StoryEditor

Nápad na podnikanie? Pozor, aby ste ho nezabili biznis modelom

31.01.2014, 09:16
Autor:
nedned
Podľa Mateja Ftáčnika je podnikateľský nápad bez správneho biznis modelu bezcenný. Pozrite sa, ako si pripravíte dobrý model podnikania.

Ak už viete, v čom budete podnikať, potrebujete špičkový biznis model. Stručne a jasne objasní financovanie, partnerov a užitočnosť vášho podnikania pre klientov. Mnoho začínajúcich podnikateľov robí chybu, keď ho podcení.

Predávate benefit

Biznis model objasňuje základné princípy fungovania vášho podnikania. Navyše má mnoho výhod oproti zaužívanému biznis

Biznis model má obsahovať

  • kľúčových partnerov
  • dôležité zdroje
  • Value Proposition (hodnotu návrhu)
  • nákladovú štruktúru
  • vzťah so zákazníkmi
  • komunikačné a distribučné kanály
  • segmentáciu zákazníkov
  • zdroje príjmov

plánu. „Biznis plán je veľká publikácia, ktorú človek píše, keď potrebuje presvedčiť investorov, že jeho biznis má zmysel, dávajú sa tam všetky čísla a predpoklady. Väčšinou sú však biznis plány zastarané v momente, keď sa dopíšu,“ hovorí Matej Ftáčnik z centra The Spot. Preto je potrebné v raných štádiách podnikania využívať skôr jednoduchý biznis model. Poskytuje nadhľad a ľahšie sa mení. „Vždy si treba zadefinovať, čím je riešenie unikátne,“ prízvukuje Ftáčnik. Až keď budete presvedčený o svojej službe, budete ju vedieť predávať. A tu platí pravidlo – predáva benefit, teda jasná informácia o pridanej hodnote.

Biznis model si načrtnite

Skvelou pomôckou pri vytváraní biznis modelu je nástroj Business Model Canvas. „Dá sa povedať, že ide o veľký plagát s vyhradeným miestom na vypĺňanie podstatných súčastí biznisu,“ vysvetľuje Ftáčnik. A aj keď nápadne pripomína podklad pre biznis plán, podstatne sa líši. Kým biznis plán je už fixne zadefinovaný postup pri rozvíjaní podnikania, Business Model Canvas je živý dokument. Zaznamenávate v ňom aktuálny vývoj biznisu. Na pochopenie canvasu nájdete veľa kvalitných zdrojov na internete.

Kvalitu preverí prax

„Nie je dôležité, čo si o svojom biznise myslím ja, alebo moja mama,“ tvrdí Ftáčnik. Upozorňuje, že každý biznis model treba preveriť v praxi. Môže sa stať, že ste pri plánovaní neodhadli správne emóciu potenciálneho klienta a čo je ešte dôležitejšie, s nápadom sa musí stotožniť aj tím šikovných ľudí či partnerov, s ktorými ho budete rozvíjať. Prax navyše ukáže, ako sa správa konkurencia, či nás môže svojou činnosťou inšpirovať, alebo naopak, poučiť sa na jej chybách. „Ak si neviete rady, vždy sa môžete obrátiť na mentora. Rozbiehaním biznisu si už prešiel, pomôže a nasmeruje vás,“ dodáva Ftáčnik.

Prečítajte si tiež

Rozbeh podnikania: Našli ste dieru na trhu? Takto z nej urobíte biznis nápad

Najlepšie biznis nápady sa rodia z nedostatku. No nečakajte hneď milióny. Ľudia čakajú, že im ponúknete hodnotu. Potom zaplatia ochotne sami.

01 - Modified: 2005-12-28 14:40:00 - Feat.: 0 - Title: Nevyhovujúci systém financovania ohrozuje Detské kardiocentrum
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. máj 2024 08:38