Natankovať benzín v Rakúsku nie je cesta, ako ušetriť. Zvlášť, ak sa rútite do križovatky bez zaradenej rýchlosti, z nuly na päťdesiatku (rozprávame sa o jazde v meste) zrýchlite za rekordný čas a urobíte tak na zaradenej dvojke. Štýl jazdy má totiž na spotrebu auta obrovský vplyv. Ako som sa presvedčila, priemerne môžete ušetriť aj liter na 100 km. A to nie je málo. Stačí zmeniť pár zlozvykov, ktoré sme sa kedysi naučili.
Výlet do Nemecka
Plán bol takýto: Najskôr 50 km jazda „tradičným“ spôsobom, potom tá istá trasa s inštruktorom úspornej jazdy po pravici. EcoDrive event, ktorý organizovala automobilka Ford, sľuboval životné zmeny, čo sa týka spotreby. Preto som bola aj ja spočiatku trochu skeptická. Dostala som Ford Focus s benzínovým motorom EcoBoost 1,5 l s výkonom 110 kW, mapu, a kolegyňu novinárku, s ktorou sme sa mali vystriedať a navzájom sa navigovať.
Cesta kombinovala jazdu v meste aj na nemeckej diaľnici, v kopcovitom teréne so smrtiacimi zákrutami neďaleko Kolína. Auto malo veľmi slušné zrýchlenie, čo sa mi, samozrejme, páčilo, najmä na tej diaľnici. Motor je sprevodovaný podobne, ako väčšina „zelených“ motorov, teda pri rýchlosti 50 km/h už bliká indikátor preradenia na stupeň č.5.
To som však ignorovala, pretože ako všetci vieme, nižší stupeň, lepšie zrýchlenie. Trasu som teda prešla systémom brzda – plyn, samozrejme, v rámci predpisov. Na požičanom aute neradno vystrájať. V cieli mi potom vyšla priemerná spotreba 7,6 l/100 km.
Na druhý pokus si so mnou sadol do auta inštruktor Roberto Ramos z Madridu. Najskôr sme si prešli pár zásad, ako ušetriť palivo, zapísali stav tachometra a vyrazili. Úplne prvá poučka znela:„Keď potrebuješ výkon, pokojne pridaj. Inak sa rozbiehame pomaly.“ Nepáčilo sa mi to, ale dobre. Keď som sa však rozbiehala na značke stop, poradil mi ďalšiu vymoženosť.
„Teraz sa rozbehneme rýchlo, takže preraď z jednotky rovno na trojku,“ pričom už musel v mojej tvári vidieť zdesenie. Toto som vo svojom aute v živote neurobila, a asi by mi to ani nikdy nenapadlo. „Ľudia si myslia, že to nie je dobré pre súčiastky, ale to platilo kedysi. Dnes nám to pomáha ušetriť, lebo využívame otáčky efektívne,“ upokojuje ma.
S tým súvisí ďalšia rada, a síce jazdiť vždy na najvyššom možnom prevodovom stupni. „Čím vyššie otáčky, tým vyššia spotreba. Ale pozor, aby sme zase nestratili výkon motora.“
Cez obce sa tak presúvame so zaradeným stupňom päť, z kopca zase na trojke. Keď som sa chcela spustiť na neutráli, opäť som sa dočkala kritiky. „Motor má spotrebu aj vtedy, keď beží naprázdno. Preto, keď nepotrebuješ zrýchliť, pusť plynový pedál a nechaj zaradený stupeň,“ hovorí Ramos a ukazuje mi momentálnu spotrebu.
A skutočne – palubný počítač pri voľnej jazde so zaradenou rýchlosťou ukazuje spotrebu nula. Na konci sme si opäť nechali odčítať údaje z tachometra a nevedela som sa vynadívať. To isté auto, ten istý šofér, iný štýl jazdy, no tentoraz priemerná spotreba 6,7 l/100 km. Víťaz pomyselnej súťaže o titul najväčšieho šetriča vyhrala dvojica z Holandska, ktorej sa podarilo spotrebu zraziť na priemerných 6,6 l/100 km.
Funguje to na každom aute
Samozrejme, potom ma zaujímalo, či takto šetriť dokáže aj moje auto. Moja desaťročná Toyota Yaris s benzínovým motorom 1,0 VVTI totiž podáva aspoň aké-také výkony len pri vyšších otáčkach.
Samozrejme som chcela vedieť, či dokážem ušetriť aspoň pár deci benzínu. Vynulovala som palubný počítač a týždeň jazdila do práce a späť tak, ako som bola vždy zvyknutá (vrátane „pretekov“ na semaforoch a jazde na neutráli).
Priemerná spotreba bola 7,9 litra. No, na také malé vozidlo dosť, viem. Nasledujúci pondelok som počítač vynulovala opäť, no už som sa riadila pokynmi od Roberta. Vyššie stupne som radila skôr, do križovatky som šla so zaradenou rýchlosťou, ale ak som potrebovala výraznejšie zrýchliť, tak som zrýchlila.
Motorček môjho tátoša je však nastavený tak, že pri zaradenej rýchlosti dosť spomaľuje. Pi jazde z kopca je to skvelá výhoda, no do niekoľkých križovatiek sa dostanete veľmi pomaly, kým si na to zvyknete. Ja však chodím denne po rovnakých cestách, takže už teraz viem, kde treba podradiť, aby som nespomalila tých, ktorí sú za mnou a „ponáhľajú sa“.
Všimla som si ešte jednu zaujímavú vec. Oveľa lepšie chytám zelené vlny. Väčšina semaforov idúcich za sebou je nastavená tak, aby ďalšia zelená naskočila pri rýchlosti 50 km za hodinu (nie všetky, nielen Bratislavčania vedia). Jazdou pri konštantnej rýchlosti prechádzam cez križovatky bez toho, aby som musela zastaviť. A to tiež šetrí palivo.
Výsledok? Priemerná spotreba 7,0. V meste. Rýchlejšie ako päťdesiatkou som nešla. Nemám systém štart – stop ako Ford, na ktorom som sa toto všetko naučila, ale ušetrila som. A nie málo.
Neskôr som testovala úspornú jazdu aj na diaľnici. Tam som sa dostala až na 6,4 litra, aj napriek tomu, že mám iba päťstupňovú prevodovku. Stačí mierny kopček, spustiť sa z neho bez plynu a máte konštantnú rýchlosť a nulovú spotrebu.
Ak radi jazdíte systémom brzda – plyn a nemienite sa ho vzdať, pretože váš monumentálny diesel si takéto správanie nezaslúži, tak prosím. Spotreba paliva však nie je iba o objeme a efektivite vášho motora, ale aj o tom, ako sa k nemu správate. Neušetríte iba palivo, ale aj nervy.
Základné rady, ako ušetriť až 33 percent paliva
1. Zloženie strešného boxu (20 percent)
2. Porovnanie cien paliva pred tankovaním (7 percent)
3. Kontrola a optimalizácia tlaku v pneumatikách každý mesiac (4 percentá)
4. Odstránenie nadbytočnej záťaže zvnútra vozidla (2 percentá)
Ako ušetriť spôsobom jazdy
6. Rozbiehajte sa a brzdite plynulo. Očakávajte a predvídajte situácie, ktoré by mohli vyžadovať prudké brzdenie alebo prudkú akceleráciu
7. Pri nižších rýchlostiach vypnite klimatizáciu a radšej stiahnite okno
8. Vypnite nepotrebné – vyhrievanie zadného skla, odhmlievanie skiel či vyhrievanie sedadla, keď ich práve nepotrebujete
9. Preraďujte nahor. Pomáha to znížiť spotrebu paliva o 10 až 15 percent a zároveň znižuje emisie
10. Nenechávajte motor dlho bežať na voľnobehu. Takto spálite až liter paliva za hodinu