o vyhotovenie evidenčného listu dôchodkového zabezpečenia. Archív vyhotoví fotokópie mzdových listov.