Zmeny v pokyne a zásadách spracovania registra investícií
-- V nadväznosti na širšie uplatnenie programového rozpočtovania v systéme prípravy štátneho rozpočtu, pre zabezpečenie objektívneho posudzovania a zladenia vecného a finančného plnenia a v súvislosti s decentralizáciou verejnej správy sa mení a dopĺňa Metodický pokyn a zásady spracovania registra investícií.
Povinnosť dodržiavať tento metodický pokyn sa vzťahuje aj na kapitálové výdavky poskytnuté zo štátneho rozpočtu pre jednotlivé vyššie územné celky. Vo vstupnom formulári, ktorým sa zadáva investičná akcia do RIMF, sa počnúc rokom 2003 na sledovanie vecného a finančného plnenia jednotlivých investičných akcií dopĺňajú 2 nové stĺpce, a to stĺpec na sledovanie Objemu poskytnutých výnimiek z časového použitia rozpočtových prostriedkov z predchádzajúcich rokov do bežného roku a Objem poskytnutých výnimiek z časového použitia rozpočtových prostriedkov bežného roka do nasledujúceho rozpočtového roka. Od roku 2003 sa teda budú kapitálové výdavky v bežnom rozpočtovom roku a nasledujúcom rozpočtovom roku vykazovať v dvoch stĺpcoch; v prvom stĺpci sa uvedie schválený štátny rozpočet, resp. aktualizovaný ŠR, resp. skutočné čerpanie podľa skutočného vecného a finančného plnenia investičnej akcie (do tohto stĺpca sa nezahŕňajú výdavky z predchádzajúceho roka, na ktoré bola udelená výnimka z časového použitia ich čerpania do nasledujúceho obdobia, i keď v bankovom výkaze za kapitálové výdavky celkom sa za príslušnú kapitolu uvádza skutočné čerpanie vrátane poskytnutých výnimiek z časového použitia rozpočtových prostriedkov). V prvom novom stĺpci sa vykáže objem kapitálových výdavkov vo výške poskytnutej výnimky v predchádzajúcich rokoch a jej následné plnenie. (To znamená, že do prvého nového stĺpca sa v roku 2003 zapíše pri jednotlivých akciách objem doteraz poskytnutých a nerealizovaných výnimiek z časového použitia rozpočtových prostriedkov z predchádzajúcich rokov.) V ďalšom novom stĺpci sa sledujú a uvádzajú poskytnuté výnimky z časového použitia rozpočtových prostriedkov bežného roka do nasledujúceho rozpočtového roka (napr. v r. 2003 sa tu ihneď po udelení výnimky z časového použitia uvedie objem výnimiek z časového použitia rozpočtových prostriedkov r. 2003 do r. 2004). Správcovia rozpočtových kapitol zodpovedajú za správnosť aktualizácie skutočných výdavkov podľa vecného plnenia vynaložených na jednotlivé akcie do 31. 12. vždy pri uzatváraní bežného roka a uvedenie všetkých výnimiek z časového použitia poskytnutých MF SR do nasledujúceho roka tak, aby boli skutočné výdavky za akciu vedené v databáze Registra investícií MF SR v súlade s údajmi uvádzanými v rámci príslušnej programovej štruktúry. Dodatok č. 2, ktorým sa menil pokyn a zásady, nadobudol účinnosť dňom uverejnenia vo FS č. 11/2003.

Poskytovanie finančných prostriedkov na riešenie individuálnych potrieb obcí
MF SR vypracovalo zásady, ktorými sa určujú podmienky a postup pri poskytovaní finančných prostriedkov na riešenie individuálnych potrieb obcí z titulu nedostatku finančných prostriedkov na zabezpečenie výkonu ich samosprávnych funkcií na rámec schváleného systému v roku 2003.
-- Dotácia sa bude poskytovať v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov pre obce s počtom do 3 000 obyvateľov. Finančné prostriedky dotácie môžu byť poskytnuté obci len jedenkrát do roka. Výška individuálnej dotácie poskytnutej zo štátneho rozpočtu sa určuje maximálne vo výške 25 000 Sk.
Dotácia sa môže poskytnúť na:
* riešenie havarijných situácií na obecnom majetku,
* rekonštrukcie, modernizáciu a stavebné úpravy obecného majetku,
* rutinnú a štandardnú údržbu obecných budov (výnimky sú uvedené v zásadách), miestneho rozhlasu, verejného osvetlenia.
Neposkytne sa:
* na úseky činnosti, ktoré sú rozpočtovo riešené v rámci schváleného rozpočtu na rok 2003. Ide o úseky školstva a sociálnych vecí,
*na samosprávne funkcie obcí, ktoré sú riešené s účasťou finančných prostriedkov štátneho rozpočtu v rámci schváleného systému finančných vzťahov k obciam v roku 2003 a iných ústredných orgánov. Ide najmä o ekologické stavby, bytovú politiku, kultúrne aktivity, výstavbu a údržbu miestnych komunikácií,
* ak obec nemá usporiadané finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu na realizáciu nových stavieb, na záväzky obcí z predchádzajúcich rokov, na splácanie úverov a úrokov z poskytnutých úverov,
* ak žiadosť nebude na prílohe, ktorá je súčasťou týchto zásad.
Finančné prostriedky sa budú poskytovať obci na základe žiadosti formou bežného a kapitálového transferu. Žiadosť je uverejnená v zásadách ako príloha a jej súčasťou musí byť zdôvodnenie potreby požadovaných finančných prostriedkov na akciu. Obce predkladali žiadosti ministerstvu, odboru financovania územných samospráv v termíne do 30. mája 2003.

Možnosť podania žiadosti o finančnú pomoc z programu SAPARD
Agentúra SAPARD, rozpočtová organizácia Ministerstva pôdohospodárstva (MP) SR, zriadená s cieľom spracovania finančných prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu SR, určených na rozvoj poľnohospodárstva, potravinárstva, lesníctva a vidieka, vyzýva uchádzačov (žiadateľov) o finančnú pomoc z programu SAPARD na celom území SR na predkladanie žiadostí o finančnú pomoc z tohto programu.
-- Žiadateľ môže byť fyzická alebo právnická osoba s oficiálne zaregistrovaným sídlom (vrátane jeho ekvivalentu) na území SR s majetkovým podielom štátu max. 25 % a musí spĺňať kritériá ekonomickej životaschopnosti uvedené v Metodických pokynoch, ktoré sú záväzné pre všetky subjekty vytvárajúce ziskové projekty, ako aj ďalšie kritériá spôsobilosti definované v PRPaV SR, ktoré sú premietnuté v Metodickom pokyne. Metodické pokyny a formuláre žiadostí vrátane všetkých dodatkov sú na internetovej stránke www.mpsr.sk a vo forme brožúr tiež v Regionálnych odboroch Ministerstva pôdohospodárstva SR (v okresných mestách SR) a v regionálnych pracoviskách Agentúry SAPARD (v krajských mestách). Agentúra SAPARD prijíma tiež požiadavky na ich zasielanie formou e-mailu na adrese Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..
* S účinnosťou od 1. 11. 2002 bolo zrušené Regionálne pracovisko Agentúry SAPARD v Bratislave. Projekty realizované v bratislavskom regióne sa prijímajú v Regionálnom pracovisku Agentúry SAPARD v Trnave. Žiadosti o poskytovanie finančnej výpomoci z programu SAPARD prijíma Agentúra SAPARD v rámci tejto výzvy osobne alebo poštou do 30. júna 2003 v sídlach regionálnych pracovísk Agentúry SAPARD v krajských mestách SR, podľa miesta realizácie projektov. Bližšie informácie môžete získať priamo na oddelení pre vonkajšie vzťahy v ústredí Agentúry SAPARD, Dobrovičova 12, 812 66 Bratislava alebo v regionálnych odboroch MP SR a v regionálnych pracoviskách Agentúry SAPARD. Všetky informácie o adresách a telefónnych číslach získate na www.mpsr.sk PROGRAM SAPARD, www.sapard.sk alebo na tel. č. 02/52733800, 02/59266380, e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. alebo Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Opatrenie úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR
Opatrenie úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR z 11. decembra 2002, o zaradení výrobkov medzi určené výrobky, ustanovuje po prerokovaní s jednotlivými ministerstvami postup posudzovania zhody.
-- Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 7 zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 436/2001 Z. z. ustanovuje po prerokovaní s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Ministerstvom vnútra SR, Ministerstvom pôdohospodárstva SR, Ministerstvom obrany SR, Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR, Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Ministerstvom hospodárstva SR, zaradenie výrobkov uvedených v prílohe tohto opatrenia medzi určené výrobky a ustanovuje postup posudzovania zhody. Ďalší postup posudzovania zhody možno dohodnúť s autorizovanou osobou. Podľa tohto opatrenia sa postupuje do 31. decembra 2003, okrem položiek, na ktoré sa vzťahujú sektorové prílohy Protokolu k Európskej dohode o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane o posudzovaní zhody a uznávaní priemyselných výrobkov -- PECA, do jeho účinnosti. Toto opatrenie nadobudlo účinnosť 1. júna 2003. Viac informácií nájdete v príručke Technické požiadavky na výrobky, posudzovanie a preukazovanie zhody.

Poplatok za návštevu lekára a DPH
Od 1. júna majú pacienti povinnosť platiť za každú návštevu lekára poplatok 20 Sk. Väčší problém však táto skutočnosť spôsobí zariadeniam, ktoré poskytujú zdravotnú starostlivosť ako neštátne zdravotnícke zariadenia. Vynára sa tu otázka, či tento poplatok podlieha 14 % dane z pridanej hodnoty (DPH) alebo je od dane oslobodený.
-- Služby zdravotnej starostlivosti, pokiaľ sú poskytované oprávneným subjektom, sú podľa § 32 ods. 1 zákona č. 289/1995 Z. z. v znení doplnkov oslobodené od dane. Pre posúdenie pojmov, čo je služba zdravotnej starostlivosti a kto je oprávneným subjektom pre poskytovanie týchto služieb, je potrebné vychádzať z platného zákona č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, na ktorý sa zákon o dani z pridanej hodnoty odvoláva:
* pod oprávneným subjektom sa rozumie fyzická alebo právnická osoba, ktorá má príslušné povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti vydané príslušným orgánom štátnej správy,
* pod službami zdravotnej starostlivosti sa rozumie poskytovanie ambulantnej, ústavnej, kúpeľnej, lekárenskej starostlivosti a pod.
Z hľadiska zákona o dani z pridanej hodnoty poskytovanie týchto služieb sa považuje za zdaniteľné plnenia, ak ich poskytuje právnická alebo fyzická osoba v rámci podnikania alebo činností súvisiacich s podnikaním v súlade so zákonom č. 277/1994 Z. z. za oslobodené od dane. V nadväznosti na novelu zákona č. 277/1994 Z. z. bol novelou zákona č. 98/1995 Z. z. o Liečebnom poriadku doplnený § 3a, ktorý upravuje výšku úhrad za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. V ods. 6 citovanej novely je stanovená výška úhrady za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti vo výške 20 Sk, pričom sa tento zákon odvoláva na ustanovenie § 2a ods. 2 písm. b) zákona č. 277/1994 Z. z., čo znamená, že ide o poskytovanie úhrady za služby súvisiace s poskytovaním ambulantnej starostlivosti, ktoré súvisia so spracovaním údajov zistených pri poskytovaní tejto starostlivosti na magnetickom nosiči počas návštevy u lekára, ktorý poskytuje primárnu starostlivosť. Z uvedeného vyplýva, že ak organizácia poskytuje zdravotnú starostlivosť a zároveň je oprávnenou osobou na poskytovanie týchto služieb v súlade s ustanoveniami zákona č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení doplnkov, potom aj poplatok za vystavenie receptu lekárom je uskutočnené zdaniteľné plnenie oslobodené od dane z pridanej hodnoty, pretože je súčasťou poskytnutej zdravotnej starostlivosti (Účtovníctvo a dane č. 10/2003).

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
28. apríl 2024 00:52