Inšpektori práce kontrolujú vodičov diaľkových a zájazdových autobusov v rámci celoslovenskej úlohy stanovenej Národným inšpektorátom práce najmä v júni až auguste. Doposiaľ zistené nedostatky spočívajú prevažne v nedodržiavaní dôb denného odpočinku v priebehu 24 hodín.
Je bezpečné sadať do autobusu, ktorý ráno prišiel do letoviska pri mori a večer s turistami odchádza naspäť na Slovensko napríklad z Chorvátska? Opýtali sme sa Ing. Slavěny Vorobelovej, riaditeľky kancelárie GR a kontroly, Národného inšpektorátu práce.
- Ak bol dodržaný minimálny denný odpočinok, či už pravidelný alebo skrátený, to je 11 alebo 9 hodín, je možné, aby vodič po skončení odpočinku znova pokračoval v práci. To znamená, že aj keď ráno prišiel do letoviska po vyčerpaní denného odpočinku môže v ten istý deň – večer pokračovať v práci vodiča.
Nutné je však zdôrazniť fakt, kde v skutočnosti vodič, či vodiči trávili denný odpočinok. Či mali v reálne vytvorené podmienky na „kvalitný odpočinok“, či netrávili čas pri mori, či neboli rušení rôznymi faktormi, ako teplota, hluk a podobne. Ak neboli splnené podmienky na „kvalitný odpočinok, dá sa povedať, že nie je bezpečné sadať do autobusu, ktorý ráno prišiel do letoviska a večer s turistami odchádza naspäť na Slovensko.
Najčastejšie nedostatky zistené počas kontrol v minulom roku:
- vodiči prekročili časy vedenia vozidla v trvaní 4,5 hod., po uplynutí ktorého má nasledovať prestávka,
- nedodržujú prestávky pri dennom vedení vozidla v minimálnom trvaní 45 minút;
- nedodržali denné minimum času odpočinku;
- nedodržali týždenné minimum času odpočinku;
- vodiči nepredložili ručný záznam a výtlačok vytvorený počas bežného dňa a predchádzajúcich 28 dní;
- vodiči prekračujú denné časy vedenia vozidla.
Počas kontrol v roku 2015 bolo najčastejším nedostatkom nedodržanie prestávky počas jazdy. Vo väčšine prípadov bolo zapríčinené nesprávnym rozdelením prestávok, keď si vodiči stále mýlia, ktorá časť prestávky má byť čerpaná ako prvá (prvú prestávku spravia 30 minút a druhú 15 minút). Týmto spôsobom sa potom dopúšťajú zásadných chýb, z ktorých väčšina má za následok závažné priestupky. Nedodržanie prestávky vzniká aj pri mimoriadnych situáciách počas vedenia vozidla (obchádzka, havária, dopravná zápcha). Vodiči majú možnosť túto situáciu zaznamenať na záznamový list alebo na výtlačok zo záznamového zariadenia, čo väčšinou nevykonávajú z dôvodu neznalosti zákona.
Medzi ďalšie najčastejšie nedostatky, ktorých sa vodiči dopustili, patrilo aj nedodržanie denného odpočinku v priebehu 24 hodín v posádke s jedným vodičom, alebo 30 hodín v posádke s dvomi vodičmi. Je to spôsobené väčšinou tým, že šoféri majú nedostatočné školenie zo sociálnej legislatívy v doprave a lektori nemajú dostatočné znalosti problematiky. Z toho dôvodu si vodiči nesprávne vysvetľujú daný výklad zákona.
Vodiči často nevedia, že denný odpočinok musí byť vyčerpaný počas 24 hodín od začatia denného výkonu. Ak nechcú porušiť pravidlá jazdy v osádke, musí druhý vodič do vozidla pristúpiť do jednej hodiny od začiatku jazdy prvého vodiča. Nevedia tiež, že sú obidvaja povinní skončiť jazdu spolu, ak jazdia v osádke. Väčšina šoférov tiež začne svoj výkon práce skôr alebo ho ukončí neskôr akoby mali. U vodičov zájazdových a diaľkových autobusov je to najčastejšie z dôvodu, že majú presný harmonogram príchodov a odchodov. Týmto konaním však porušujú zákon.
Medzi závažné nedostatky patrilo nepredloženie záznamových listov za predchádzajúcich 28 dní. Chýbajúce záznamové listy alebo údaje zaznamenané na karte vodiča boli nahrádzané potvrdením činnosti podľa nariadenia (ES) č. 561/2006, ktoré vydáva zamestnávateľ zamestnancovi. Zamestnávateľ vodičovi potvrdí činnosť, ktorú zamestnanec v uvedenom období vykonával. Vo viacerých prípadoch sa stalo, že vodič mal vydaný formulár o potvrdení činnosti, kde mal uvedené, že čerpal dovolenku. Na karte vodiča mal však v tom období zaznamenanú jazdu. Zistenie takéhoto nedostatku sa považuje za zatajenie údajov o činnosti vodiča a je závažným priestupkom.