Úspešní podnikatelia a manažéri sú z času na čas oslovovaní novinármi. Niekto to má rád viac a niekto menej, pravdou však je, že to nie je nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Je však dobré vedieť, na čo si dať pozor a čomu sa vyhnúť, aby sa z rozhovoru nestalo fiasko. Prvý zlý dojem sa veľmi ťažko napráva.
Snímka: ilustračná, journalismdegree.com
Voľte primeraný jazyk
Rozhovor a jeho štýl by sa mal vždy uberať v zmysle média, pre ktoré sa robí - slovník volíme podľa jeho druhu. „Ak je to odborný časopis, treba použiť primeraný odborný jazyk. Keď sú to médiá pre bežnú populáciu, tam by som skôr používal výrazy, ktoré nie sú príliš odborné, aby tomu ľudia rozumeli,“ hovorí pre HNonline pracovný psychológ František Skokan. „Manažéri sa často skrývajú za odborné výrazy,“ hovorí ďalej. Niekedy sa im vyhnúť nedá, rozhodne to však netreba preháňať.
Dbajte na to, či sa vyjadrujete oprávnene
Spoločnosti majú svoje interné pravidlá a vyjadrovať by sa mal človek na to určený. „ V prvom rade treba dať pozor na to, či som oprávnený na túto komunikáciu,“ hovorí ďalej Skokan. Ak to právo máte a k nejakej otázke sa aj tak nemôžete vyjadriť, povedzte to. Odpovede majú byť jasné a zrozumiteľné.
Čo sa nepatrí
Povinnosti sú, samozrejme, na oboch stranách. Novinári musia dodržiavať novinársku etiku a oslovená strana by mala dbať na úroveň svojich odpovedí. „Nepatrí sa útočne odpovedať, poúčať, dávať protiotázky. Treba odpovedať jasne a konkrétne,“ hovorí Skokan.