Ak podnikáte a máte založený e-shop, mali by ste spozornieť. Od 13. júna totiž platia pre všetkých „elektronických“ obchodníkov nové pravidlá, ktoré majú podľa vlády chrániť spotrebiteľa vo väčšom rozsahu. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa rieši najmä predaj tovaru či poskytnutie služby cez internet alebo katalóg, ale má aj ustanovenia, ktoré ovplyvňujú predaj na takzvaných predvádzacích akciách.
„Zákon posilňuje najmä ochranu spotrebiteľa, ktorý nakupuje v internetovom obchode, prostredníctvom e-mailu, cez telefón či fax,“ hovorí Martin Kluch, partner advokátskej kancelárie Hamala Kluch Víglaský. Zákon výrazne rozširuje množinu informáciu, ktoré vám e-shop musí poskytnúť ešte pred podpísaním zmluvy s kupujúcim, teda pred odoslaním objednávky.
Najsilnejším momentom je podľa odborníkov nové právo spotrebiteľa, ktorý môže od podpísanej zmluvy odstúpiť do 14 kalendárnych dní (doteraz to bolo sedem pracovných dní), a to bez akéhokoľvek dôvodu. Nové pravidlá platia nielen na nákup tovar, ale napríklad aj na zmluvy o poskytnutí elektronického obsahu, napríklad kúpy elektronickej hudby či predplatného (napr. online prístup k obsahu novín a pod.).
Ak pred odoslaním objednávky nedostanete informácie, ktoré vymenúva zákon, odstúpiť od zmluvy môžete až do jedného roka od kúpy tovaru. Nemusíte pritom dokazovať, že ste boli neinformovaný, zákon káže obchodníkom, aby dokázali, že vás o všetkom informovali tak, ako to káže zákon.
Nové zmluvy = nové podmienky
Medzi ďalšie novinky, na ktoré by sa mali podnikatelia pripraviť od polovice júna, patria aj nové typy zmlúv. Medzi ne patrí napríklad nová Zmluva uzavretá na diaľku, teda zmluva, ktorú uzavrie predávajúci a kupujúci bez toho, aby sa fyzicky stretli. Ide najmä o e-shopy, či predaj cez telefón. Ďalšie nové zmluvy sú Zmluva uzavretá mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorá môže byť podpísaná napríklad počas predajnej akcie alebo na inom prezentačnom stretnutí.
„Podľa nového zákona je možné uzatvoriť aj dohodu o predplatnom či doplnkovú zmluvu,“ vymenúva Kluch. Dohoda o predplatnom je pritom dohoda, ktorou sa obchodník zaviaže dodať spotrebiteľovi tovar či službu počas vopred dohodnutého obdobia, pričom kupujúci musí za tovar či službu platiť. „Podľa zákona nemusí kupujúci platiť vopred,“ dodáva Kluch, pričom nemusí ísť ani o pravidelnú dodávku. Ide najmú o opakovaný obchod, na ktorom sa predávajúci s kupujúcim dohodne.
Informovanosť je na prvom mieste
Po novom bude musieť každý obchodník vo svojich podmienkach informovať kupujúceho o všetkom tak, aby spotrebiteľ nemal skreslené či neúplné informácie.
Aké údaje teda bude musieť zmluva obsahovať? Hlavné vlastnosti tovaru či služby, obchodné meno a sídlo či miesto podnikania predávajúceho, kontaktné údaje predávajúceho (teda telefónne číslo či e-mail), adresu, na ktorej môže kupujúci reklamovať tovar či podať sťažnosť.
Asi najdôležitejším údajom, o ktorom bude musieť obchodník kupujúce informovať, bude celková cena tovaru či služby a to vrátane DPH či ostatných daní. „Pokiaľ nie je možné cenu určiť vopred, treba v zmluve uviesť spôsob, ako sa cena vypočíta. Patria sem taktiež aj náklady na dopravu či poštovné,“ upozorňuje Kluch.
Podľa zákona nemusí byť zmluva, ktorá sa podpisuje na diaľku, v písomnej podobe, a teda stačí podpísanie zmluvy elektronicky (cez formulár na konkrétnej stránke e-shopu). Iné pravidlá však platia v prípade, ak kupujúci podpisuje s predávajúcim zmluvu mimo prevádzkových priestorov, teda najčastejšie pri osobnom predaji či na predajných akciách.
Vtedy musí byť zmluva podpísaná písomne a len so súhlasom kupujúceho sa môže použiť trvalý nosič, okrem papiera napríklad aj e-mail, USB kľúč, CD či pamäťová karta.
„Na zmenu akejkoľvek informácie v zmluve musí obchodník upozorniť kupujúceho ešte pred podpísaním zmluvy a zmeniť ju môže len s jeho súhlasom,“ hovorí odborník. Dodáva však, že každý kupujúci musí byť vopred informovaný aj o nákladoch na doručenie tovaru či o iných poplatkoch, ktoré musí predávajúci zaplatiť.
„Obchodníci by nemali zabudnúť upozorniť spotrebiteľa, že v prípade, ak vracia tovar späť predávajúcemu, teda kupujúci odstúpil od zmluvy, náklady na vrátenie tovaru platí spotrebiteľ,“ uzatvára Martin Kluch. Pokiaľ by zákazník nebol vopred o tomto informovaný, obchodník nemá právo žiadať ho, aby náklady na vrátenie tovaru zaplatil.
O čom bude musieť predávajúci informovať spotrebiteľa pred podpísaním zmluvy:
Zdroj: Hamala Kluch Víglaský |