Čoraz ťažšie je rozoznať, čo je to slovenská potravina. Často sa napríklad stretneme s tým, že za národnú potravinu sa pokojne vydáva taká, ktorej pôvod suroviny je v zahraničí a len posledný úkon sa urobí v domácej krajine. Poukazuje na to aj odborný konzultant pre potravinárstvo Jozef Kerekréty.
A dodáva, že v nejednom prípade sa slovenské značky už dávno predali zahraničným výrobcom. „Preto je otázne, či ich výsledné produkty – aj keď ovenčené známymi tuzemskými značkami – sú ešte vôbec slovenského pôvodu.“
Pozrite si v galérii, podľa čoho môžete spoznať slovenské potraviny
Sedemdesiatpäť percent
Naše národné predpisy obsahujú zdanlivo jasnú definíciu, čo by sme mali považovať za slovenskú potravinu. Vyhláška ministerstva pôdohospodárstva „o podmienkach používania dobrovoľného označovania poľnohospodárskych produktov a potravín“ dovoľuje oficiálne označenie ´Vyrobené na Slovensku´ len určeným produktom. Takým, ktoré spĺňajú dve podmienky. 1) Výrobok musí obsahovať v rámci použitého množstva minimálne 75 percent suroviny a prísad pochádzajúcich zo Slovenska. 2) Všetky fázy výrobného procesu musia prebiehať u nás.
Domáci sortiment
Potravinárski producenti však nemajú striktnú povinnosť označiť, či ich produkt je, alebo nie je ´slovenský výrobok´. Je to len ich ľubovôľa. EÚ totiž členským štátom a domácim firmám obmedzuje cielenú podporu miestnych potravín. Jej záujmom je búrať hranice biznisu a vytvárať spoločný trh. „Okrem iného sme nedávno boli svedkami toho, že slovenské obchody museli odstrániť tabule s podielom domácich výrobkov v sortimente. Bolo to rozhodnutie Európskej komisie,“ priznáva predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Milan Semančík.
No mnohí slovenskí výrobcovia chcú ťažiť práve z toho, že už aj naši spotrebitelia sa naučili preferovať domáci tovar. Firmy, ktoré vedia vyhovieť tvrdým kritériám, problém nemajú. Je tu však aj veľká časť ďalších, ktoré latku kritérií podliezajú len tesne, alebo si samé stanovili vlastné kritériá aj označenie, čím chcú dať najavo spätosť s domácim pôvodom. Je len na spotrebiteľovi, či im uverí, alebo nie.