Dobrá značka zlepšuje náš imidž, budovaný či už v práci, alebo v súkromní. Vyplýva to z prieskumu agentúry MB Brand Management, ktorý bol realizovaný v uplynulých týždňoch na reprezentatívnej vzorke 1 460 respondentov vo veku 18 – 69 rokov.
Ako prezrádza riaditeľka agentúry Mária Boťanská, výsledky ukazujú, že Slováci sú istým spôsobom brandisti a značka produktu je pre nás dôležitá. V nemalej miere, naša láska k tej značke závisí aj od platu, ktorý zarábame.
Nie je značka ako značka
Ak ste brandista, nehľadíte na kvalitu svojho oblečenia, ani na blahodarné účinky drahej kozmetiky či na nadupaný motor vášho nového auta. Nosíte logo pre logo, teda necháte sa dobrovoľne ovplyvniť známymi značkami svetového mena. Patríte teda medzi 42 percent oslovených ľudí, ktorí sú ochotní priplatiť si za značku. Aj to, aké máte spoločenské postavenie v spoločnosti či plat, môže mať istý vplyv na nákup značiek.
Podľa Márie Boťanskej ide spravidla o ľudí z väčších miest a vyšším príjmom. Dobre zarábajú, chcú spravidla dobre vyzerať, 67 percent z nich preferuje kvalitné a originálne produkty. „Z nášho najnovšieho prieskumu vyplýva, že ide najmä o spotrebiteľov z Bratislavského a Košického kraja. Imidž a značka sú dôležité pre 50 percent oslovených, s príjmom nad 1 300 eur v čistom na domácnosť, spravidla s vysokoškolským vzdelaním. Silné zastúpenie má tiež Nitriansky a Banskobystrický kraj, kým lokality na východe Slovenska sú podpriemerne zastúpené.“
Inak povedané, kto viac zarába, viac si potrpí na imidž, keďže sa pohybuje zvyčajne v podobnom okruhu kolegov či priateľov. „Pre ľudí v chudobnejších regiónoch, kde je vyššia nezamestnanosť a menej dobre platenej práce, potreba vyzerať atraktívne nie je až taká dominantná,“ spresňuje Boťanská.
S príjmom nad 1 300 eur si kupujeme „imidž“
Nakupujete tiež cez váhu značky? Zistíte to jednoducho. Ako brandisti jednoducho potrebujete byť obklopení značkovými produktmi, obuvou, šatstvom, kozmetikou, elektronikou, teda tým, čo vám svojím spôsobom prináša uspokojenie. A ste za ne ochotní dať nemálo financií, veď dobrá značka niečo „stojí“. Dominantní v tomto segmente sú podľa prieskumu najmä ľudia od 25 do 40 rokov, ktorí radi nakupujú aj na internete.
„Tí chcú vyzerať atraktívne, byť úspešní, bohatí, urobiť kariéru. Nemusia byť vždy single, pokojne môže ísť aj o domácnosti s menšími deťmi, ktorých členovia sa radi stretávajú s priateľmi a potrebujú ukázať navonok svoj spoločenský status,“ dopĺňa Mária Boťanská.
Nekúpia však každú značku bez ohľadu na jej cenu. Napríklad oblečenie či obuv si chodia najskôr pozrieť do kamennej predajne a následne si daný produkt vyhľadajú na internete, či už na slovenských alebo zahraničných portáloch.
Trendoví mladí brandisti chcú všetko naj
Prirodzene, že treba rozlišovať medzi posadnutosťou kultovými značkami a preferenciou čohosi, čo vám vyhovuje. Mladí v tejto oblasti opäť jednoznačne dominujú. Aj cena v tom zohráva svoju úlohu. „Draví brandisti boli tiež jednými z tých, ktorí si kúpili najnovší mobil za posledných 12 mesiacov. Priemerná cena za nákup telefónu či notebooku býva u nich nadpriemerná, ale napríklad pri kúpe nábytku je priemerná cena podpriemerná,“ spresňuje riaditeľka prieskumu.
Skupina dravých brandistov si pravdepodobne ponesie svoje nákupné návyky aj do budúcnosti, keď postupne zostarnú. Nepriláka ich však hocijaký obchodník so značkovým tovarom, potrebujú sa totiž so značkou stotožniť.
„Nestačí si len otvoriť kamenný obchod či e-shop, treba dlhodobo budovať svoje meno a značku. Slovenskí spotrebitelia jej potrebujú dôverovať. Gro ľudí nakupuje svoje rokmi overené produkty, novinky si často nevšímajú. Pri rôznych pochybných praktikách niektorých obchodníkov, jediné, na čom sa dá stavať, je dlhodobá stratégia. Dobré meno je značka,“ uzatvára Mária Boťanská.
Koľko Slovákov je ochotných priplatiť si za značku?
— 42 percent ľudí sa stotožňuje (určite alebo skôr) s výrokom, že sú ochotní priplatiť si za značku.
— Ide najmä spotrebiteľov z Bratislavského, Nitrianskeho a Banskobystrického kraja.
— Až 44 percent, najmä mladých mužov (od 18 do 34 rokov), je ochotných investovať do značkového tovaru.
— 28 percent spotrebiteľov má svoj štýl a značkový produkt ich nepresvedčí.
— 67 percent z nich sa stotožňuje s výrokom „Preferujem kreatívne a originálne oblečenie“.
— 55 percent sa stotožňuje s výrokom „Chcem vyzerať atraktívne a príťažlivo“.
Zdroj: Prieskum Ako nakupujeme, Brand Management