Keď sa mladá mamička pani Erika (jej priezvisko máme v redakcii) objednala po pôrode na povinnú zdravotnú prehliadku, sestrička jej oznámila termín a čas, kedy má prísť. „Ale neupozornila ma, že za určenie termínu budem musieť zaplatiť,“ informovala HN Erika. Neskôr sa ukázalo, že takýto postup zdravotníkov pri informovaní pacientov môže spôsobiť nedorozumenie a nepríjemnosti. Najmä vtedy, ak nie sú ochotní otvoriť peňaženku a bez vysvetlenia platiť.
10 eur. Za čo?
Erika prišla na prehliadku do gynekologickej ordinácie v stanovený čas – o 16. hodine a čakala. „Vzali ma asi po štyridsiatich minútach. Sestričku som urgovala, že potrebujem byť rýchlo vybavená, lebo mám doma bábätko,“ opisuje situáciu Erika. Po skončení prehliadky si od nej vypýtali 10 eur za prednostne stanovený termín ošetrenia.
„Najprv som odmietla zaplatiť, ale sestrička mi povedala, že u nich platí každý, dokonca aj keď ide o urgentné prípady. Tak som zaplatila, no upozornila, že dám preveriť, či peniaze žiadali oprávnene a či ich môžu vyberať aj od urgentných pacientov,“ dodala pani Erika. Doklad o zaplatení má.
„Mimo“ hodín sa neplatí
Či ordinácia postupovala správne, spýtali sme sa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ktorý určuje poplatky za prednostné ošetrenie. „Pri dni, ktorý uvádza pacientka, mal spomínaný lekár v harmonograme ordinačných hodín uvedené: prednostné vyšetrenie schválené BSK v čase od 15.00 do 16.30 hodiny. Preto o 16.40 už pacientka nemala za ošetrenie platiť,“ uviedla pre HN hovorkyňa kraja Iveta Tyšlerová. „Okrem toho pacientku neupozornili, že ju vyšetria v čase určenom na prednostné vyšetrenie,“ pripomenula Tyšlerová a dodala, že pri urgentnom ošetrení, čo však nie je prípad pani Eriky, nesmú lekári spomínaný poplatok vyberať. V zmysle zákona o zdravotnej starostlivosti nemôžu odmietnuť poskytnutie neodkladnej, teda urgentnej zdravotnej starostlivosti.
Kraj dal za pravdu mamičke
Erikin ošetrujúci lekár Andrej Karkalík pri preverovaní prípadu uviedol, že pre poskytnutie neodkladnej starostlivosti dvom pacientkam nemohol dodržať časový rozvrh a meškal s vyšetrením pani Eriky asi 10 až 15 minút, pričom o dôvode časového posunu bola informovaná.
Pri kontrole zdravotníckeho zariadenia pracovníci samosprávneho kraja však napríklad zistili, že všetky pacientky tam platia za objednanie termínu. Napríklad študentky 5 eur. Na otázku, kde sú tieto položky v cenníku uvedené, nevedela zdravotná sestra uspokojivo odpovedať – uvádza kraj vo výsledku previerky.
Ani poplatok 10 eur, ktorý musela zaplatiť pani Erika, nebol podľa kontrolórov uvedený v cenníku. Správna suma za prednostné vyšetrenie odsúhlasená samosprávou je 9,96 eura. Pritom Erika prednostné vyšetrenie ani nežiadala. Výsledkom kontroly bolo, že samosprávny kraj odporučil lekárovi peniaze Erike vrátiť, čo aj urobil.
Zrušenie dohody
Príbeh mal však dohru. Doktor Karkalík poslal pacientke Erike list, v ktorom jej oznámil odstúpenie od dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. „Odstúpenie od zmluvy mi navrhol právnik, čo som jednoducho využil,“ reagoval pre HN lekár. Dodal, že pani Erika „nebola ochotná zaplatiť za nadštandard z dôvodu ošetrenia akútnej pacientky“.
V liste pani Erike odstúpenie od dohody odôvodnil jej nespokojnosťou so službami súvisiacimi s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, „ktorá vyústila do podania (na samosprávny kraj) voči mojej osobe“. Pani Erika si teraz hľadá nového ošetrujúceho lekára.
Do 6 týždňov zdarma
Čo na tento príbeh hovorí ministerstvo zdravotníctva? „Prehliadka ženy do šiestich týždňov po pôrode je súčasťou preventívnej starostlivosti v materstve, ktorú vykonávajú gynekológ a pôrodník. Je hradená zo zdrojov verejného zdravotného poistenia. Lekár môže požadovať úhradu za prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti len v rámci na to vyhradených ordinačných hodín, ktoré musí schváliť samosprávny kraj a ktoré nesmú presiahnuť jednu štvrtinu jeho ordinačných hodín,“ vysvetlila hovorkyňa rezortu Martina Šoltésová.
Pripomenula, že lekár musí pacienta vopred informovať o rozsahu a podmienkach poskytovanej starostlivosti. „To znamená, že musí pacientovi oznámiť, čo je hradené z verejného zdravotného poistenia, prípadne ktoré služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sú spoplatnené. Na viditeľnom mieste v ambulancii musí mať cenník a pacientovi vystaviť príjmový doklad o zaplatení poplatku. Na príjmovom doklade musí byť uvedená presná suma z cenníka,“ vysvetlila Šoltésová.
Čo nájdete v štvrtkovej prílohe Hospodárskych novín Poradca
– Čo sa mení v prednostnom ošetrení pacientov
– Za čo môžu lekári pýtať peniaze
– Nové pravidlá kontroly lekárov samosprávnymi krajmi
– Čo si môže dať pacient do daňových nákladov
Prílohu nájdete v dnešných tlačených HN (vo štvrtok 15. januára 2015).
Alebo si môžete objednať pdf vydania (aktuálne v deň vyjdenia) cez SMS na váš mail TU.
Staršie pdf vydania nájdete TU.