Hoci je sieť LinkedIn už aj na Slovensku veľkým pomocníkom pri hľadaní práce, drvivá väčšina uchádzačov o nové zamestnanie ju nevyužíva buď vôbec, alebo len nedostatočne. Pritom sú výhody LinkedIn naozaj nezanedbateľné.
Dnes to totiž funguje tak, že keď firma či agentúra potrebuje obsadiť voľnú pozíciu, začnú manažéri či personalisti hľadať na LinkedIn ešte skôr, než vôbec zverejnia pracovný inzerát. Mať profil na LinkedIn teda znamená, že máte permanentne možnosti na novú prácu a že si vás personalisti nájdu sami. Samotná existencia profilu však nestačí. Je potrebné profil upraviť tak, aby ho personalisti ľahko našli. A tiež aby vás čo najlepšie reprezentoval, teda predával.
Skoro ako životopis
Je dobré si uvedomiť, že na rozdiel od Facebooku je LinkedIn sieť profesná. Profil tu má teda oveľa bližšie k profesijnému životopisu.
- Základom profilu by mala byť solídna fotografia, najlepšie v pasovom formáte, a tiež kontaktné údaje, najlepšie e-mail, maximálne telefón, ale nie adresa vrátane ulice, ako sa s tým niekedy stretávame v zastaralo poňatých životopisoch.
- Nezabudnite na krátke zhrnutie doterajších pracovných skúseností a skúste zdôrazniť svoje najväčšie úspechy či to, v akých aktivitách ste vynikali a v čom sa na vás mohli nadriadení spoľahnúť. Ten, kto bude váš profil čítať, by mal okamžite vedieť, aké sú vaše najsilnejšie stránky a čo môžete zamestnávateľovi ponúknuť.
- Pre zvýšenie účinku pripojte aj poznámku o tom, kam by ste chceli v budúcnosti profesijne smerovať: na akej pozícii by ste radi pracovali, v akej brandži pracovali či ako si predstavujete optimálnu firmu, ktorá by sa stala vaším zamestnávateľom.
Dostatok informácií, angličtina a kľúčové slová
Aby váš profil na LinkedIn dobre fungoval, je potrebné dodržať niekoľko základných pravidiel:
- Prvým z nich je kompletnosť profilu. Platí, že čím lepšie vyplnený profil máte, tým vyššia je šanca, že sa zobrazí hľadajúcemu personalistovi vo výsledkoch vyhľadávania.
- Ďalším prostriedkom, ktorým zvýšite pravdepodobnosť, že profil zafunguje a zaujme, je použitie anglického jazyka. Hoci sieť funguje teraz napríklad aj v češtine (v slovenčine ešte nie), angličtina šancu "byť nájdení" podstatne zvýši, pretože mnohé medzinárodné firmy zadávajú do vyhľadávača na LinkedIn anglické kľúčové slová. A to často aj pri hľadaní kandidátov na pozície, v ktorých bude pracovným jazykom slovenčina. Ak nie ste naozaj zdatní v angličtine, rozhodne si nechajte profil skontrolovať.
- V neposlednom rade je dôležité dbať pri vypĺňaní profilu na použitie tých správnych, teda najčastejšie hľadaných kľúčových slov. Ktoré sú to, zistíte napríklad pomocou nástroja Google Adwords. Ak s ním neviete pracovať, riaďte sa jednoducho intuíciou a zdravým rozumom.
Koho pozvať do svojej siete?
Tiež veľkosť okruhu takzvaných spojení, teda ľudí, ktorí sú s nami na LinkedIn prepojení, hrá veľkú úlohu pri vyhľadateľnosti profilu. Keďže ide o sieť profesijnú, je vhodné spojiť sa bývalými i súčasnými kolegami, obchodnými partnermi a klientmi a v neposlednom rade tiež s personalistami.
Osoby, s ktorými ste bližšie spolupracovali, môžete požiadať o odporúčanie. Pozitívne odporúčania totiž prispievajú k väčšej vierohodnosti a atraktivite, a zároveň dodávajú profilu nový cenný obsah. Informačne bohatý profil je následne pre personalistov ľahšie dostupný.
Inšpirujte sa skúsenejšími
Nenechajte sa od zriadenia profilu odradiť napríklad tým, že sa vo svete sociálnych sietí nepohybujete alebo že neviete poriadne anglicky. Je lepšie mať profil nedokonalý než žiadny. Na trhu práce totiž čoraz viac platí, že kto nie je na LinkedIn, akoby neexistoval.
Ak chcete využiť LinkedIn ako naozaj výkonného pracovného agenta, je dobré sa vzdelávať, hľadať si o ňom potrebné informácie na internete, v knihách, časopisoch alebo ekonomicky zameraných periodikách.
Autor: Radim Karlach, Jistápráce.cz
Snímka: Inc.com