Pri dovoze tovaru mimo únie nezabudnite na colné hlásenie.Archív HN
StoryEditor

Nakupujete z e-shopu? Nezabudnite na colné vyhlásenie

19.08.2016, 09:51
Autor:
kokkok
Ak si z krajín mimo európskeho spoločenstva objednávate zásielky v hodnote nad 150 eur, nezabudnite podať colné vyhlásenie.

Už viac ako tri mesiace platí v Európskej únii nový colný kódex. Priniesol novinky najmä pre vývozcov a dovozcov tovarov. Jedna sa však dotkla aj občanov.

Toto sa zatiaľ netýka zásielok v hodnote do tisíc eur, ktoré sú doručované prostredníctvom klasickej pošty.

„Slovákov podávanie vyhlásenia od nákupov v e-schopoch neodradilo. Naďalej si objednávajú tovar aj mimo únie, najmä z Ázie a Ameriky,“ zhodnotila Patrícia Macíková, hovorkyňa finančnej správy. Len žilinskí colníci zaznamenali v porovnaní s vlaňajším rokom o polovicu viac zásielok.

Najväčšie vyclievacie pošty sú v Bratislave, Košiciach a Žiline. Od zavedenia nových pravidiel v máji bolo v Bratislave každý mesiac predložených k colnej kontrole priemerne 59-tisíc zásielok s hodnotou nad 150 eur.

Okrem toho prepustí pobočka do voľného obehu mesačne okolo 350-tisíc zásielok oslobodených od cla, či DPH, teda ich hodnota je menej ako 22 eur.

Pobočka v Žiline eviduje stúpajúci trend v počte zásielok. Kým za prvý polrok 2015 vybavili 497 272 zásielok, za rovnaké obdobie tohto roka ich bolo 731 548. Znamená to nárast až o 47 percent.

„Zisťovali sme aj situáciu na pobočkách Košice Letisko a Bratislava Letisko, cez ktoré prepravujú tovar najmä kuriérske spoločnosti. Podľa údajov z Bratislavy, počet prerokovaných zásielok stúpol od mája oproti začiatku roku v priemere o takmer 10 percent,“ vraví Macíková. Takmer totožný nárast hlásia aj Košice.

Tu je niekoľko rád pred nákupom v e-schopoch:

1. Spoľahlivý a bezpečný e-shop spoznáte už na prvý pohľad. Ponúka totiž viac spôsobov platby, nielen tú vopred. Zákazník by mal mať možnosť zaplatiť na dobierku i ďalšími on-line spôsobmi. O doprave poštou či inak nehovoriac.

2. „Platí tiež, že to, čo si spotrebitelia kupujú na internete, musí byť bezpodmienečne na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako identický tovar v kamennom obchode," upozornil odborník na internetové nakupovanie Jan Kriegel z česko-slovenského nákupného portálu Heureka. V opačnom prípade nezostáva nič iné, len čím skôr - do 14 dní tovar vrátiť (vyznačte to na obale) alebo ho do reklamovať. Reklamačná lehota je dvojročná.

3. Pamätajte, že reklamácia neplatí na tovar vyrábaný na objednávku, tlačoviny, filmy a DVD či potraviny podliehajúce rýchlemu kazeniu.

4. Máte právo o predajcovi i jeho ponuke vedieť všetky dôležité informácie - najmä obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy či spôsoby platby. Kontaktné údaje, telefón a e-mail by mali byť samozrejmosťou.

5. Dôležitá je aj rýchlosť a kvalita reakcie obchodníka - potrebujete nejaké doplňujúce informácie o výrobku, prípadne ak si chcete dať vysvetliť nejaké nejasnosti.

6. Rovnako ako v klasickom obchode, tak aj na internete má predajca povinnosť do 30 dní sťažnosť vybaviť. Buď zabezpečiť dôstojnú nápravu problematickej veci, alebo reklamáciu v celom rozsahu zamietnuť.

7. Pri reklamáciách musíte tovar zaslať naspäť tam, kde ste ho kúpili. Reklamačná lehota začína plynúť od chvíle, kedy predajca reklamovaný tovar prevezme od dopravcu.

8. Kvalitu vecí si môžete porovnať aj prostredníctvom overených internetových "porovnávačov". Získate tak možnosť rozhodovať sa nielen na základe kvality a ceny, ale tiež prostredníctvom nezávislých recenzií a referencií ostatných spotrebiteľov. Okrem tovaru si takto môže "preklepnúť" i samotných predajcov. Heureka napríklad v službe Overené zákazníkmi ukazuje, ktoré obchody sú dôveryhodné, spoľahlivé a bezpečné.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
14. máj 2025 22:44